"Ja lehmät lentää" : lastenohjelmien välittämä visuaalinen misinformaatio ja sen käyttämät visuaaliset tehokeinot
Järventausta, Elina (2022)
Järventausta, Elina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206285883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206285883
Tiivistelmä
Tämän kandinaatintutkielman tarkoituksena on tuoda näkyväksi, minkälaista misinformaatiota lastenohjelmat välittävät visuaalisesti ja minkälaisia visuaalisia kerronnan tehokeinoja niissä käytetään. Aiempaa tutkimusta aiheesta ei löydy, sillä vaikka ilmiö ei ole sinänsä uusi, sitä ei ole tutkittu. Aiemmat tutkimukset ovat liittyneet pitkälti jonkin lastenohjelman hahmon ominaisuuksiin tai kuinka jotakin tunnetta ohjelmassa käsitellään. Tätä aihetta on kuitenkin tarpeen tutkia, koska sitä ei ole tuotu ennen näkyväksi eikä perusteltu.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja sen tehtävänä on vastata kahteen eri tutkimuskysymykseen, joista ensimmäinen tarkistelee sitä, minkälaista misinformaatiota lastenohjelmat välittävät visuaalisesti. Toisen kysymyksen avulla käsitellään, minkälaisia visuaalisia kerronnan tehokeinoja lastenohjelmissa käytetään. Tutkimukseen valikoitunut aineisto on Yle lasten Areenan kolmesta eri ohjelmasta ja jokaisesta ohjelmasta on valikoitunut sattumanvaraisesti yksi jakso. Aineisto tullaan analysoimaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lastenohjelmien sisältämä misinformaatio ei ole luotu lapsen kasvun ja kehityksen haitaksi, vaan antamaan turvallinen mediakokemus ja ruokkimaan lapsen mielikuvitusta, jota voi hyödyntää myös leikeissä. Vaikka lastenohjelmat opettavat uusia taitoja, ei tule kuitenkaan unohtaa niin sanottuja oikeita sosiaalisia tilanteita ja suhteita. Lastenohjelmissa korostetaan eri tunnetiloja ja toimintoja, jotta ne herättävät lapsissa ajatuksia ja tukevat sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä. Tutkimustuloksista voidaan huomata, että lastenohjelmista välittyvä visuaalinen misinformaatio ja visuaaliset kerronnan tehokeinot linkittyvät toisiinsa. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita voisi ollakin jonkin tunnetilan käsittely lastenohjelmissa, jonkin lastenohjelman vaikutus lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen tai lastenohjelman ja mielikuvituksen kehittymisen väliseen suhteeseen.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja sen tehtävänä on vastata kahteen eri tutkimuskysymykseen, joista ensimmäinen tarkistelee sitä, minkälaista misinformaatiota lastenohjelmat välittävät visuaalisesti. Toisen kysymyksen avulla käsitellään, minkälaisia visuaalisia kerronnan tehokeinoja lastenohjelmissa käytetään. Tutkimukseen valikoitunut aineisto on Yle lasten Areenan kolmesta eri ohjelmasta ja jokaisesta ohjelmasta on valikoitunut sattumanvaraisesti yksi jakso. Aineisto tullaan analysoimaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lastenohjelmien sisältämä misinformaatio ei ole luotu lapsen kasvun ja kehityksen haitaksi, vaan antamaan turvallinen mediakokemus ja ruokkimaan lapsen mielikuvitusta, jota voi hyödyntää myös leikeissä. Vaikka lastenohjelmat opettavat uusia taitoja, ei tule kuitenkaan unohtaa niin sanottuja oikeita sosiaalisia tilanteita ja suhteita. Lastenohjelmissa korostetaan eri tunnetiloja ja toimintoja, jotta ne herättävät lapsissa ajatuksia ja tukevat sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä. Tutkimustuloksista voidaan huomata, että lastenohjelmista välittyvä visuaalinen misinformaatio ja visuaaliset kerronnan tehokeinot linkittyvät toisiinsa. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita voisi ollakin jonkin tunnetilan käsittely lastenohjelmissa, jonkin lastenohjelman vaikutus lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen tai lastenohjelman ja mielikuvituksen kehittymisen väliseen suhteeseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]