Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Asiakkaiden segmentointi ja markkinointistrategia sertifiointiliiketoiminnassa

Pajarinen, Sampsa (2022)

 
Avaa tiedosto
PajarinenSampsa.pdf (1.536Mt)
Lataukset: 



Pajarinen, Sampsa
2022

Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206165688
Tiivistelmä
Asiakassegmentointi on asiakaslähtöisen markkinoinnin peruspilari yrityksessä. Tämän lisäksi asiakkaiden segmentointi on oleellisessa sekä merkittävässä roolissa tarkoituksenmukaisen markkinointistrategian suunnittelussa ja toteuttamisessa yrityksessä. Sertifiointiliiketoiminnan kansainvälinen sääntely esimerkiksi akkreditointivaatimuksiin liittyen antaa oman erityispiirteensä järjestelmäsertifioinnin palvelutuotteiden tuottamiseksi ja vaikuttaa näin ollen myös asiakassegmentointiin sekä markkinointistrategian luomiseen.

Tämän diplomityön tutkimuksen tavoitteena oli parantaa diplomityön toimeksiantajan yleistä tunnettavuutta markkinoilla sekä luoda kasvumahdollisuuksia olemassa olevien tuotteiden menekin parantamiseksi asiakkaiden segmentoinnin mahdollisten uusien asiakastoimialojen avulla. Diplomityön tutkimuksen ote oli konstruktiivinen ja tutkimus jakautui kirjallisuustutkimuksena toteutettuun markkinatutkimukseen sekä teemahaastatteluin toteutettuun haastattelututkimukseen.

Diplomityön tutkimuksen tuloksena syntyivät kohdeyritykselle ehdotus asiakkaiden segmentoinnista sekä valituista asiakassegmenteistä järjestelmäsertifioinnin palvelutuotteille. Tämän lisäksi kohdeyritykselle syntyi tutkimuksen tuloksena suositukset markkinointistrategialle ja -toimenpiteille kohdeyrityksen järjestelmäsertifioinnin yleisen tunnettavuuden parantamiseksi Suomen markkinoilla sekä uusien asiakassegmenttien myynnin ja markkinoinnin aloittamiseksi.

Diplomityön tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä erityisesti järjestelmäsertifioinnin liiketoiminta-alueella kansainvälisesti, mutta diplomityön yleinen kirjallisuuskatsaus sekä tutkimuksessa käytetty asiakassegmentoinnin prosessi ovat hyödynnettävissä myös toimialariippumattomasti. Tehtyyn tutkimukseen liittyen mahdollisia jatkotutkimus ja -kehitysaiheita ovat tämän tutkimuksen perusteella syntyneiden ehdotusten ja suositusten käyttöönoton tutkiminen kohdeyrityksessä sekä millaisia liiketoiminnallisia tuloksia nämä antaisivat, ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon jatkossa asiakassegmentoinnissa sekä markkinointistrategiaa ja -toimenpiteitä suunniteltaessa, että niiden käyttöönotto suositusten mukaisesti tarjoaisi käyttöönottajalle mahdollisimman laaja-alaisen sekä liiketoiminnallisen hyödyn.
 
Customer segmentation is the important part of customer-centric marketing in a company marketing. In addition, customer segmentation plays an essential and significant role in the design and implementation of an appropriate marketing strategy in a company. The international regulation of the certification business, for example in connection with accreditation requirements, gives its own special characteristics for the production of system certification service products and thus also affects customer segmentation and the creation of a marketing strategy.

The aim of this Master Thesis research was to improve the general awareness and visibility of target company in the market and to create growth opportunities to improve the sales of existing products through customer segmentation and through potential new customer industries. The research approach was constructive, and the research was divided into market research conducted as a literature research and interview research conducted through thematic interviews.

As a result, recommendations for customer segmentation and selected customer segments for system certification service products were created for the target company. In addition, the target company developed frameworks and recommendations for marketing strategy and measures to improve the general awareness of the target company's system certification in the Finnish market and to start selling and marketing new customer segments.

The results can be utilized especially in the system certification business area internationally, but the results of general literature review and the customer segmentation process used in the research can also be utilized independently of the industry. Possible further research and development topics could include research of the implementation of proposals and recommendations in the target company focusing to research questions: what business results and benefits that their implementation in accordance with the recommendations would provide to its developer.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40540]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste