"Ei tarvii välittää, minkä genrelaatikon sisältä se tulee": Legitiimin musiikkimaun rakentuminen ja sukupuolittuneisuus Soundi-lehden artikkeleissa
Korpikunnas, Laura (2022)
Korpikunnas, Laura
2022
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206015419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206015419
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee legitiimin eli arvostettuna pidetyn musiikkimaun sosiaalista rakentumista sekä sitä, millä tavoin tämä on sukupuolittunutta. Tutkielman kiinnostuksenkohteena ovat kaikkiruokainen maku sekä musiikkikentän sukupuolittuneen toimijuuden yhteys maun legitiimiyteen. Tutkielman aineistona on 18 artikkelia Soundi-lehden Elämäni levyt -palstalta vuosilta 2015-2021. Tutkimusmenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii feministinen teoria. Luokan, sukupuolen ja maun yhteyttä pohditaan tutkielmassa erityisesti Beverley Skeggsin kunniallisuuden käsitteen kautta. Tutkielman tavoitteena on tuottaa yhtäältä uudenlaista, feministisempää ymmärrystä legitiimin musiikkimaun sukupuolittuneesta olemuksesta sekä toisaalta tarkastella, mitä legitiimiksi kehystetyn maun ulkopuolelle rajataan.
Tutkielman tuloksissa korostuvat kaksi maun legitimointiperustetta, kaikkiruokaisuus sekä vahvasti sukupuolittunut, musiikin maskuliininen kaanon, jota uusinnetaan esimerkiksi levynkeräilyharrastuksen myötä. Kaikkiruokaista makua tarkastellaan tutkielmassa Richard Petersonin kaikkiruokaisuuden käsitteen avulla, verraten tätä Mike Savagen ym. kehittelemään, uudenlaiseen abstraktimpaan muotoon Pierre Bourdieun kulttuuripääoman käsitteestä. Musiikin kaanonin ja tämän myötä rakentuneen kanonisoidun maun tarkastelussa on hyödynnetty Sophia Maalsenin ja Jessica McLeanin tutkimuksia musiikillisesta kulttuuriperinnöstä.
Tutkielman tuloksissa korostuvat kaksi maun legitimointiperustetta, kaikkiruokaisuus sekä vahvasti sukupuolittunut, musiikin maskuliininen kaanon, jota uusinnetaan esimerkiksi levynkeräilyharrastuksen myötä. Kaikkiruokaista makua tarkastellaan tutkielmassa Richard Petersonin kaikkiruokaisuuden käsitteen avulla, verraten tätä Mike Savagen ym. kehittelemään, uudenlaiseen abstraktimpaan muotoon Pierre Bourdieun kulttuuripääoman käsitteestä. Musiikin kaanonin ja tämän myötä rakentuneen kanonisoidun maun tarkastelussa on hyödynnetty Sophia Maalsenin ja Jessica McLeanin tutkimuksia musiikillisesta kulttuuriperinnöstä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]