Chat- ja Chatbot-teknologioiden käyttöönotto sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa
Sormunen, Anni (2022)
Sormunen, Anni
2022
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205185045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205185045
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollossa eletään isojen muutosten aikaa, kun valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus on käynnissä. Uudistuksen tavoitteina on muun muassa kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä vastata yhteiskunnallisten muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin. Palvelujen saatavuutta parannetaan lisäämällä sekä kehittämällä digitaalisia palveluja. Näin ollen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden tulee pystyä omaksumaan ja ottamaan käyttöön nopealla tahdilla uusia digitaalisia palveluja sekä niiden avulla uudistaa uudistuksen mukaiset tavoitteet saavuttaakseen organisaation toimintatapoja sekä toimintaprosesseja.
Tämä diplomityö tehtiin Etelä-Savon hyvinvointialueen Rakenneuudistus-hankkeelle. Hankkeen tavoitteena oli kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja siten, että palvelut vastaavat ihmisten tarpeisiin ja palveluja tuotetaan tehokkaammin. Yhtenä toimenpiteenä tavoitteen saavuttamiseksi hankkeessa oli kehittää ja ottaa käyttöön Etelä-Savon hyvinvointialueen asiakkaille suunnattuja sähköisiä asiointitapoja sekä etäpalveluja. Uusi sähköisen asioinnin muoto oli Chat- ja Chatbot-palvelu, joka toimi tässä työssä käyttöönotettavana teknologiana. Tutkimus toteutettiin Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle (Essote), joka on Etelä-Savon hyvinvointialueen muodostavista organisaatioista suurin.
Tässä työssä tutkittiin Chat- ja Chatbot-palvelun käyttöönottoa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. Tavoitteena oli ottaa uusi teknologia käyttöön siten, että käyttöönotto on tehokas ja nopea, jotta teknologiaa päästään hyödyntämään tuotantokäytössä. Tutkimuksessa huomioitiin onnistumisen arviointi sekä palvelua käyttävien asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tukea käyttöönotettavan Chat- ja Chatbot-palvelun käyttöönottoprojektia. Työn teoriaosuudessa kerättiin tutkimus- ja teoriatietoa teknologian hyväksymisestä ja käyttöönotosta, digitaalisista palveluista sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä Chat- ja Chatbot-teknologioista yleisesti.
Teoriaosuuden sekä käyttöönottoprojektin perusteella malliehdotus vaiheille sekä tärkeimmille toimenpiteille tulevia käyttöönottoprojekteja varten saatiin muodostettua. Työn tavoitteet saavutettiin ja merkittävimpinä onnistumistekijöinä voidaan pitää käyttöönottoprojektin selkeää vaiheistusta sekä hyvää ymmärrystä siitä, mitkä olivat projektin tarkoitus ja tavoitteet.
Tämä diplomityö tehtiin Etelä-Savon hyvinvointialueen Rakenneuudistus-hankkeelle. Hankkeen tavoitteena oli kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja siten, että palvelut vastaavat ihmisten tarpeisiin ja palveluja tuotetaan tehokkaammin. Yhtenä toimenpiteenä tavoitteen saavuttamiseksi hankkeessa oli kehittää ja ottaa käyttöön Etelä-Savon hyvinvointialueen asiakkaille suunnattuja sähköisiä asiointitapoja sekä etäpalveluja. Uusi sähköisen asioinnin muoto oli Chat- ja Chatbot-palvelu, joka toimi tässä työssä käyttöönotettavana teknologiana. Tutkimus toteutettiin Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle (Essote), joka on Etelä-Savon hyvinvointialueen muodostavista organisaatioista suurin.
Tässä työssä tutkittiin Chat- ja Chatbot-palvelun käyttöönottoa sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiossa. Tavoitteena oli ottaa uusi teknologia käyttöön siten, että käyttöönotto on tehokas ja nopea, jotta teknologiaa päästään hyödyntämään tuotantokäytössä. Tutkimuksessa huomioitiin onnistumisen arviointi sekä palvelua käyttävien asiakkaiden että ammattilaisten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tukea käyttöönotettavan Chat- ja Chatbot-palvelun käyttöönottoprojektia. Työn teoriaosuudessa kerättiin tutkimus- ja teoriatietoa teknologian hyväksymisestä ja käyttöönotosta, digitaalisista palveluista sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä Chat- ja Chatbot-teknologioista yleisesti.
Teoriaosuuden sekä käyttöönottoprojektin perusteella malliehdotus vaiheille sekä tärkeimmille toimenpiteille tulevia käyttöönottoprojekteja varten saatiin muodostettua. Työn tavoitteet saavutettiin ja merkittävimpinä onnistumistekijöinä voidaan pitää käyttöönottoprojektin selkeää vaiheistusta sekä hyvää ymmärrystä siitä, mitkä olivat projektin tarkoitus ja tavoitteet.