Ratajätkät : Rautatienrakentajien kokemukset 1857–1939
Kallio, Kalle (2022)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kallio, Kalle
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
2022
Historian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-06-11Tiivistelmä
Rautatien rakentaminen Helsingin ja Hämeenlinnan välillä aloitettiin kesällä 1857. Tämä väitöskirja syventyy rautatienrakentajien kokemuksiin Suomessa vuosina 1857–1939. Varsinaisina tutkimuskysymyksiä on kolme: Millaisia nämä radanrakentajien kokemukset olivat, miksi niistä tuli sellaisia, ja miten radanrakentajien kokemusyhteisö ajanjakson aikana rakentui? Teosta voi kuvailla aineistolähtöiseksi työväenhistoriaksi, jossa radanrakentajien ammattiryhmää lähestytään tasapainoisesti useista eri näkökulmista.
Rautatie tuli Suomeen jälkijunassa, mutta valtio laajensi rataverkkoa nopeasti 1800-luvun lopulla ja 1900-luvussa alussa. Vilkkain rakentamiskausi päättyi toiseen maailmansotaan, josta tuli taitekohta myös rakentajien kokemusten näkökulmasta. Rakentaminen toi töitä tuhansille työmiehille ja 1880-luvulla syntyi työmaalta toiselle kiertävä radanrakentajien ammattiryhmä. Tässä vaiheessa heitä ruvettiin myös kutsumaan ratajätkiksi, joita yhdisti kova työ ja kulkeminen työmaalta toiselle.
Tutkimusjakson aikana rakentamisen tekniikka kehittyi monin tavoin. Käyttöön otettiin uusia työkaluja, koneita ja menetelmiä, jotka vaikuttivat myös työmiesten kokemuksiin. Tutkimuksessa käsitellään esimerkiksi lapioiden, räjäytystekniikan, kuljettamisen ja kiskotuksen kehitystä yli 80 vuotta kestäneen tutkimusjakson aikana. Radanrakentaminen edusti 1800-luvulla insinöörityön korkeinta osaamista: esimerkiksi dynamiitti, betoni, kalliopora tai kaivinkone otettiin ratatyömailla ensimmäisenä käyttöön. Teknologian kehitys ei ollut silti suoraviivaista, vaan uutta tekniikkaa omaksuttiin hyppäyksittäin, kustannustietoisesti ja varovaisesti.
Rautatierakennukset olivat tuhansien miesten työyhteisöjä, jotka kokonsa puolesta rinnastuivat aikansa suurimpiin tehtaisiin. Rautatierakennus oli teollisesti järjestetty organisaatio, jonka täytyi huolehtia myös järjestyksestä, työturvallisuudesta ja radanrakentajien terveydestä. Elämä työmailla muuttui voimakkaasti yhteiskunnan muuttuessa. Vielä 1850-luvulla ruumiillinen kuritus oli tavallista ja työtä johtivat sotilaskoulutuksen saaneet insinööriupseerit. Työaika oli 1800-luvun lopulle saakka 12 tuntia päivässä, mutta lyheni parissa vuosikymmenessä kahdeksaan.
Miehet jaettiin työmaalla sakkeihin, jotka työskentelivät urakkapalkalla. Taloudellisesti parhaiten tulivat toimeen vahvat ja nuoret miehet, joilla ei ollut perhettä. Perheellisten asema oli vaikea ja ratatöistä tuli monille vain välivaihe parempiin ammatteihin. Toisaalta varttuneet ammattimiehet yritettiin pitää töissä myös talvella ja he muodostivat kokemusyhteisön ytimen, jossa pojat oppivat isänsä ammatin. Ratajätkien jaetuimmat kokemukset kertovat jatkuvasta muuttamisesta, kalliista ruokatavaroista ja pienistä palkoista. Pahimmat toimeentulon ongelmat liittyivät työttömyysjaksoihin ja erityisesti poikkeusaikoihin. Tutkimuksessa tarkastellaan toimeentuloa sekä tilastollisin menetelmin että kulttuurisesti rakentuneina palkkakokemuksina.
Kiertolaiselämä vaikutti voimakkaasti radanrakentajien arkeen ja työväenkulttuuriin. Asunnot olivat vaatimattomia ja puutteellisia, mutta työ vaikutti myös pukeutumiseen ja raskaaseen ruokaan. Omaisuus oli niukka ja sen piti mahtua muutamaan pakkilaatikkoon. Tutkimuksessa tarkastellaan kerronnallisten aineistojen avulla myös ratajätkien vapaa-aikaa ja yhteisöllistä elämää. Tunnusomaisia kokemuksia olivat esimerkiksi tilimarkkinat, lukutuvissa istuminen ja työväentalojen rakentaminen. Joukosta erottui myös kaikkien tuntemia radanrakentajahahmoja, joista Lapatossu nousi jopa kansalliseksi merkkihenkilöksi.
