Korkeakouluopiskelijoiden tuen tarpeet ja korkeakoulujen rooli opiskelijahyvinvoinnin edistäjänä: “Kahdenkeskisissä keskusteluissa hyväksyvällä läsnäololla on suuri merkitys, siinäkin voi välittyä viesti: nyt ei tarvitse suorittaa”
Erkkilä, Milka; Hämäläinen, Iiris (2022)
Erkkilä, Milka
Hämäläinen, Iiris
2022
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206075548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206075548
Tiivistelmä
Merkittävä osa nuorista aikuisista opiskelee korkeakouluissa. Etäopintojen yleistyminen ja lähiopetuksen väheneminen ovat lisänneet haasteita korkeakouluopiskelijoiden opiskeluyhteisön ja sosiaalisten suhteiden rakentumiselle. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijat ovat kokeneet opintojen työmäärän ja stressin lisääntyneen. Koronapandemia on heikentänyt monen opiskelijan jaksamista, motivaatiota ja mielenterveyttä entisestään. Kehittämällä korkeakouluopiskelijoiden ohjaus- ja tukipalveluita edesautetaan ja tuetaan opiskelijoiden hyvinvointia, opintojen etenemistä, valmistumista sekä työelämään siirtymistä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kerätä tietoa korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja tuen tarpeista sekä opiskelijoille hyödyllisestä ja toimivasta ohjauksesta ja tuesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää korkeakouluopiskelijoiden ohjaus- ja tukipalvelujen kehittämisessä.
Tutkimuksen määrällinen aineisto kerättiin korkeakouluopiskelijoilta verkkokyselylomakkeella opiskelijahyvinvointia edistävän hankkeen toimesta 2021 syksyllä. 1370 vastauksesta koostunut aineisto analysoitiin SPSS Statistics 27.0 -ohjelmalla, ja muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoimalla. Laadullinen aineisto kerättiin korkeakoulujen opiskelijahyvinvoinnin henkilöstöltä verkkokyselylomakkeella keväällä 2022. Aineisto muodostui 20 vastauksesta ja se analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysia.
Yli puolet opiskelijoista oli kokenut viimeisen vuoden aikana tarvitsevansa tukea opintoihin, lähes puolet mielenterveyden haasteisiin sekä opiskeluvaikeuksiin ja neljäsosa yksinäisyyteen sekä fyysisen hyvinvoinnin haasteisiin. Opiskelijahyvinvoinnin henkilöstön kokemusten mukaan opiskelijat kaipasivat tukea opintoihin, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, opiskelukykyyn, ammatillisen kasvun tukemiseen, sosiaalisiin suhteisiin ja palveluohjaukseen. Opiskelijat tukeutuivat mielellään toisiinsa erityisesti opintojen mutta myös hyvinvointinsa suhteen. Yksilöohjaus ja verkossa saatavilla oleva materiaali olivat opiskelijoille mieluisia tuen saannin tapoja. Opiskelijahyvinvoinnin henkilöstön mukaan opiskelijahyvinvointia voidaan edistää yksilöllisellä, hyvinvointia edistävällä ja ammattitaitoisella ohjauksella eri menetelmin ja yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Korkeakoulujen on tärkeää tukea opiskelijoita opintojen suorittamisessa, mielenterveyden haasteissa sekä sosiaalisissa suhteissa. Korkeakoulut voivat edistää opiskelijoidensa hyvinvointia ja opintojen etenemistä tarjoamalla erilaisia tukimuotoja ja yksilöllistä ohjausta. Kohdennettaessa ja toteuttaessa opiskelijoiden ohjaus- ja tukipalveluja on hyödyllistä huomioida opiskelijoiden ikä, opintojen aloittamisajankohta ja opiskelumuoto. Korkeakoulujen tulee panostaa erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden tukemiseen.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kerätä tietoa korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja tuen tarpeista sekä opiskelijoille hyödyllisestä ja toimivasta ohjauksesta ja tuesta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää korkeakouluopiskelijoiden ohjaus- ja tukipalvelujen kehittämisessä.
Tutkimuksen määrällinen aineisto kerättiin korkeakouluopiskelijoilta verkkokyselylomakkeella opiskelijahyvinvointia edistävän hankkeen toimesta 2021 syksyllä. 1370 vastauksesta koostunut aineisto analysoitiin SPSS Statistics 27.0 -ohjelmalla, ja muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoimalla. Laadullinen aineisto kerättiin korkeakoulujen opiskelijahyvinvoinnin henkilöstöltä verkkokyselylomakkeella keväällä 2022. Aineisto muodostui 20 vastauksesta ja se analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysia.
Yli puolet opiskelijoista oli kokenut viimeisen vuoden aikana tarvitsevansa tukea opintoihin, lähes puolet mielenterveyden haasteisiin sekä opiskeluvaikeuksiin ja neljäsosa yksinäisyyteen sekä fyysisen hyvinvoinnin haasteisiin. Opiskelijahyvinvoinnin henkilöstön kokemusten mukaan opiskelijat kaipasivat tukea opintoihin, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, opiskelukykyyn, ammatillisen kasvun tukemiseen, sosiaalisiin suhteisiin ja palveluohjaukseen. Opiskelijat tukeutuivat mielellään toisiinsa erityisesti opintojen mutta myös hyvinvointinsa suhteen. Yksilöohjaus ja verkossa saatavilla oleva materiaali olivat opiskelijoille mieluisia tuen saannin tapoja. Opiskelijahyvinvoinnin henkilöstön mukaan opiskelijahyvinvointia voidaan edistää yksilöllisellä, hyvinvointia edistävällä ja ammattitaitoisella ohjauksella eri menetelmin ja yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Korkeakoulujen on tärkeää tukea opiskelijoita opintojen suorittamisessa, mielenterveyden haasteissa sekä sosiaalisissa suhteissa. Korkeakoulut voivat edistää opiskelijoidensa hyvinvointia ja opintojen etenemistä tarjoamalla erilaisia tukimuotoja ja yksilöllistä ohjausta. Kohdennettaessa ja toteuttaessa opiskelijoiden ohjaus- ja tukipalveluja on hyödyllistä huomioida opiskelijoiden ikä, opintojen aloittamisajankohta ja opiskelumuoto. Korkeakoulujen tulee panostaa erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden tukemiseen.