Gotiikan piirteet Ruth Waren romaanissa The Turn of the Key
Hyvärinen, Elsa (2022)
Hyvärinen, Elsa
2022
Kirjallisuustieteen maisteriohjelma - Master´s Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206155670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206155670
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastelen gotiikan esiintymistä Henry Jamesin pienoisromaanissa The Turn of the Screw (1989) sekä Ruth Waren Jamesin teoksesta tekemässä adaptaatiossa The Turn of the Key (2019). Jamesin teosta on jo ennestään tutkittu paljon, joten päähuomioni on siinä, kuinka The Turn of the Keyssä gotiikka on tuotu 2010-luvulle. Erityisesti minua kiinnostaa Waren teoksessa siinä esiintyvä gotiikalle ominainen syrjäinen talo, joka kuvastaa hyvin gotiikan tuomista nykypäivään. Talo on yhdistelmä vanhaa kartanoa sekä uusia moderneja ratkaisuja, joista kiinnostavin tarinan tunnelman luomisen kannalta on vanhan talon muuttaminen älykodiksi.
Tutkimuskysymykseni on, miten Ruth Waren The Turn of the Key -teoksessa gotiikka tuodaan 2010-luvulle. Tätä tarkastelen etenkin gotiikalle tyypillisten elementtien avulla ja kartoitan nykyajan gotiikan muotoa kyseisessä teoksessa. Käyn tutkielmassani lävitse gotiikan teoriaa kertomalla käsitteen historiallisista merkityksistä, siitä mitä gotiikka on nykypäivänä, gotiikan määrittelyssä tärkeinä pidetyistä gotiikan elementeistä ja yleisistä piirteistä sekä käyn lyhyesti läpi gotiikasta esitettyä kritiikkiä. Päälähteitäni gotiikasta ovat David Punterin The Gothic (2004), Fred Bottingin Gothic (2013) sekä Steven Bruhmin artikkeli ”The contemporary Gothic: why we need it” (2002). Esittelen myös adaptaation, fantastisen ja epäluotettavan kertojan määrittelyä sen verran kuin on oleellista tutkimukseni kannalta. Lähteinä adaptaatiosta käytän Linda Hutcheonin ja Siobhan O’Flynnin teosta A Theory of Adaptation (2013) sekä Julie Sandersin teosta Adaptation and Appropriation (2006). Fantastisen käsitteen määrittelen Tzvetan Todorovin teoksen The Fantastic – A Structural Approach to a Literary Genre (1975) pohjalta ja epäluotettavan kertojan määrittelemisessä päälähteinä olen käyttänyt Shlomith Rimmon-Kenanin teosta Kertomuksen poetiikka (1991) ja Greta Olsonin artikkelia ”Reconsidering Unreliability: Fallible and Untrustworthy Narrators” (2003).
Tutkimukseni keskeisin johtopäätös on, että gotiikan tuominen 2010-luvulle on onnistunut Ruth Waren romaanissa tuomaan tarinaan uusia jännittävän tunnelman luomisen keinoja. Waren romaani hyödyntää monia keskeisiä gotiikan piirteitä lisäämällä niihin uuden modernin otteen. The Turn of the Keyssä keskeisin gotiikan piirre on syrjäinen talo, joka teoksessa on uudistettu osittain moderniksi älykodiksi. Talon mahdollistamilla keinoilla päähenkilö saadaan uskomaan, että siellä kummittelee. Myös kummittelu on gotiikalle yleistä sekä teoksesta löytyvä hirviö, joka The Turn of the Keyssä toimii henkilöiden toiminnan motiivina.
Tutkimuskysymykseni on, miten Ruth Waren The Turn of the Key -teoksessa gotiikka tuodaan 2010-luvulle. Tätä tarkastelen etenkin gotiikalle tyypillisten elementtien avulla ja kartoitan nykyajan gotiikan muotoa kyseisessä teoksessa. Käyn tutkielmassani lävitse gotiikan teoriaa kertomalla käsitteen historiallisista merkityksistä, siitä mitä gotiikka on nykypäivänä, gotiikan määrittelyssä tärkeinä pidetyistä gotiikan elementeistä ja yleisistä piirteistä sekä käyn lyhyesti läpi gotiikasta esitettyä kritiikkiä. Päälähteitäni gotiikasta ovat David Punterin The Gothic (2004), Fred Bottingin Gothic (2013) sekä Steven Bruhmin artikkeli ”The contemporary Gothic: why we need it” (2002). Esittelen myös adaptaation, fantastisen ja epäluotettavan kertojan määrittelyä sen verran kuin on oleellista tutkimukseni kannalta. Lähteinä adaptaatiosta käytän Linda Hutcheonin ja Siobhan O’Flynnin teosta A Theory of Adaptation (2013) sekä Julie Sandersin teosta Adaptation and Appropriation (2006). Fantastisen käsitteen määrittelen Tzvetan Todorovin teoksen The Fantastic – A Structural Approach to a Literary Genre (1975) pohjalta ja epäluotettavan kertojan määrittelemisessä päälähteinä olen käyttänyt Shlomith Rimmon-Kenanin teosta Kertomuksen poetiikka (1991) ja Greta Olsonin artikkelia ”Reconsidering Unreliability: Fallible and Untrustworthy Narrators” (2003).
Tutkimukseni keskeisin johtopäätös on, että gotiikan tuominen 2010-luvulle on onnistunut Ruth Waren romaanissa tuomaan tarinaan uusia jännittävän tunnelman luomisen keinoja. Waren romaani hyödyntää monia keskeisiä gotiikan piirteitä lisäämällä niihin uuden modernin otteen. The Turn of the Keyssä keskeisin gotiikan piirre on syrjäinen talo, joka teoksessa on uudistettu osittain moderniksi älykodiksi. Talon mahdollistamilla keinoilla päähenkilö saadaan uskomaan, että siellä kummittelee. Myös kummittelu on gotiikalle yleistä sekä teoksesta löytyvä hirviö, joka The Turn of the Keyssä toimii henkilöiden toiminnan motiivina.