Digitalisaation keinot vakuutusliiketoiminnassa Case: Pohjola Vakuutus
Ketonen, Janne (2022)
Ketonen, Janne
2022
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205185089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205185089
Tiivistelmä
Digitalisaatio on suuri ja yhä merkitystään kasvattava ilmiö, joka muuttaa niin vakuutusalaa, kuin muitakin aloja globaalilla tasolla. Digitalisaatio tarjoaa nopeammat ja paremmat palvelut vakuutusyhtiön asiakkaille. Digitalisaatio tarjoaa lisäksi ratkaisuja myös vakuutusyhtiön omiin tarpeisiin. Jatkuvasti kehittyvässä ja digitalisoituvassa maailmassa vakuutusyhtiöiden on oltava muutoksessa mukana ja osattava muuttaa palvelutarjoamaansa asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Digitalisaation erilaiset keinot tarjoavat suuria mahdollisuuksia vakuutusyhtiölle tehostaa prosessejaan ja luoda uusia yhä nopeampia palveluratkaisuja.
Tutkimuksessa tutkitaan, minkälaisia digitalisaation keinoja on mahdollista hyödyntää osana vakuutusliiketoimintaa ja mitä mahdollisuuksia, sekä haasteita niiden käyttämiseen liittyy. Tutkimuksessa tutkitaan lisäksi, millä vakuutusliiketoiminnan osa-alueilla uusien digitaalisten ratkaisujen sovellukset ja ratkaisut vaikuttavat. Tutkimus on oleellinen, koska Suomi on jäänyt digitaalisten ratkaisujen osalta jälkeen moneen muuhun maahan verrattuna. Tutkielma rajataan koskemaan Suomen vakuutusliiketoimintaa. Tutkimuksen taustateoria rakentuu vakuutusliiketoimintaa käsittelevistä julkaisuista. Tulkintateoria rakentuu vakuutusliiketoiminnan digitalisaation kehityksestä ja keinoista. Luonteeltaan tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kolmesta asiantuntijahaastattelusta. Empiiristä aineistoa analysoidaan sisällönanalyysimenetelmin.
Tutkimuksen tuloksia tarkastellaan kohdeyrityksestä saatujen haastattelutietojen sekä tutkielman teoriaosuuden kautta peilaten. Tulokset osoittavat, että tekoäly osoittautuu monella osa-alueella hyvin hyödylliseksi digitalisaation keinoksi. Huomattavaa on myös se, että uusia digitalisaation keinoja ei oteta käyttöön vain uusien teknologioiden käyttöönoton ilosta, vaan ratkaisujen on pohjauduttava vakuutusyhtiöiden asiakkaiden tarpeisiin. Liikekulujen karsiminen ja tehokkuus nostettiin esiin tärkeänä tavoitteena digitalisaation kehittämiselle.
Tutkimuksessa tutkitaan, minkälaisia digitalisaation keinoja on mahdollista hyödyntää osana vakuutusliiketoimintaa ja mitä mahdollisuuksia, sekä haasteita niiden käyttämiseen liittyy. Tutkimuksessa tutkitaan lisäksi, millä vakuutusliiketoiminnan osa-alueilla uusien digitaalisten ratkaisujen sovellukset ja ratkaisut vaikuttavat. Tutkimus on oleellinen, koska Suomi on jäänyt digitaalisten ratkaisujen osalta jälkeen moneen muuhun maahan verrattuna. Tutkielma rajataan koskemaan Suomen vakuutusliiketoimintaa. Tutkimuksen taustateoria rakentuu vakuutusliiketoimintaa käsittelevistä julkaisuista. Tulkintateoria rakentuu vakuutusliiketoiminnan digitalisaation kehityksestä ja keinoista. Luonteeltaan tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytetään puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kolmesta asiantuntijahaastattelusta. Empiiristä aineistoa analysoidaan sisällönanalyysimenetelmin.
Tutkimuksen tuloksia tarkastellaan kohdeyrityksestä saatujen haastattelutietojen sekä tutkielman teoriaosuuden kautta peilaten. Tulokset osoittavat, että tekoäly osoittautuu monella osa-alueella hyvin hyödylliseksi digitalisaation keinoksi. Huomattavaa on myös se, että uusia digitalisaation keinoja ei oteta käyttöön vain uusien teknologioiden käyttöönoton ilosta, vaan ratkaisujen on pohjauduttava vakuutusyhtiöiden asiakkaiden tarpeisiin. Liikekulujen karsiminen ja tehokkuus nostettiin esiin tärkeänä tavoitteena digitalisaation kehittämiselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]