Digitaalisen kuilun vaikutukset etäopiskeluun koronapandemian aikana
Turunen, Henri (2022)
Turunen, Henri
2022
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206015411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206015411
Tiivistelmä
Digitaalinen kuilu on termi, jolla havainnollistetaan digitaalista eriarvoisuutta erilaisten ihmisryhmien välillä ja niiden kesken. Digitaalisen kuilun tutkimus ei rajoitu vain eroihin informaatioteknologian saatavuudessa ja käyttötaidoissa, vaan se pyrkii selittämään myös näistä eroista johtuvaa lopputulosten epätasa-arvoa. Informaatioteknologian hyödyntäminen on opinnoissa ja elämässä nykyään todella tärkeää, varsinkin 2020 alkaneen koronapandemian alettua, kun suuri osa opiskelusta siirtyi etätoteutukseen. Tämän vuoksi digitaalisen kuilun ja sen vaikutusten tutkiminen on tärkeää ja ajankohtaista. On näyttöä, että varsinkin valmiiksi heikommassa asemassa olevat ihmiset kärsivät eniten myös digitaalisesta eriarvoisuudesta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin, miten digitaalinen kuilu vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden etäopiskelumahdollisuuksiin globaalisti.
Etäopiskelu on tuoreehko ilmiö, joka parhaimmillaan voi tuoda huomattavaa lisäarvoa oppilaitoksille ja opiskelijoille, kun opiskelu on vapaata ajan ja paikan asettamista rajoitteista ja esimerkiksi kirjastomateriaaleja on saatavilla digitaalisesti enemmän. Sujuva etäopiskelun käyttöönotto kuitenkin vaatii tiettyjä materiaalisia ja kognitiivisia valmiuksia sekä oppilaitokselta että opiskelijoilta onnistuakseen.
Koronapandemia laittoi todella monet oppilaitokset ja opiskelijat tilanteeseen, jossa ne joutuivat siirtymään etäopetukseen huolimatta siitä, oliko niillä valmiuksia siihen. Varsinkin taloudellisesti heikommassa asemassa olevat opiskelijat kärsivät tästä erityisesti. Huomattiin, että varsinkin kaupunkien ja maaseudun välillä oli valtavia eroja materiaalisissa olosuhteissa, välillä jopa niin että opiskelijat eivät pystyneet suoriutumaan opinnoistaan tai osallistumaan niihin ollenkaan laitteiden ja verkkoyhteyksien huonon saatavuuden takia. Näissä tuloksissa konkretisoitui digitaalisen kuilun materiaalinen ulottuvuus. Siinäkin tapauksessa, että heikommassa asemassa olevat opiskelijat pystyivät osallistumaan etäopetukseen, kohtasivat he huomattavasti enemmän haasteita kuin paremmin toimeentulevat vertaisensa, mikä kertoi digitaalisen kuilun vaikutuksista opiskelijoiden kognitiivisiin valmiuksiin ja kykyyn hyödyntää informaatioteknologiaa.
Kirjallisuudesta ei löytynyt nopeita ratkaisuja löydettyihin ongelmiin. Oppilaiden ja oppilaitosten valmiutta siirtyä etäopetukseen voi parantaa panostamalla materiaalisiin valmiuksiin ja järjestämällä koulutusta myös etäopetuksessa käytettävistä työkaluista, mutta tämä on paljon aikaa ja resursseja vaativa prosessi.
Etäopiskelu on tuoreehko ilmiö, joka parhaimmillaan voi tuoda huomattavaa lisäarvoa oppilaitoksille ja opiskelijoille, kun opiskelu on vapaata ajan ja paikan asettamista rajoitteista ja esimerkiksi kirjastomateriaaleja on saatavilla digitaalisesti enemmän. Sujuva etäopiskelun käyttöönotto kuitenkin vaatii tiettyjä materiaalisia ja kognitiivisia valmiuksia sekä oppilaitokselta että opiskelijoilta onnistuakseen.
Koronapandemia laittoi todella monet oppilaitokset ja opiskelijat tilanteeseen, jossa ne joutuivat siirtymään etäopetukseen huolimatta siitä, oliko niillä valmiuksia siihen. Varsinkin taloudellisesti heikommassa asemassa olevat opiskelijat kärsivät tästä erityisesti. Huomattiin, että varsinkin kaupunkien ja maaseudun välillä oli valtavia eroja materiaalisissa olosuhteissa, välillä jopa niin että opiskelijat eivät pystyneet suoriutumaan opinnoistaan tai osallistumaan niihin ollenkaan laitteiden ja verkkoyhteyksien huonon saatavuuden takia. Näissä tuloksissa konkretisoitui digitaalisen kuilun materiaalinen ulottuvuus. Siinäkin tapauksessa, että heikommassa asemassa olevat opiskelijat pystyivät osallistumaan etäopetukseen, kohtasivat he huomattavasti enemmän haasteita kuin paremmin toimeentulevat vertaisensa, mikä kertoi digitaalisen kuilun vaikutuksista opiskelijoiden kognitiivisiin valmiuksiin ja kykyyn hyödyntää informaatioteknologiaa.
Kirjallisuudesta ei löytynyt nopeita ratkaisuja löydettyihin ongelmiin. Oppilaiden ja oppilaitosten valmiutta siirtyä etäopetukseen voi parantaa panostamalla materiaalisiin valmiuksiin ja järjestämällä koulutusta myös etäopetuksessa käytettävistä työkaluista, mutta tämä on paljon aikaa ja resursseja vaativa prosessi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]