"Henkilökohtaisesti inhoaisin tiukkoja raameja" : Työyhteisöviestinnän rakentuminen kasvavassa kasvuyrityksessä
Mettinen, Sohvi (2022)
Mettinen, Sohvi
2022
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205305356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205305356
Tiivistelmä
Kasvuyrityksillä on taloudellista ja yhteiskunnallista merkitystä. Sen ohella niistä tekee kiehtovia organisaatiorakenne ja ominaispiirteet. Verrattuna perinteisempiin ja vakiintuneempiin organisaatioihin, kasvuyrityksiä luonnehtivat jatkuva muutos, joustavuus ja ketteryys sekä matala hierarkia. Tämä luo mielenkiintoisen tutkimusympäristön eritoten työyhteisöviestinnän kannalta, joka tuottaa usein haasteita vakiintuneillekin organisaatioille. Siitä huolimatta työyhteisöviestinnän merkitystä ja rakentumista kasvuyrityksissä on tutkittu hyvin vähän, vaikka on havaittavissa monia, juuri sisäiseen viestintään vaikuttavia tekijöitä. Kasvuyritysten kohdalla on mielenkiintoista selvittää, kuinka ne itsestrukturoivat itsensä matalahierarkkisena organisaationa ja kuinka olennaisessa osassa työyhteisöviestintä on työn koordinointia.
Tämä pro gradu -tutkielma tutkii kasvuyritysten työyhteisöviestintää ja sen rakentumista työntekijöiden kokemusten kautta. Tavoitteena on kuvata, kuinka työyhteisöviestintä rakentuu kasvavissa kasvuyrityksissä. Tutkielma lähestyy ongelmaa työyhteisöviestinnän neljän tason avulla ja pureutuu esimerkiksi missioon sekä visioon, tiedonhallintaan ja käytänteisiin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, näkyvätkö kasvuyrityksen ominaispiirteet työyhteisöviestinnässä. Teoreettisena pohjana toimii Giddensin strukturaatioteoria.
Aineisto tutkielmaan kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella, eli kyseessä on määrällinen tutkimus. Lomakkeen täytti 50 henkilöä, jotka työskentelevät erilaisissa tehtävissä erikokoisissa ja -ikäisissä kasvuyrityksissä. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel -ohjelmiston avulla ja analyysissa hyödynnettiin keskiarvoja ja -jakaumia, prosenttiosuuksia ja frekvenssejä.
Tulokset osoittivat, että kasvuyritysten ominaispiirteet ovat vahvasti läsnä myös työyhteisöviestinnän rakentumisessa. Kasvuyrityksissä ollaan lähtökohtaisesti tyytyväisiä sisäiseen viestintään ja aineistossa korostuivat kokemukset työn merkityksellisyydestä, yhteisöllisyydestä ja matalasta hierarkiasta. Kasvuyrityksissä on havaittavissa strukturaalinen organisaatioluonne, jossa organisaation jäsenet vaikuttavat vahvasti sen käytänteiden muodostumiseen. Missio ja visio tunnetaan poikkeuksellisen hyvin eikä konflikteja nouse usein. Eniten haasteita jatkuvassa muutoksen tilassa oleville kasvuyrityksille tuottavat tiedonhallinnan käytänteet ja haasteet korostuvat yrityksen ikääntyessä ja kasvaessa.
Tämä pro gradu -tutkielma tutkii kasvuyritysten työyhteisöviestintää ja sen rakentumista työntekijöiden kokemusten kautta. Tavoitteena on kuvata, kuinka työyhteisöviestintä rakentuu kasvavissa kasvuyrityksissä. Tutkielma lähestyy ongelmaa työyhteisöviestinnän neljän tason avulla ja pureutuu esimerkiksi missioon sekä visioon, tiedonhallintaan ja käytänteisiin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, näkyvätkö kasvuyrityksen ominaispiirteet työyhteisöviestinnässä. Teoreettisena pohjana toimii Giddensin strukturaatioteoria.
Aineisto tutkielmaan kerättiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella, eli kyseessä on määrällinen tutkimus. Lomakkeen täytti 50 henkilöä, jotka työskentelevät erilaisissa tehtävissä erikokoisissa ja -ikäisissä kasvuyrityksissä. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel -ohjelmiston avulla ja analyysissa hyödynnettiin keskiarvoja ja -jakaumia, prosenttiosuuksia ja frekvenssejä.
Tulokset osoittivat, että kasvuyritysten ominaispiirteet ovat vahvasti läsnä myös työyhteisöviestinnän rakentumisessa. Kasvuyrityksissä ollaan lähtökohtaisesti tyytyväisiä sisäiseen viestintään ja aineistossa korostuivat kokemukset työn merkityksellisyydestä, yhteisöllisyydestä ja matalasta hierarkiasta. Kasvuyrityksissä on havaittavissa strukturaalinen organisaatioluonne, jossa organisaation jäsenet vaikuttavat vahvasti sen käytänteiden muodostumiseen. Missio ja visio tunnetaan poikkeuksellisen hyvin eikä konflikteja nouse usein. Eniten haasteita jatkuvassa muutoksen tilassa oleville kasvuyrityksille tuottavat tiedonhallinnan käytänteet ja haasteet korostuvat yrityksen ikääntyessä ja kasvaessa.