Verkkokauppojen saavutettavuus: keskeisimmät ongelmat ja vaikutukset
Wuorinen, Hannes (2022)
Wuorinen, Hannes
2022
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206115627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206115627
Tiivistelmä
Verkko-ostaminen on yleistynyt viime vuosikymmenen aikana selkeästi. Verkkokauppojen määrä on kasvava ja verkko-ostajien määrän odotetaan kasvavan myös tulevaisuudessa. Verkkokauppojen saavutettavuutta on tutkittu vasta kohtalaisesti, mutta verkkosivustojen saavutettavuutta on tutkittu jo vuosikymmenien ajan.
Saavutettavalla sisällöllä pyritään mahdollisimman laajaan digitaalisen sisällön ymmärtämiseen riippumatta käyttäjän kohtaamista rajoitteista. Rajoite voi olla esimerkiksi näkövammaisuus tai käyttöympäristöön liittyvä tilannekohtainen rajoite. Saavutettavuudelle on olemassa useita ohjeistuksia ja standardi, joihin viitaten sitä voidaan valvoa ja mitata.
Verkkokaupan saavutettavuus on ehdottoman tärkeä osa verkkokaupan toimintaa sekä eettisestä että taloudellisesta näkökulmasta. Vammaisilla ihmisillä on usein rajoitteita ostosten tekemiselle perinteisellä tavalla, mutta internet on kuitenkin avannut uusia mahdollisuuksia tuomalla kauppoja verkkoon. Jos verkkokauppasivustot eivät ole saavutettavissa, vammaisilla kuluttajilla ei ole yhtäläistä pääsyä niihin. Tämän tutkielman tavoitteena on havainnollistaa verkkokauppojen saavutettavuuteen liittyviä ongelmia ja saavutettavuuden vaikutuksia. Aiheen tärkeyttä korostaa esteettömyysdirektiivin voimaantulo. Direktiivin lainvoimainen soveltaminen alkaa vuonna 2025.
Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuden avulla verkkokaupoille ominaisia ja verkkosivustoilla olevia keskeisiä saavutettavuusongelmia ja vaikutuksia, sekä pyritään havainnollistamaan esimerkkien avulla saavutettavuuden nykytilaa suosituimmissa suomalaisissa verkkokaupoissa. Tutkielman lopuksi pohditaan saavutettavuuden vaikutuksia yrityksen ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Saavutettavuuden vaikutuksia verkkokaupoille on monia. Yrityksen näkökulmasta mahdollisimman monen käyttäjäryhmän sisällyttäminen asiakaskuntaan voidaan nähdä mahdollisuutena parantaa yrityksen tulosta. Käyttäjät näkevät yleensä myönteisemmin yrityksen, jonka perusvastuuna on saavutettavuus, siksi brändi-imago voi parantua. Vastaavasti vajavainen saavutettavuuden taso voidaan nähdä negatiivisessa valossa. Saavutettavuuden vaikutuksia tulisi tarkastella yrityksen saamien taloudellisten hyötyjen lisäksi myös ableististen rakenteiden ylläpitämisen näkökulmasta. Oletus käyttäjän vammattomuudesta tai täydellisestä kyvykkyydestä liittyy vallassa oleviin sosiaalisiin rakenteisiin ja vahvistaa omalta osaltaan heikommassa asemassa olevien syrjintää sekä mahdollista kokemusta osattomuudesta.
Saavutettavalla sisällöllä pyritään mahdollisimman laajaan digitaalisen sisällön ymmärtämiseen riippumatta käyttäjän kohtaamista rajoitteista. Rajoite voi olla esimerkiksi näkövammaisuus tai käyttöympäristöön liittyvä tilannekohtainen rajoite. Saavutettavuudelle on olemassa useita ohjeistuksia ja standardi, joihin viitaten sitä voidaan valvoa ja mitata.
Verkkokaupan saavutettavuus on ehdottoman tärkeä osa verkkokaupan toimintaa sekä eettisestä että taloudellisesta näkökulmasta. Vammaisilla ihmisillä on usein rajoitteita ostosten tekemiselle perinteisellä tavalla, mutta internet on kuitenkin avannut uusia mahdollisuuksia tuomalla kauppoja verkkoon. Jos verkkokauppasivustot eivät ole saavutettavissa, vammaisilla kuluttajilla ei ole yhtäläistä pääsyä niihin. Tämän tutkielman tavoitteena on havainnollistaa verkkokauppojen saavutettavuuteen liittyviä ongelmia ja saavutettavuuden vaikutuksia. Aiheen tärkeyttä korostaa esteettömyysdirektiivin voimaantulo. Direktiivin lainvoimainen soveltaminen alkaa vuonna 2025.
Tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuden avulla verkkokaupoille ominaisia ja verkkosivustoilla olevia keskeisiä saavutettavuusongelmia ja vaikutuksia, sekä pyritään havainnollistamaan esimerkkien avulla saavutettavuuden nykytilaa suosituimmissa suomalaisissa verkkokaupoissa. Tutkielman lopuksi pohditaan saavutettavuuden vaikutuksia yrityksen ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Saavutettavuuden vaikutuksia verkkokaupoille on monia. Yrityksen näkökulmasta mahdollisimman monen käyttäjäryhmän sisällyttäminen asiakaskuntaan voidaan nähdä mahdollisuutena parantaa yrityksen tulosta. Käyttäjät näkevät yleensä myönteisemmin yrityksen, jonka perusvastuuna on saavutettavuus, siksi brändi-imago voi parantua. Vastaavasti vajavainen saavutettavuuden taso voidaan nähdä negatiivisessa valossa. Saavutettavuuden vaikutuksia tulisi tarkastella yrityksen saamien taloudellisten hyötyjen lisäksi myös ableististen rakenteiden ylläpitämisen näkökulmasta. Oletus käyttäjän vammattomuudesta tai täydellisestä kyvykkyydestä liittyy vallassa oleviin sosiaalisiin rakenteisiin ja vahvistaa omalta osaltaan heikommassa asemassa olevien syrjintää sekä mahdollista kokemusta osattomuudesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]