“Mun ei tarvitse pitää niitä kaikkia lankoja käsissä, ja silti se johtaminen onnistuu ihan hyvin” : Päiväkodinjohtajien käsityksiä rinnakkaisjohtajuudesta ja työhyvinvoinnista
Joki, Terhi (2022)
Joki, Terhi
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206015423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206015423
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää päiväkodinjohtajien kokemuksia ja käsityksiä rinnakkaisjohtamisen mallilla työskentelystä ja työhyvinvoinnista. Rinnakkaisjohtamisen malli on yhteiseen johtajuuteen perustuva johtamismalli, jossa kaksi päiväkodinjohtajaa jakaa saman työ kokonaisuuden. Tavoitteena mallissa on selkiyttää työtä ja vähentää työn pirstaleisuutta ja sitä kautta vaikuttaa päiväkodinjohtajien kokemukseen työhyvinvoinnista.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kuutta päiväkodinjohtajaa isossa varhaiskasvatusorganisaatiossa, jossa rinnakkaisjohtamisen malli on otettu käyttöön uutena johtamisen mallina.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on käytetty fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluaineisto analysoitiin tekemällä aineistolähtöinen sisällön analyysi.
Tutkimusaineiston analyysista nousi päiväkodinjohtajien käsityksistä esille neljä kuvauskategoriaa, joihin uudella työtavalla on vaikutusta. Rinnakkaisjohtajuus vaikuttaa päiväkodinjohtajien kokemusten mukaan työn vuorovaikutukseen, uuden oppimiseen, työn rutiineihin ja työhyvinvointiin.
Työn vaatimusten ja voimavarojen mallin avulla tutkimuksen tulokset jaoteltiin fyysisiin, psykologisiin, sosiaalisiin ja organisatorisiin vaatimuksiin ja voimavaroihin. Näkyville tuli melko tasaisesti molempia työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.
Varhaiskasvatuksen laadun näkökulmasta on päiväkodinjohtajan työllä suuri merkitys. Tutkimustuloksena syntyneiden kuvauskategorioiden ja niiden kriteereiden pohjalta on havaittavissa rinnakkaisjohtamisen mallilla työskentelyn tuottavan päiväkodinjohtajan työhön sekä voimavaroja että vaatimuksia. Työhyvinvoinnin ja työn kehittämisen näkökulmasta on tutkimuksen pohjalta mahdollista kiinnittää huomiota niihin asioihin, joilla päiväkodinjohtajien työn vaatimuksia voitaisiin vähentää ja voimavaroja lisätä ja näin kehittää työtä.
Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kuutta päiväkodinjohtajaa isossa varhaiskasvatusorganisaatiossa, jossa rinnakkaisjohtamisen malli on otettu käyttöön uutena johtamisen mallina.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja siinä on käytetty fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluaineisto analysoitiin tekemällä aineistolähtöinen sisällön analyysi.
Tutkimusaineiston analyysista nousi päiväkodinjohtajien käsityksistä esille neljä kuvauskategoriaa, joihin uudella työtavalla on vaikutusta. Rinnakkaisjohtajuus vaikuttaa päiväkodinjohtajien kokemusten mukaan työn vuorovaikutukseen, uuden oppimiseen, työn rutiineihin ja työhyvinvointiin.
Työn vaatimusten ja voimavarojen mallin avulla tutkimuksen tulokset jaoteltiin fyysisiin, psykologisiin, sosiaalisiin ja organisatorisiin vaatimuksiin ja voimavaroihin. Näkyville tuli melko tasaisesti molempia työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.
Varhaiskasvatuksen laadun näkökulmasta on päiväkodinjohtajan työllä suuri merkitys. Tutkimustuloksena syntyneiden kuvauskategorioiden ja niiden kriteereiden pohjalta on havaittavissa rinnakkaisjohtamisen mallilla työskentelyn tuottavan päiväkodinjohtajan työhön sekä voimavaroja että vaatimuksia. Työhyvinvoinnin ja työn kehittämisen näkökulmasta on tutkimuksen pohjalta mahdollista kiinnittää huomiota niihin asioihin, joilla päiväkodinjohtajien työn vaatimuksia voitaisiin vähentää ja voimavaroja lisätä ja näin kehittää työtä.