Verkkosivujen hakukoneoptimointi
Rannikko, Inka (2022)
Rannikko, Inka
2022
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206105607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206105607
Tiivistelmä
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen rakenteen ja sisällön optimoimista niin, että niiden todennäköisyys tulla Internet-hakukoneen indeksoimaksi kasvaa. Tavoitteena on nostaa verkkosivuston sijoitusta hakukoneen tuloksissa ja kasvattaa sivuston vierailijamäärää. Hakukoneoptimointi voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen optimointiin. Sisäisessä optimoinnissa parannetaan sivuston rakennetta, käytettävyyttä ja kiinnitetään huomiota sivuilla esiintyviin avainsanoihin. Ulkoisessa optimoinnissa keskitytään saapuvien ja lähtevien linkkien määrään ja laatuun.
Tässä työssä tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivujen sijoitukseen Internet-hakukoneiden tuloksissa. Työssä keskitytään hakukoneoptimointiin Google-hakukoneen kannalta, sillä se on tunnetuin ja tutkituin hakukone. Tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus ja mukaan otetut tieteelliset artikkelit on valittu aikaväliltä 2016–2021. Artikkeleissa on käsitelty verkkosivuston ulkoista ja sisäistä optimointia. Lisäksi tausta-aineistona on hakukoneoptimointia käsitteleviä verkkolähteitä.
Kirjallisuuskatsauksessa löydettyjen tietojen perusteella voidaan todeta, että tärkeimpiä verkkosivujen sijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat sivustolla esiintyvien avainsanojen olennaisuus ja määrä sekä sivustolle saapuvien linkkien määrä ja laatu. Myös useita muita tekijöitä tunnistettiin mutta niiden kesken ei tehty vertailua. Näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa oli epäsuoraa vaikutusta tuloksissa pärjäämiseen. Hakukoneyhtiöt eivät paljasta kaikkia verkkosivujen luokitteluun käytettäviä kriteerejä ja algoritmeja, mikä tuo omat haasteensa hakukoneoptimointiin ja sen tutkimiseen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikka hakukoneoptimointiin liittyy epävarmuuksia, sillä voidaan kuitenkin saavuttaa merkittäviä hyötyjä varsinkin pidemmällä aikavälillä. Tuottamalla käyttäjille laadukasta sisältöä ja parantamalla käyttäjäkokemusta, saavutetaan parempia tuloksia paitsi käyttäjätyytyväisyyden niin myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Tässä työssä tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivujen sijoitukseen Internet-hakukoneiden tuloksissa. Työssä keskitytään hakukoneoptimointiin Google-hakukoneen kannalta, sillä se on tunnetuin ja tutkituin hakukone. Tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus ja mukaan otetut tieteelliset artikkelit on valittu aikaväliltä 2016–2021. Artikkeleissa on käsitelty verkkosivuston ulkoista ja sisäistä optimointia. Lisäksi tausta-aineistona on hakukoneoptimointia käsitteleviä verkkolähteitä.
Kirjallisuuskatsauksessa löydettyjen tietojen perusteella voidaan todeta, että tärkeimpiä verkkosivujen sijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat sivustolla esiintyvien avainsanojen olennaisuus ja määrä sekä sivustolle saapuvien linkkien määrä ja laatu. Myös useita muita tekijöitä tunnistettiin mutta niiden kesken ei tehty vertailua. Näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa oli epäsuoraa vaikutusta tuloksissa pärjäämiseen. Hakukoneyhtiöt eivät paljasta kaikkia verkkosivujen luokitteluun käytettäviä kriteerejä ja algoritmeja, mikä tuo omat haasteensa hakukoneoptimointiin ja sen tutkimiseen.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että vaikka hakukoneoptimointiin liittyy epävarmuuksia, sillä voidaan kuitenkin saavuttaa merkittäviä hyötyjä varsinkin pidemmällä aikavälillä. Tuottamalla käyttäjille laadukasta sisältöä ja parantamalla käyttäjäkokemusta, saavutetaan parempia tuloksia paitsi käyttäjätyytyväisyyden niin myös hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8780]