Uutismedia verkossa 2022. Reuters-instituutin Digital News Report - Suomen maaraportti
Reunanen, Esa; Alanne, Noora; Helske, Henna; Lappalainen, Elina; Niemi, Mari K.; Pettersson, Maria; Seuri, Ville (2022)
Reunanen, Esa
Alanne, Noora
Helske, Henna
Lappalainen, Elina
Niemi, Mari K.
Pettersson, Maria
Seuri, Ville
Tampereen yliopisto
2022
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2483-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2483-4
Tiivistelmä
Raporttiin on koostettu Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin kansainvälisen Digital News Report 2022 -kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia Suomen näkökulmasta. Raportti sisältää tietoa muun muassa eri medioiden käytöstä uutislähteenä, verkkouutisten seuraamiseen käytetyistä laitteista, uutisia kohtaan tunnetusta luottamuksesta, väylistä verkkouutisiin, uutisten jakamisesta ja niistä keskustelusta, uutisvideoiden ja podcastien käytöstä sekä verkkouutisista maksamisesta.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 19 prosenttia suomalaisvastaajista.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin vuonna 2022 yhdennentoista kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt yhdeksättä kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 46 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 19 prosenttia suomalaisvastaajista.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin vuonna 2022 yhdennentoista kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt yhdeksättä kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 46 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö.