Pysäköintivelvoitteiden vaikutukset asuntokehittämisen arvonluontiin
Orastie, Helmi (2022)
Orastie, Helmi
2022
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-07-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206135649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206135649
Tiivistelmä
Pysäköintipaikkojen käyttö- ja vaihdanta-arvo, niiden luoma asiakasarvo sekä toisaalta pysäköintipaikkojen rakennuskustannukset vaikuttavat huomattavasti arvonluontiin asuntorakentamisessa. Arvo ja asiakasarvo sekä arvonluonti ovat laajasti tutkittuja sekä monitulkintaisia käsitteitä, jotka riippuvat tulkitsijan näkökulmasta. Arvo käsitetään usein uuden palvelun tai tuotteen luomisena. Asiakasarvo on asiakkaan subjektiivinen ja moniulotteinen arvokokemus tästä tarjotusta palvelusta tai tuotteesta. Arvonluonti pitää sisällään ne keinot, joilla erilaiset tuotteen tai palvelun tuottamiseen käytettävät resurssit on luotu ja sen, miten niiden keskinäinen vuorovaikutus johtaa uusien arvokkaiden palveluiden tai tuotteiden syntymiseen.
Tämä työ on kirjallisuustutkimus, jossa tutkitaan pysäköintivelvoitteiden vaikutusta kiinteistökehitykseen sekä asunto-osakkeen arvonluontiin. Työn tavoite on selvittää, mikä on asunto-osakkeen omistajan edun kannalta kannattavin tapa ohjata pysäköintipaikkojen rakentamista, jotta pysäköintipaikkojen arvonluonti olisi mahdollisimman suurta asunto-osakkeen ostajalle. Pysäköintivelvoitteet ovat kunnan poliittisesti hyväk- symiä asemakaavoissa määriteltäviä asemakaavamääräyksiä, jotka vaikuttavat merkittävästi rakennushankkeen rakennuskustannuksiin. Hinta on vahvasti riippuvainen autopaikan sijainnista sekä sen toteuttamisesta syntyvistä rakennusteknisistä haasteista. Autopaikka voi luoda sekä käyttö- että vaihdanta-arvoa riippuen osakkeenomistajan autoilutottumuksista. Lisäksi autopaikkojen rakentaminen voi tuoda osakkeenomistajalle, eli asiakkaalle, sekä arvonlisäystä että arvonalenemaa. Arvonalenemaa asiakkaalle voi syntyä siinä tapauksessa, kun autopaikan korkeiden rakennuskustannuksien takia paikkojen rakennuskustannuksia jyvitetään asuntojen hintoihin. Jyvittäminen voi tapahtua riippumatta siitä, omistaako kyseinen asunto-osakkeenomistaja autoa tai autopaikkaa. Epäedullisimmassa tilanteessa autoton ja autopaikaton asunto-osakkeenomistaja maksaa oman asuntonsa hinnassa muiden osakkeenomistajien hyödyntämiä autopaikkoja.
Tiukoille pysäköintinormeille on olemassa vaihtoehtoisia malleja, jotka perustuvat vahvemmin markkinoihin, ja voivat olla joko täysin markkinaehtoisia tai lievemmin markkinalähtöisiä. Rakennuskustannusten kohdistaminen autopaikan käyttäjille vaihtoehtoisten mallien avulla mahdollistaa sen, että useammalla asiakkaalla on mahdollisuus asunnon ostamiseen. Autopaikkojen kustannusten tasaisempi jakautuminen johtaa niiden tuottaman arvon tasaisempaan jakautumiseen taloudessa.
Tutkimus osoittaa, että pysäköintivelvoitteet vaikuttavat merkittävästi asuntoosakkeen hintaan. Pysäköintipaikkojen rakentaminen on kuitenkin käyttö- ja vaihdanta-arvon kannalta suotavaa ja pysäköintipaikan puuttuminen voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen asunto-osaketta myytäessä. Myös Suomessa tulisi kansallisesti siirtyä entistä enemmän markkinajohteiseen malliin, jossa kysyntä ja tarjonta, sekä aiempaa kohtuulli- semmat pysäköintivelvoitteet ohjaavat pysäköintipaikkojen rakentamista.
Tämä työ on kirjallisuustutkimus, jossa tutkitaan pysäköintivelvoitteiden vaikutusta kiinteistökehitykseen sekä asunto-osakkeen arvonluontiin. Työn tavoite on selvittää, mikä on asunto-osakkeen omistajan edun kannalta kannattavin tapa ohjata pysäköintipaikkojen rakentamista, jotta pysäköintipaikkojen arvonluonti olisi mahdollisimman suurta asunto-osakkeen ostajalle. Pysäköintivelvoitteet ovat kunnan poliittisesti hyväk- symiä asemakaavoissa määriteltäviä asemakaavamääräyksiä, jotka vaikuttavat merkittävästi rakennushankkeen rakennuskustannuksiin. Hinta on vahvasti riippuvainen autopaikan sijainnista sekä sen toteuttamisesta syntyvistä rakennusteknisistä haasteista. Autopaikka voi luoda sekä käyttö- että vaihdanta-arvoa riippuen osakkeenomistajan autoilutottumuksista. Lisäksi autopaikkojen rakentaminen voi tuoda osakkeenomistajalle, eli asiakkaalle, sekä arvonlisäystä että arvonalenemaa. Arvonalenemaa asiakkaalle voi syntyä siinä tapauksessa, kun autopaikan korkeiden rakennuskustannuksien takia paikkojen rakennuskustannuksia jyvitetään asuntojen hintoihin. Jyvittäminen voi tapahtua riippumatta siitä, omistaako kyseinen asunto-osakkeenomistaja autoa tai autopaikkaa. Epäedullisimmassa tilanteessa autoton ja autopaikaton asunto-osakkeenomistaja maksaa oman asuntonsa hinnassa muiden osakkeenomistajien hyödyntämiä autopaikkoja.
Tiukoille pysäköintinormeille on olemassa vaihtoehtoisia malleja, jotka perustuvat vahvemmin markkinoihin, ja voivat olla joko täysin markkinaehtoisia tai lievemmin markkinalähtöisiä. Rakennuskustannusten kohdistaminen autopaikan käyttäjille vaihtoehtoisten mallien avulla mahdollistaa sen, että useammalla asiakkaalla on mahdollisuus asunnon ostamiseen. Autopaikkojen kustannusten tasaisempi jakautuminen johtaa niiden tuottaman arvon tasaisempaan jakautumiseen taloudessa.
Tutkimus osoittaa, että pysäköintivelvoitteet vaikuttavat merkittävästi asuntoosakkeen hintaan. Pysäköintipaikkojen rakentaminen on kuitenkin käyttö- ja vaihdanta-arvon kannalta suotavaa ja pysäköintipaikan puuttuminen voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen asunto-osaketta myytäessä. Myös Suomessa tulisi kansallisesti siirtyä entistä enemmän markkinajohteiseen malliin, jossa kysyntä ja tarjonta, sekä aiempaa kohtuulli- semmat pysäköintivelvoitteet ohjaavat pysäköintipaikkojen rakentamista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]