Kattohuovan kierrätys
Peltoniemi, Joona (2022)
Peltoniemi, Joona
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205235200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205235200
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen luoman paineen takia öljypohjaisten materiaalien kierrättämisestä on tullut kiinnostavampaa. Tämän työn tarkoituksena on ottaa selvää, mitä kattohuovalle tapahtuu sen tullessa käyttöikänsä päähän vedeneristeenä, ja lisäksi ottaa selvää, miten kattohuopaa voitaisiin käyttää tulevaisuudessa kierrätysmateriaalina. Työn tiedonhankinnan yhteydessä on suoritettu myös kysely alalla työskentelevien henkilöiden kanssa. Kysely on suunnattu kattoja asentaville yrityksille ja heidän työntekijöilleen.
Kattohuopa on vedeneristeenä käytettävä materiaali, joka Suomessa valmistetaan SBS-kumibitumista. SBS-kumibitumin ominaisuudet vastaavat Suomen ilmaston asettamia tarpeita, kuten hyvät lämmön- ja kylmänkesto-ominaisuudet. Kumin tehtävä on tehdä bitumista elastisempaa ja mahdollistaa lämpöliikkeestä johtuvan rasituksen palautuminen. Kattohuovan runkorakenteena toimii polyesterihuopa, joka on lujuusominaisuuksiltaan parempi vaihtoehto vanhoihin orgaanisiin kuituihin verrattuna. Joissain tapauksissa polyesterirunkoa voidaan vahvistaa lasikuidulla, mutta tämä koskee lähinnä yksikerroskatteita.
Kattohuovan pääasiallinen tarkoitus on toimia vedeneristeenä, mutta sitä voidaan käyttää myös aluskatteena epäjatkuvissa katteissa, kuten tiili- ja konesaumakatoissa. Kattohuopa jaetaan kahteen pääryhmään kiinnitystavan mukaan liimattaviin ja hitsattaviin. Huopakatto on usein kaksiosainen, ja se koostuu pohja- ja pintahuovasta. Pohjahuovat tavallisesti kiinnitetään liimaamalla ja pintahuovat hitsaamalla.
Kattohuovan valmistuksessa on ennen käytetty terveydelle haitallisia aineita, ja niitä on edelleen mahdollista löytää purettavista kohteista. Haitta-ainekartoituksella pyritään selvittämään, mitkä rakenteet sisältävät mitäkin haitta-aineita. Asbesti ja PAH-yhdisteet ovat yleisimmät haitta-aineet. Haitta-aineet vaikeuttavat kattohuovan purkua, ja monissa tapauksissa ne tekevät jätteestä kelvotonta kierrätykseen. Haitta-aineita sisältävät kattohuovat hävitetään ongelmajätteenä.
Kattohuovan kaatopaikkasijoittaminen kiellettiin vuonna 2016, jonka jälkeen huopajätteen kierrättämisestä on tullut suositumpaa. Asfalttiteollisuus on ainoa teollisessa mittakaavassa toimiva kierrätystapa. Kattohuovan tämänhetkisessä kierrätysprosessissa huovasta erotellaan epäpuhtaudet, minkä jälkeen huopa jauhetaan. Jauhetusta huovasta erotellaan vielä epäpuhtauksia, kuten nauloja ennen kuin kierrätysmateriaali käytetään asfaltin raaka-aineena. Muita vaihtoehtoisia kierrätystapoja kattohuovalle ovat esimerkiksi bitumin erottelu kumista kemiallisilla liuottimilla tai pyrolyysi, jonka tuotteita voitaisiin hyödyntää monissa sovelluksissa.
