Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rakennustuoteteollisuuden kaupankäynnin digitalisointiprojekti ja sen haasteet

Räsänen, Marko (2022)

 
Avaa tiedosto
RäsänenMarko.pdf (3.907Mt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Räsänen, Marko
2022

Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-20
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206175709
Tiivistelmä
Maailma ympärillämme digitalisoituu huimaa vauhtia ja siten yritysten tulee pysyä vauhdissa mukana panostaen digitalisoituihin ratkaisuihin kaupankäynnin sektorilla, jotta potentiaalinen asiakaskunta saadaan tavoitettua kilpailijoita paremmin. Viimeistään vuonna 2020 koronapandemia herätti digitalisoimista empivät yritykset ja pakko ne ryhtymään toimenpiteisiin selviytyäkseen pakottavassa tilanteessa. Tuolloin ymmärrettiin, että digitaalisesti toteutetulla kaupankäynnillä turvataan liiketoimintaan siinä määrin, kun se on mahdollista valtioiden sulkiessaan rajansa ja määräten kansalaisilleen liikkumisrajoituksia, jotka siten myös rajoittavat perinteistä kaupankäyntiä suunnattomasti.
Diplomityössäni avaan yrityksen lähtötilannetta, joita yleensä digitalisointihankkeisiin lähdettäessä on selvitettävä sekä niiden pohjalta arvioitava, että milloin hankkeeseen ylipäätänsä on järkevä lähteä. Kaupankäyntiä ei kuitenkaan kannata lähteä suin päin digitalisoimaan vain sen vuoksi että muutkin tekevät niin tai koska maailma ympärillä digitalisoituu. Tämän vuoksi selvitän diplomityössäni vaatimuksia, jotka täyttyessään kannattaa edetä digitalisointihankkeen suhteen – ja toisaalta käyn myös läpi miksi hankkeeseen ei kannata lähteä, kun esimerkiksi joku vaatimuksista ei täyty. Työssäni tutkittava digitalisointihanke on rakennustuoteteollisuuteen liittyvän kaupankäynnin digitalisointi. Verkkokauppaan liittyen avaan mahdollisia ratkaisua, joita on tarjolla niin kaupallisella puolella niin sanottuina valmis ratkaisuina kuin myös avointen ratkaisujen puolella, joilla järjestelmä rakennetaan ja räätälöidään asiakkaalle sopivaksi. Rakennustuoteteollisuuden kaupankäynnin digitalisointi on jo itsessään mielenkiintoinen tarkastelukohde - sen laajan tuotevalikoiman vuoksi ja siten tuotteisiin liittyvä tilaus- ja toimitusketju sisältää paljon mahdollisuuksia, joita digitalisoinnin avulla voidaan lähteä kehittämään.
Myöskään itse digitaalisten ratkaisujen toteuttaminen ei ole niin helppoa kuin luullaan ja siten väärin toteutettuna se voi tehdä hallaa koko yrityksen liiketoiminnalle. Käyn läpi perinteisen IT-projektin elinkaaren, jonka yhteydessä kuvaan projektin eri vaiheen tehtävineen sekä niiden mahdolliset vaaranpaikat.
 
The world around us is digitalising at a tremendous pace, and so companies need to keep up with the pace by investing in digital solutions in the trading sector in order to reach potential customers better than competitors. By 2020 at the latest, the corona pandemic has sparked companies that are hesitant to digitise and forced them to take action to cope with a compelling situation. At the time, it was understood that digital commerce would secure business to the extent possible when states closed their borders and imposed restrictions on their citizens' movement, thus also immensely restricting traditional commerce.
In my thesis, I open up the initial situation of a company, which usually needs to be clarified when embarking on digitization projects, and on the basis of which it must be assessed when it makes sense to leave the project at all. However, it is not advisable to go digital to trade just because others are doing the same or because the world around is digitalising. For this reason, in my thesis I will find out the requirements that should be met in the digitization project - and on the other hand I will go through why it is not worth going to the project when, for example, one of the requirements is not met. The digitization project I am studying in my work is the digitization of trade related to the construction products industry. In connection with eCommerce, I open up possible solutions that are available both on the commercial side as socalled ready-made solutions and on the side of open solutions that build and customize the system to suit the customer. The digitalisation of trade in the construction products industry is in itself an interesting area to look at - because of its wide range of products, and thus the ordering and supply chain for products, there are many opportunities that can be developed through digitalisation.
Also, implementing digital solutions themselves is not as easy as you think, and thus, if implemented incorrectly, it can damage on your entire business. I go through the life cycle of a traditional IT project, in connection with which I describe the tasks of the different phases of the project and their possible dangers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3561]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste