Serialized Game Structure and Serialized Paratexts: Engaging Players in Apex Legends
Haanpää, Juuso (2022)
Haanpää, Juuso
2022
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206095580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206095580
Tiivistelmä
The topic of this thesis is how serialization and paratextuality are used to engage players in Apex Legends, a multiplayer video game. Apex Legends is a multiplayer video game that has retained a large player base since its launch in 2019. This thesis argues that Apex Legends retains its player base because the game’s serialization and paratexts keep players engaged with the game.
To study how Apex Legends engages its players, the thesis uses a framework that allows for the analysis of both the game’s in-game seriality and the seriality of the game’s paratexts. The theory section of the thesis also explains how seriality can be analyzed in video games without sequels. In addition, the thesis clarifies how the paratexts of Apex Legends are a part of a player’s experience with the game. Apex Legends has received many updates, trailers, and user generated pieces of content during the time it has been playable. The thesis analyzes these different types of content to determine how they keep players returning to the game.
The analysis section of the thesis is divided into two sections. The first section is focused on how Apex Legends is serialized as a video game; this section examines how the game’s in-game structure and narrative are serialized. The game’s serialization into seasons that keep players engaged and playing the game is also discussed. The second section of the analysis focuses on the paratexts of Apex Legends and their serialization: the thesis argues that the trailers and animated shorts set in the world of the game work together with the game to create serial narratives. In addition, the second section analyzes how the paratexts produced by users of Apex Legends engage players with the game by keeping them interested in the game when they are not playing it. Tämä tutkielma tarkastelee sarjallisuuden ja paratekstuaalisuuden roolia pelaajien sitouttamisessa moninpeli videopeliin Apex Legends. Apex Legends on videopeli, jonka pelaajamäärä on säilynyt suurena pelin julkaisusta vuonna 2019 lähtien. Tutkielma argumentoi, että pelin pelaajamäärä pysyy suurena koska pelin sarjamuotoisuus ja paratekstit sitouttavat pelaajia peliin.
Tutkielma tutkii pelaajien sitouttamista hyödyntämällä teoriaa, joka keskittyy analysoimaan sekä pelinsisäistä sarjallisuutta että pelin ulkopuolista, eli pelin paratekstien, sarjallisuutta. Analysoidakseen pelin sarjallisuutta tutkielman teoriaosuus esittelee mallin, jonka avulla sarjallisuutta voidaan tutkia videopeleissä, joilla ei ole jatko-osia. Lisäksi tutkielma selittää, miten paratekstit toimivat osana pelin Apex Legends kokonaisuutta. Apex Legends on saanut paljon päivityksiä, trailereita ja peliä ympäröivää käyttäjien luomaa sisältöä aikana, jona se on ollut pelattavana. Tutkielma analysoi näitä eri sisällön muotoja määritelläkseen, kuinka ne kannustavat pelaajia palaamaan pelin pariin.
Tutkielman analyysiosio jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa tutkielma analysoi pelin Apex Legends sisäisen rakenteen- ja tarinankerronnan sarjamuotoisuutta. Ensimmäisessä osiossa tutkielma käsittelee myös pelin sarjallisia kausia, jotka sitouttavat pelaajia peliin ja saavat heidät jatkamaan pelaamista. Analyysin toisessa osiossa tutkielma keskittyy pelin ulkopuolisiin parateksteihin ja niiden sarjallisuuteen. Tutkielma argumentoi, että trailerit ja animoidut lyhytelokuvat, jotka sijoittuvat videopelin maailmaan, luovat sarjamuotoisia tarinoita. Lisäksi tutkielma perustelee, kuinka pelin paratekstien tarinankerronta ja pelinsisäinen tarinankerronta muodostavat yhdessä kokonaisia tarinoita. Analyysin toinen osio analysoi myös sitä, kuinka Apex Legends käyttäjien luomat paratekstit sitouttavat muita pelaajia peliin tarjoamalla heille peliin liittyvää sisältöä silloinkin, kun he eivät itse ole pelaamassa.
To study how Apex Legends engages its players, the thesis uses a framework that allows for the analysis of both the game’s in-game seriality and the seriality of the game’s paratexts. The theory section of the thesis also explains how seriality can be analyzed in video games without sequels. In addition, the thesis clarifies how the paratexts of Apex Legends are a part of a player’s experience with the game. Apex Legends has received many updates, trailers, and user generated pieces of content during the time it has been playable. The thesis analyzes these different types of content to determine how they keep players returning to the game.
The analysis section of the thesis is divided into two sections. The first section is focused on how Apex Legends is serialized as a video game; this section examines how the game’s in-game structure and narrative are serialized. The game’s serialization into seasons that keep players engaged and playing the game is also discussed. The second section of the analysis focuses on the paratexts of Apex Legends and their serialization: the thesis argues that the trailers and animated shorts set in the world of the game work together with the game to create serial narratives. In addition, the second section analyzes how the paratexts produced by users of Apex Legends engage players with the game by keeping them interested in the game when they are not playing it.
Tutkielma tutkii pelaajien sitouttamista hyödyntämällä teoriaa, joka keskittyy analysoimaan sekä pelinsisäistä sarjallisuutta että pelin ulkopuolista, eli pelin paratekstien, sarjallisuutta. Analysoidakseen pelin sarjallisuutta tutkielman teoriaosuus esittelee mallin, jonka avulla sarjallisuutta voidaan tutkia videopeleissä, joilla ei ole jatko-osia. Lisäksi tutkielma selittää, miten paratekstit toimivat osana pelin Apex Legends kokonaisuutta. Apex Legends on saanut paljon päivityksiä, trailereita ja peliä ympäröivää käyttäjien luomaa sisältöä aikana, jona se on ollut pelattavana. Tutkielma analysoi näitä eri sisällön muotoja määritelläkseen, kuinka ne kannustavat pelaajia palaamaan pelin pariin.
Tutkielman analyysiosio jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa tutkielma analysoi pelin Apex Legends sisäisen rakenteen- ja tarinankerronnan sarjamuotoisuutta. Ensimmäisessä osiossa tutkielma käsittelee myös pelin sarjallisia kausia, jotka sitouttavat pelaajia peliin ja saavat heidät jatkamaan pelaamista. Analyysin toisessa osiossa tutkielma keskittyy pelin ulkopuolisiin parateksteihin ja niiden sarjallisuuteen. Tutkielma argumentoi, että trailerit ja animoidut lyhytelokuvat, jotka sijoittuvat videopelin maailmaan, luovat sarjamuotoisia tarinoita. Lisäksi tutkielma perustelee, kuinka pelin paratekstien tarinankerronta ja pelinsisäinen tarinankerronta muodostavat yhdessä kokonaisia tarinoita. Analyysin toinen osio analysoi myös sitä, kuinka Apex Legends käyttäjien luomat paratekstit sitouttavat muita pelaajia peliin tarjoamalla heille peliin liittyvää sisältöä silloinkin, kun he eivät itse ole pelaamassa.