Moninainen Move!: Kokemuksia Move!-mittausten roolista osana opettajien liikunnanopetukseen liittämiä arvoja sekä liikunnan opetussuunnitelmaa
Varga, Julianne (2022)
Varga, Julianne
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205275310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205275310
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin liikuntaa opettavien opettajien kokemuksia valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmä Move!:n roolista liikunnan opetussuunnitelmassa. Kiinnostuneita oltiin myös siitä, onko Move!-mittaus opettajien kokemuksen mukaan linjassa heidän omien liikunnanopetukseen liittyvien arvojen tai liikunnanopetuksen arvopohjan kanssa. Tutkimus noudatti hermeneuttis-fenomenologista tutkimusotetta. Fenomenologisen tutkimuksen keskiössä olivat opettajien henkilökohtaiset kokemukset ja kokemuksille annetut merkitykset. Hermeneuttinen ulottuvuus näkyi tässä tutkimuksessa tutkijan tulkitsevassa roolissa. Tutkija tuo mukaan tutkimukseen omat ennakkokäsityksensä ja tietonsa käsillä olevasta ilmiöstä, tulkitessaan informanttien kokemuksia omista lähtökohdistaan. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää peruskoulussa liikuntaa opettavaa opettajaa, jotka ovat toteuttaneet Move!-mittauksia vähintään kerran. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttäen tulkitsevaa fenomenologista analyysia (IPA).
Fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmä Move! on mittaus, jonka suorittavat kaikki peruskoulun 5- ja 8-luokkalaiset. Tulokset hyödynnetään osana suuria terveystarkastuksia ja ne kirjataan myös valtakunnalliseen rekisteriin. Mittausten tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä ja sitä kautta kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Tulosten mukaan opettajien liikunnanopetukseen liittämät keskeisimmät arvot olivat samoja kuin opetussuunnitelmassa määritellyt arvot. Kokemukset siitä, onko Move! linjassa omien tai opetuksen arvojen kanssa olivat moninaisia, sillä opettajien kokemusten mukaan Move! ei auta kaikkia oppilaita saavuttamaan opetukseen liittyviä tavoitteita. Oppilaat saavat mittauksista tietoa omasta toimintakykynsä tilasta, mutta mittaamiseen liittyy motivoitumisen lisäksi myös erilaisia motivaatiohaasteita. Opettajat kokivat myös Move!-mittausten jäävän muuta opetuksesta irralliseksi muun muassa resurssien, luotettavuuden sekä tavoitteellisuuden puutteen ja mittausten huonon ajankohdan vuoksi. Monet myös kokivat mittaukset tarpeettomiksi omassa työssään. Mittaamisen merkitys on vähentynyt liikunnan opetuksessa tasaisesti, ennen Move!-mittauksia. Tulokset antavat kriittistä näkökulmaa mittausten soveltuvuudesta nykyiseen opetussuunnitelmaan opettajien näkökulmasta.
Fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmä Move! on mittaus, jonka suorittavat kaikki peruskoulun 5- ja 8-luokkalaiset. Tulokset hyödynnetään osana suuria terveystarkastuksia ja ne kirjataan myös valtakunnalliseen rekisteriin. Mittausten tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten fyysistä toimintakykyä ja sitä kautta kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Tulosten mukaan opettajien liikunnanopetukseen liittämät keskeisimmät arvot olivat samoja kuin opetussuunnitelmassa määritellyt arvot. Kokemukset siitä, onko Move! linjassa omien tai opetuksen arvojen kanssa olivat moninaisia, sillä opettajien kokemusten mukaan Move! ei auta kaikkia oppilaita saavuttamaan opetukseen liittyviä tavoitteita. Oppilaat saavat mittauksista tietoa omasta toimintakykynsä tilasta, mutta mittaamiseen liittyy motivoitumisen lisäksi myös erilaisia motivaatiohaasteita. Opettajat kokivat myös Move!-mittausten jäävän muuta opetuksesta irralliseksi muun muassa resurssien, luotettavuuden sekä tavoitteellisuuden puutteen ja mittausten huonon ajankohdan vuoksi. Monet myös kokivat mittaukset tarpeettomiksi omassa työssään. Mittaamisen merkitys on vähentynyt liikunnan opetuksessa tasaisesti, ennen Move!-mittauksia. Tulokset antavat kriittistä näkökulmaa mittausten soveltuvuudesta nykyiseen opetussuunnitelmaan opettajien näkökulmasta.