Alakoulun seksuaalikasvatus 2020-luvun tutkimuksessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Perolahti, Vilma; Tammekann, Satu (2022)
Perolahti, Vilma
Tammekann, Satu
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205185078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205185078
Tiivistelmä
Oikea-aikainen ja luotettavaan tietoon perustuva seksuaalikasvatus on jokaisen lapsen oikeus. Siinä keskeistä on seksuaalisen kehityksen tukeminen ja suojeleminen. Lasten seksuaalikasvatuksen osa-alueita ovat esimerkiksi kehon ja sen toimintojen havainnointi ja ihmettely sekä mielihyvään ja hyviin tapoihin tutustuminen. Lasten virallista seksuaalikasvatusta ohjaavat ja säätelevät useat kansalliset ja kansainväliset asiakirjat. Peruskoulu on paras väylä saada lapset seksuaalikasvatuksen piiriin, koska siellä on mahdollista tavoittaa laaja joukko lapsia sekä käsitellä seksuaalikasvatusta systemaattisesti ja ikätasojen mukaan etenevästi.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaista ja mihin teemoihin suuntautuvaa tutkimusta alakoulun seksuaalikasvatuksesta on tehty maailmanlaajuisesti 2020-luvulla. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2022 aikana kolmesta eri tietokannasta. Aihe rajattiin koskemaan sellaista alakoulun seksuaalikasvatusta koskevaa tutkimusta, jossa tutkimuksen kohteena olivat joko alakoulun oppilaat, opettajat, oppimateriaalit tai opetussuunnitelmat. Lopullinen tutkimusaineisto sisälsi 10 vertaisarvioitua artikkelia.
Tutkimuksen tuloksissa erottui tutkimusten selkeä suuntautuminen kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen sekä empiiriseen tutkimukseen. Kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus oli tutkimuksissa eniten toistunut teema. Tämän teeman toistuminen koettiin hyväksi suuntaukseksi, koska sen katsottiin johtuvan siitä, että kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta toteutetaan nykyään kasvavissa määrin. Tämän puolestaan katsottiin mahdollistavan yhä useammalle lapselle laadukasta seksuaalikasvatusta, jossa seksuaalisuus nähdään laajempana, positiivisena ilmiönä ja voimavarana. Jatkotutkimusaiheena ehdotettiin erityisesti suomalaisen alakoulun seksuaalikasvatuksen tutkimista, koska sitä koskevaa vertaisarvioitua tutkimusta ei ole tehty juuri lainkaan.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaista ja mihin teemoihin suuntautuvaa tutkimusta alakoulun seksuaalikasvatuksesta on tehty maailmanlaajuisesti 2020-luvulla. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2022 aikana kolmesta eri tietokannasta. Aihe rajattiin koskemaan sellaista alakoulun seksuaalikasvatusta koskevaa tutkimusta, jossa tutkimuksen kohteena olivat joko alakoulun oppilaat, opettajat, oppimateriaalit tai opetussuunnitelmat. Lopullinen tutkimusaineisto sisälsi 10 vertaisarvioitua artikkelia.
Tutkimuksen tuloksissa erottui tutkimusten selkeä suuntautuminen kvalitatiiviseen tutkimusotteeseen sekä empiiriseen tutkimukseen. Kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus oli tutkimuksissa eniten toistunut teema. Tämän teeman toistuminen koettiin hyväksi suuntaukseksi, koska sen katsottiin johtuvan siitä, että kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta toteutetaan nykyään kasvavissa määrin. Tämän puolestaan katsottiin mahdollistavan yhä useammalle lapselle laadukasta seksuaalikasvatusta, jossa seksuaalisuus nähdään laajempana, positiivisena ilmiönä ja voimavarana. Jatkotutkimusaiheena ehdotettiin erityisesti suomalaisen alakoulun seksuaalikasvatuksen tutkimista, koska sitä koskevaa vertaisarvioitua tutkimusta ei ole tehty juuri lainkaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]