Sosiaalisen median hyödyntäminen pk-yritysten B2B-markkinoinnissa
Levänen, Venla (2022)
Levänen, Venla
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206085563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206085563
Tiivistelmä
Tässää työssä käsitellään sosiaalisen median hyödyntämistä pk-yritysten B2B-markkinoinnissa. Sosiaalinen media on digitalisaation myötä kasvattanut suosiotaan markkinoinnin työkaluna etenkin B2C-puolella, mutta se on viime vuosina saanut huomiota myös B2B-yritysten keskuudessa. Sosiaalinen media on yksi digitaalisen markkinoinnin välineistä, mutta on laajalti todettu, että sen täyttä potentiaalia B2B-markkinoinnissa, kuten uusien asiakkaiden hankkimisessa ja asiakassuhteiden ylläpitämisessä ja brändin parantamisessa, ei ole vielä saavutettu. Tämän työn tavoitteena on selvittää, millaisia hyötyjä ja rajoitteita pk-yrityksillä on sosiaalisen median käytössä B2B-puolella, ja millä markkinoinnin osa-alueilla sitä tulisi hyödyntää.
Tämä työ on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jonka tutkimusaineisto on kerätty ja rajattu systemaattisesti. Kerätyn tutkimusaineiston avulla on vastattu työn tutkimuskysymykseen.
Työn tulokset koostuvat perusteellisesta vastauksesta työn tutkimuskysymykseen, joka koskee sosiaalisen median hyödyntämistä pk-yritysten B2B -markkinoinnissa Tulokset osoittavat, että pk-yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa apuna asiakasrajapinnassa, uusien asiakkaiden hankkimisessa ja olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitämisessä ja brändin parantamisessa. Sosiaalisen median eri kanavat mahdollistavat myös kohdennetun ja personoidumman informaation jakamisen. Pk-yritykset kohtaavat myös haasteita sosiaalisen median markkinointistrategian implementoinnissa. Haasteita ovat esimerkiksi pk-yritysten resurssien ja osaamisen rajoitteet sekä sosiaalisen median median hyödyntämiseen liittyvät epäluulot ja aiheuttamat riskit brändin hallinnassa.
Tämä työ on toteutettu kirjallisuustutkimuksena, jonka tutkimusaineisto on kerätty ja rajattu systemaattisesti. Kerätyn tutkimusaineiston avulla on vastattu työn tutkimuskysymykseen.
Työn tulokset koostuvat perusteellisesta vastauksesta työn tutkimuskysymykseen, joka koskee sosiaalisen median hyödyntämistä pk-yritysten B2B -markkinoinnissa Tulokset osoittavat, että pk-yritykset voivat hyödyntää sosiaalista mediaa apuna asiakasrajapinnassa, uusien asiakkaiden hankkimisessa ja olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitämisessä ja brändin parantamisessa. Sosiaalisen median eri kanavat mahdollistavat myös kohdennetun ja personoidumman informaation jakamisen. Pk-yritykset kohtaavat myös haasteita sosiaalisen median markkinointistrategian implementoinnissa. Haasteita ovat esimerkiksi pk-yritysten resurssien ja osaamisen rajoitteet sekä sosiaalisen median median hyödyntämiseen liittyvät epäluulot ja aiheuttamat riskit brändin hallinnassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8365]