Paikallisyhteisöihin rakentaminen vaikutti kahtalaisesti. Rautatie toi mukanaan työtä, vuokratuloja ja kasvatti niin elintarvikkeiden kuin puutavaran kysyntää. Toisaalta uudet ihmiset ja vieraat tavat rikkoivat perinteisen paikallisyhteisön. Ongelmia aiheuttivat niin kylätappelut, seurustelusuhteet kuin rikollisuus, joka enimmäkseen liittyi alkoholin salakauppaan. Näiden rinnalle tulivat 1900-luvulla myös poliittiset erimielisyydet, kun monet radanrakentajat ryhtyivät työväenliikkeen kannattajiksi. Tutkimuksessa tarkastellaan myös työmarkkinoita, poliittista historiaa, lakkoliikkeitä ja radanrakentajien järjestäytymistä eri aikakausina. Suurlakko, sisällissota ja lapualaisaika näkyivät myös ratatyömailla.
Radanrakentajien kokemukset lukeutuvat teollistuvan aikakauden ilmiöihin. Rautateiden rakentaminen sai ihmiset liikkeelle ja ne tarjosivat kaivattua palkkatyötä erityisesti maaseudun köyhien perheiden pojille. Vaikka työ rautatierakennuksella oli raskasta ja palkka jäi pieneksi, elämä oli silti aiempaa parempaa. Rautatie antoi sekä leivän että vapauden pärjätä omillaan. Radanrakentajille avautuikin mahdollisuus sosiaaliseen nousuun, avioitumiseen ja perheen elättämiseen. Ratatöiden vetovoima hiipui vasta maailmansotien välisenä aikakautena.
Rautatierakennukset olivat maskuliinisia työyhteisöjä, joissa arvostettiin voimaa ja riskinottoa. Ratajätkät sopivat huonosti yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin ja palkkatyön perässä kiertävää kulkumiestä pidettiin moraalisesti epäilyttävänä. Uhoaminen, herraviha ja keskinäinen solidaarisuus kertovat miesten yrityksistä selviytyä vaikeissa oloissa kaukana kotiseudultaan. Juurettomuus ja yksinäisyys vaikuttivat arkipäivän kokemuksiin ja söivät tulevaisuudenuskoa. Yhteiskunta yritti myös eri tavoin valistaa ja kitkeä pahoja tapoja, mutta olosuhteet eivät merkittävästi parantuneet ennen toista maailmansotaa.
Tutkimus käsittelee aihetta, josta ei ole aiemmin tehty kattavaa perustutkimusta. Teos kytkeytyy radanrakentajien kansainväliseen tutkimukseen ja perustuu laajaan lähdeaineistoon. Yksittäisistä ratatyömaista on tarkasteltu systemaattisemmin kahdeksaa eri rautatierakennusta, joilta on kerätty myös oikeudellisia aineistoja ja paikallislehtien uutisia. Työnantajan aineistojen lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään kattavasti teknillistä kirjallisuutta, työväenliikkeen arkistoaineistoja, muistitietoa sekä kaunokirjallisuutta. Väitöskirja jatkaa suomalaisen rautatiehistorian ja työväenhistorian perinteitä ja avaa myös kiinnostavan näkökulman kokemuksen historiaan.
Rautatie tuli Suomeen jälkijunassa, mutta valtio laajensi rataverkkoa nopeasti 1800-luvun lopulla ja 1900-luvussa alussa. Vilkkain rakentamiskausi päättyi toiseen maailmansotaan, josta tuli taitekohta myös rakentajien kokemusten näkökulmasta. Rakentaminen toi töitä tuhansille työmiehille ja 1880-luvulla syntyi työmaalta toiselle kiertävä radanrakentajien ammattiryhmä. Tässä vaiheessa heitä ruvettiin myös kutsumaan ratajätkiksi, joita yhdisti kova työ ja kulkeminen työmaalta toiselle.
Tutkimusjakson aikana rakentamisen tekniikka kehittyi monin tavoin. Käyttöön otettiin uusia työkaluja, koneita ja menetelmiä, jotka vaikuttivat myös työmiesten kokemuksiin. Tutkimuksessa käsitellään esimerkiksi lapioiden, räjäytystekniikan, kuljettamisen ja kiskotuksen kehitystä yli 80 vuotta kestäneen tutkimusjakson aikana. Radanrakentaminen edusti 1800-luvulla insinöörityön korkeinta osaamista: esimerkiksi dynamiitti, betoni, kalliopora tai kaivinkone otettiin ratatyömailla ensimmäisenä käyttöön. Teknologian kehitys ei ollut silti suoraviivaista, vaan uutta tekniikkaa omaksuttiin hyppäyksittäin, kustannustietoisesti ja varovaisesti.
Rautatierakennukset olivat tuhansien miesten työyhteisöjä, jotka kokonsa puolesta rinnastuivat aikansa suurimpiin tehtaisiin. Rautatierakennus oli teollisesti järjestetty organisaatio, jonka täytyi huolehtia myös järjestyksestä, työturvallisuudesta ja radanrakentajien terveydestä. Elämä työmailla muuttui voimakkaasti yhteiskunnan muuttuessa. Vielä 1850-luvulla ruumiillinen kuritus oli tavallista ja työtä johtivat sotilaskoulutuksen saaneet insinööriupseerit. Työaika oli 1800-luvun lopulle saakka 12 tuntia päivässä, mutta lyheni parissa vuosikymmenessä kahdeksaan.
