Tietoisuustaitojen harjoittelu peruskoulun alemmilla luokilla kansainvälisesti tarkasteltuna – Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Laikko, Samu (2022)
Laikko, Samu
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-07-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206275837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206275837
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa kartoitettiin ja tarkasteltiin vuoden 2000 jälkeen tehtyjen tutkimusten tutkimustuloksia tietoisuustaitojen harjoitusten, eli mindfulness-harjoitusten vaikutuksista alakouluikäisten lasten hyvinvointiin, käytökseen ja kognitioon kansainvälisellä tasolla. Mindfulnessilla tarkoitetaan tämän tutkielman kontekstissa harjoituksia, joissa keskitytään esimerkiksi kehon tuntemuksiin ja mielen liikkeisiin, ja joissakin yhteyksissä sillä tarkoitetaan keskittymistä, havainnoimista ja läsnäoloa nykyhetkessä tuomitsematta kokemusta.
Kirjallisuuskatsauksen aineiston muodostamat tutkimusartikkelit kerättiin kahdesta eri tietokannasta, ja aineiston haku suoritettiin huhtikuun 2022 aikana. Lopullinen aineisto koostui 11 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joissa tutkittiin mindfulness-harjoitusten vaikutuksia alakouluikäisten lasten hyvinvointiin, tunne-elämään, ajatteluun, käytökseen, kognitioon tai fysiologiaan. Aineiston analyysin menetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka myötä mindfulness -harjoitteiden eri vaikutuksia teemoiteltiin, ja eri teemoista muodostettiin seitsemän teemojen sisältöjä kuvaavaa yläluokkaa. Tämän jälkeen tutkimustuloksia tulkittiin ja vertailtiin keskenään muodostettujen yläluokkien avulla peilaten niitä samalla tietoisuustaitoihin liittyvään teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että tietoisuustaitoja on hieman erilaisin lähestymistavoin harjoitettu alakouluissa interventioiden keinoin ympäri maailmaa. Mindfulness-harjoitteita tutkivien tutkimusten ilmentämiksi hyödyiksi todettiin sosiaalisen orientaation taitojen kehittyminen, kognition paraneminen, elämänlaadun ja tyytyväisyyden lisääntyminen, ahdistuneisuuden kokemusten väheneminen ja emotionaalisen itsesäätelyn paraneminen. Tutkimustuloksia tarkastellessa pohdittiin, että niillä voi olla merkitystä tulevaisuuden mindfulness-tutkimuksen kannalta, tai ne voivat valaista harjoitteiden hyödyllisyyttä myös kasvatustieteen ammattilaisille, kuten opettajille. Pohdinnassa todettiin, että myös yhteiskunnalliset hyödyt voivat olla mittavia, mikäli mindfulness-harjoitusten hyödyistä ollaan valmiita keskustelemaan kasvatuksellisessa kontekstissa. Jatkotutkimukselle havaittiin kuitenkin olevan tarvetta, sillä tähänastiset tietoisuustaitoihin liittyvät tutkimukset ovat olleet metodologioiltaan vaihtelevan tasoisia, ja suurten otantojen kanssa tehdyistä pitkittäistutkimuksista on edelleen puute.
Kirjallisuuskatsauksen aineiston muodostamat tutkimusartikkelit kerättiin kahdesta eri tietokannasta, ja aineiston haku suoritettiin huhtikuun 2022 aikana. Lopullinen aineisto koostui 11 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joissa tutkittiin mindfulness-harjoitusten vaikutuksia alakouluikäisten lasten hyvinvointiin, tunne-elämään, ajatteluun, käytökseen, kognitioon tai fysiologiaan. Aineiston analyysin menetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka myötä mindfulness -harjoitteiden eri vaikutuksia teemoiteltiin, ja eri teemoista muodostettiin seitsemän teemojen sisältöjä kuvaavaa yläluokkaa. Tämän jälkeen tutkimustuloksia tulkittiin ja vertailtiin keskenään muodostettujen yläluokkien avulla peilaten niitä samalla tietoisuustaitoihin liittyvään teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että tietoisuustaitoja on hieman erilaisin lähestymistavoin harjoitettu alakouluissa interventioiden keinoin ympäri maailmaa. Mindfulness-harjoitteita tutkivien tutkimusten ilmentämiksi hyödyiksi todettiin sosiaalisen orientaation taitojen kehittyminen, kognition paraneminen, elämänlaadun ja tyytyväisyyden lisääntyminen, ahdistuneisuuden kokemusten väheneminen ja emotionaalisen itsesäätelyn paraneminen. Tutkimustuloksia tarkastellessa pohdittiin, että niillä voi olla merkitystä tulevaisuuden mindfulness-tutkimuksen kannalta, tai ne voivat valaista harjoitteiden hyödyllisyyttä myös kasvatustieteen ammattilaisille, kuten opettajille. Pohdinnassa todettiin, että myös yhteiskunnalliset hyödyt voivat olla mittavia, mikäli mindfulness-harjoitusten hyödyistä ollaan valmiita keskustelemaan kasvatuksellisessa kontekstissa. Jatkotutkimukselle havaittiin kuitenkin olevan tarvetta, sillä tähänastiset tietoisuustaitoihin liittyvät tutkimukset ovat olleet metodologioiltaan vaihtelevan tasoisia, ja suurten otantojen kanssa tehdyistä pitkittäistutkimuksista on edelleen puute.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]