Kattohuovan kierrätyksen tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä huopa on pääosin bitumia ja huopa on kokonaisuudessaan kierrätettävissä. Asfalttiteollisuuden raaka-aineeksi kattohuopa on kuin tehty, ja sillä voidaan jo nyt korvata kolmannes asfaltin bitumista. Mikäli esitetyt kierrätysmahdollisuudet tulevaisuudessa pystytään toteuttamaan teollisessa mittakaavassa kierrätyshuovan käyttökohteet laajenevat. Jos taas pyrolyysistä tulee johtava kierrätys metodi, on mahdollista hyödyntää sen lukuisia tuotteita muissa sovelluksissa, esimerkiksi etaania voidaan käyttää kylmäaineena.
Kattohuopa on vedeneristeenä käytettävä materiaali, joka Suomessa valmistetaan SBS-kumibitumista. SBS-kumibitumin ominaisuudet vastaavat Suomen ilmaston asettamia tarpeita, kuten hyvät lämmön- ja kylmänkesto-ominaisuudet. Kumin tehtävä on tehdä bitumista elastisempaa ja mahdollistaa lämpöliikkeestä johtuvan rasituksen palautuminen. Kattohuovan runkorakenteena toimii polyesterihuopa, joka on lujuusominaisuuksiltaan parempi vaihtoehto vanhoihin orgaanisiin kuituihin verrattuna. Joissain tapauksissa polyesterirunkoa voidaan vahvistaa lasikuidulla, mutta tämä koskee lähinnä yksikerroskatteita.
Kattohuovan pääasiallinen tarkoitus on toimia vedeneristeenä, mutta sitä voidaan käyttää myös aluskatteena epäjatkuvissa katteissa, kuten tiili- ja konesaumakatoissa. Kattohuopa jaetaan kahteen pääryhmään kiinnitystavan mukaan liimattaviin ja hitsattaviin. Huopakatto on usein kaksiosainen, ja se koostuu pohja- ja pintahuovasta. Pohjahuovat tavallisesti kiinnitetään liimaamalla ja pintahuovat hitsaamalla.
Kattohuovan valmistuksessa on ennen käytetty terveydelle haitallisia aineita, ja niitä on edelleen mahdollista löytää purettavista kohteista. Haitta-ainekartoituksella pyritään selvittämään, mitkä rakenteet sisältävät mitäkin haitta-aineita. Asbesti ja PAH-yhdisteet ovat yleisimmät haitta-aineet. Haitta-aineet vaikeuttavat kattohuovan purkua, ja monissa tapauksissa ne tekevät jätteestä kelvotonta kierrätykseen. Haitta-aineita sisältävät kattohuovat hävitetään ongelmajätteenä.
Kattohuovan kaatopaikkasijoittaminen kiellettiin vuonna 2016, jonka jälkeen huopajätteen kierrättämisestä on tullut suositumpaa. Asfalttiteollisuus on ainoa teollisessa mittakaavassa toimiva kierrätystapa. Kattohuovan tämänhetkisessä kierrätysprosessissa huovasta erotellaan epäpuhtaudet, minkä jälkeen huopa jauhetaan. Jauhetusta huovasta erotellaan vielä epäpuhtauksia, kuten nauloja ennen kuin kierrätysmateriaali käytetään asfaltin raaka-aineena. Muita vaihtoehtoisia kierrätystapoja kattohuovalle ovat esimerkiksi bitumin erottelu kumista kemiallisilla liuottimilla tai pyrolyysi, jonka tuotteita voitaisiin hyödyntää monissa sovelluksissa.
Kattohuovan kierrätyksen tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä huopa on pääosin bitumia ja huopa on kokonaisuudessaan kierrätettävissä. Asfalttiteollisuuden raaka-aineeksi kattohuopa on kuin tehty, ja sillä voidaan jo nyt korvata kolmannes asfaltin bitumista. Mikäli esitetyt kierrätysmahdollisuudet tulevaisuudessa pystytään toteuttamaan teollisessa mittakaavassa kierrätyshuovan käyttökohteet laajenevat. Jos taas pyrolyysistä tulee johtava kierrätys metodi, on mahdollista hyödyntää sen lukuisia tuotteita muissa sovelluksissa, esimerkiksi etaania voidaan käyttää kylmäaineena.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]