Miehet jaettiin työmaalla sakkeihin, jotka työskentelivät urakkapalkalla. Taloudellisesti parhaiten tulivat toimeen vahvat ja nuoret miehet, joilla ei ollut perhettä. Perheellisten asema oli vaikea ja ratatöistä tuli monille vain välivaihe parempiin ammatteihin. Toisaalta varttuneet ammattimiehet yritettiin pitää töissä myös talvella ja he muodostivat kokemusyhteisön ytimen, jossa pojat oppivat isänsä ammatin. Ratajätkien jaetuimmat kokemukset kertovat jatkuvasta muuttamisesta, kalliista ruokatavaroista ja pienistä palkoista. Pahimmat toimeentulon ongelmat liittyivät työttömyysjaksoihin ja erityisesti poikkeusaikoihin. Tutkimuksessa tarkastellaan toimeentuloa sekä tilastollisin menetelmin että kulttuurisesti rakentuneina palkkakokemuksina.
Kiertolaiselämä vaikutti voimakkaasti radanrakentajien arkeen ja työväenkulttuuriin. Asunnot olivat vaatimattomia ja puutteellisia, mutta työ vaikutti myös pukeutumiseen ja raskaaseen ruokaan. Omaisuus oli niukka ja sen piti mahtua muutamaan pakkilaatikkoon. Tutkimuksessa tarkastellaan kerronnallisten aineistojen avulla myös ratajätkien vapaa-aikaa ja yhteisöllistä elämää. Tunnusomaisia kokemuksia olivat esimerkiksi tilimarkkinat, lukutuvissa istuminen ja työväentalojen rakentaminen. Joukosta erottui myös kaikkien tuntemia radanrakentajahahmoja, joista Lapatossu nousi jopa kansalliseksi merkkihenkilöksi.
Paikallisyhteisöihin rakentaminen vaikutti kahtalaisesti. Rautatie toi mukanaan työtä, vuokratuloja ja kasvatti niin elintarvikkeiden kuin puutavaran kysyntää. Toisaalta uudet ihmiset ja vieraat tavat rikkoivat perinteisen paikallisyhteisön. Ongelmia aiheuttivat niin kylätappelut, seurustelusuhteet kuin rikollisuus, joka enimmäkseen liittyi alkoholin salakauppaan. Näiden rinnalle tulivat 1900-luvulla myös poliittiset erimielisyydet, kun monet radanrakentajat ryhtyivät työväenliikkeen kannattajiksi. Tutkimuksessa tarkastellaan myös työmarkkinoita, poliittista historiaa, lakkoliikkeitä ja radanrakentajien järjestäytymistä eri aikakausina. Suurlakko, sisällissota ja lapualaisaika näkyivät myös ratatyömailla.
Radanrakentajien kokemukset lukeutuvat teollistuvan aikakauden ilmiöihin. Rautateiden rakentaminen sai ihmiset liikkeelle ja ne tarjosivat kaivattua palkkatyötä erityisesti maaseudun köyhien perheiden pojille. Vaikka työ rautatierakennuksella oli raskasta ja palkka jäi pieneksi, elämä oli silti aiempaa parempaa. Rautatie antoi sekä leivän että vapauden pärjätä omillaan. Radanrakentajille avautuikin mahdollisuus sosiaaliseen nousuun, avioitumiseen ja perheen elättämiseen. Ratatöiden vetovoima hiipui vasta maailmansotien välisenä aikakautena.
Rautatierakennukset olivat maskuliinisia työyhteisöjä, joissa arvostettiin voimaa ja riskinottoa. Ratajätkät sopivat huonosti yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin ja palkkatyön perässä kiertävää kulkumiestä pidettiin moraalisesti epäilyttävänä. Uhoaminen, herraviha ja keskinäinen solidaarisuus kertovat miesten yrityksistä selviytyä vaikeissa oloissa kaukana kotiseudultaan. Juurettomuus ja yksinäisyys vaikuttivat arkipäivän kokemuksiin ja söivät tulevaisuudenuskoa. Yhteiskunta yritti myös eri tavoin valistaa ja kitkeä pahoja tapoja, mutta olosuhteet eivät merkittävästi parantuneet ennen toista maailmansotaa.
Tutkimus käsittelee aihetta, josta ei ole aiemmin tehty kattavaa perustutkimusta. Teos kytkeytyy radanrakentajien kansainväliseen tutkimukseen ja perustuu laajaan lähdeaineistoon. Yksittäisistä ratatyömaista on tarkasteltu systemaattisemmin kahdeksaa eri rautatierakennusta, joilta on kerätty myös oikeudellisia aineistoja ja paikallislehtien uutisia. Työnantajan aineistojen lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään kattavasti teknillistä kirjallisuutta, työväenliikkeen arkistoaineistoja, muistitietoa sekä kaunokirjallisuutta. Väitöskirja jatkaa suomalaisen rautatiehistorian ja työväenhistorian perinteitä ja avaa myös kiinnostavan näkökulman kokemuksen historiaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4985]