Yrittäjyyskasvatuksen eetos ja politiikka myöhäiskapitalismissa
Harni, Esko (2022)
Harni, Esko
Tampereen yliopisto
2022
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2424-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2424-7
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee yrittäjyyskasvatusta sekä sen taustalla vaikuttavaa eetosta ja politiikkaa myöhäiskapitalismin viitekehyksessä. Erityisesti tutkimuksessa tarkastellaan niitä ajattelun ja moraalisen toiminnan malleja sekä tiedonmuodostuksen ja järkeilyn tapoja, jotka vaikuttivat siihen, että yrittäjyyskasvatuksesta muodostui 2000- luvun alussa niin merkittävä koulutus- ja yhteiskuntapoliittinen interventio. Tutkimuksessa yrittäjyyskasvatusta ei tarkastella millään tietyllä kouluasteella tai tarkasti määritellyssä yhteydessä, vaan kokonaisvaltaisempana koulutus- ja yhteiskuntapoliit- tisena interventiona, jonka päämääränä on saada yksilöt ja yhteisöt toimimaan kuten he tai ne olisivat yrityksiä.
Tutkimus rakentuu kolmen tutkimuskysymyksen ympärille: 1) Millainen rationaliteetti ja eetos ovat vaikuttaneet yrittäjyyskasvatukseen liittyvän politiikan taustalla 2) Millaiset episteemis-ontologiset järkeilyn tavat ja tiedontuotannolliset tekniikat vaikuttivat yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen 3) Millaisia normatiivisia odotuksia yrittäjyyskasvatukseen liittyvä eetos ja politiikka asettavat sille, miten ymmärrämme kansalaisuuden?
Tutkimusta voidaan luonnehtia kriittiseksi yrittäjyyskasvatustutkimukseksi. Kriittisen tarkastelun kautta tutkimus tarjoaa vaihtoehtoisia tapoja ymmärtää yrittäjyys- kasvatusta ja sen luonnetta myöhäiskapitalistisessa yhteiskunnassa. Tällaisen immanentin kritiikin muodon kautta kyetään näkemään, että se mikä näyttäytyy tässä hetkessä itsestäänselvältä ja välttämättömältä, voisi yhtä hyvin olla toisin. Tutkimuksen metodologiset lähtökohdat perustuvat hallinnan analytiikan ja toimijaverkkoteorian tarjoamien analyysin välineisiin.
Tutkimus koostuu johdanto-osiosta, viidestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista sekä yhteenveto-osiosta. Johdanto-osiossa esitellään tutkimuksen aihe, tutkimuksen tieteenfilosofinen orientaatio sekä sen teoreettis-metodologiset lähtökohdat. Seuraavaksi tutkimuksessa esitellään siihen kuuluvat viisi tutkimusartikkelia sekä niiden yhteys tutkimuskysymyksiin. Yhteenveto-osio koostuu kolmesta luvusta, joissa kussakin vastataan tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus antaa vastauksia siihen, millaisena koulutus- ja yhteiskuntapoliittisena interventiona yrittäjyyskasvatusta voidaan ymmärtää myöhäiskapitalismin viitekehyksessä. Samalla se tarjoaa suuntaviivoja sille, kuinka koulutus- ja yhteiskuntapoliittisia interventiota on mahdollista tarkastella kokonaisuuksina, joiden taustalla on vaikuttavat niin aatehistorialliset tekijät, ajattelun ja järkeilyn tavat, ontologiset näkemykset sosiaalisen maailman luonteesta kuin useat ei-inhimilliset toimijat, kuten mittaristot.
Tutkimus rakentuu kolmen tutkimuskysymyksen ympärille: 1) Millainen rationaliteetti ja eetos ovat vaikuttaneet yrittäjyyskasvatukseen liittyvän politiikan taustalla 2) Millaiset episteemis-ontologiset järkeilyn tavat ja tiedontuotannolliset tekniikat vaikuttivat yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen 3) Millaisia normatiivisia odotuksia yrittäjyyskasvatukseen liittyvä eetos ja politiikka asettavat sille, miten ymmärrämme kansalaisuuden?
Tutkimusta voidaan luonnehtia kriittiseksi yrittäjyyskasvatustutkimukseksi. Kriittisen tarkastelun kautta tutkimus tarjoaa vaihtoehtoisia tapoja ymmärtää yrittäjyys- kasvatusta ja sen luonnetta myöhäiskapitalistisessa yhteiskunnassa. Tällaisen immanentin kritiikin muodon kautta kyetään näkemään, että se mikä näyttäytyy tässä hetkessä itsestäänselvältä ja välttämättömältä, voisi yhtä hyvin olla toisin. Tutkimuksen metodologiset lähtökohdat perustuvat hallinnan analytiikan ja toimijaverkkoteorian tarjoamien analyysin välineisiin.
Tutkimus koostuu johdanto-osiosta, viidestä vertaisarvioidusta tieteellisestä artikkelista sekä yhteenveto-osiosta. Johdanto-osiossa esitellään tutkimuksen aihe, tutkimuksen tieteenfilosofinen orientaatio sekä sen teoreettis-metodologiset lähtökohdat. Seuraavaksi tutkimuksessa esitellään siihen kuuluvat viisi tutkimusartikkelia sekä niiden yhteys tutkimuskysymyksiin. Yhteenveto-osio koostuu kolmesta luvusta, joissa kussakin vastataan tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin.
Tutkimus antaa vastauksia siihen, millaisena koulutus- ja yhteiskuntapoliittisena interventiona yrittäjyyskasvatusta voidaan ymmärtää myöhäiskapitalismin viitekehyksessä. Samalla se tarjoaa suuntaviivoja sille, kuinka koulutus- ja yhteiskuntapoliittisia interventiota on mahdollista tarkastella kokonaisuuksina, joiden taustalla on vaikuttavat niin aatehistorialliset tekijät, ajattelun ja järkeilyn tavat, ontologiset näkemykset sosiaalisen maailman luonteesta kuin useat ei-inhimilliset toimijat, kuten mittaristot.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]