Lukiolaisten jatko-opintojen suunnittelu ja opinto-ohjaus sen tukena
Alatalo, Julianna (2022)
Alatalo, Julianna
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205174994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205174994
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat suunnittelevat jatko-opintojaan ja millainen käsitys heillä on lukion opinto-ohjauksesta tämän suunnittelun tukena. Tutkimuksessa pyrittiin tuoda esille millaisia asioita nuoret pitävät tärkeinä tulevaa koulutusvalintaa suunnitellessaan. Lukiolaisten jatko- opintojen suunnittelua tarkasteltiin uranvalintaa koskevien teorioiden ja urasuunnittelun käsitteen kautta. Teoreettiseen viitekehykseen sisältyy myös ohjauksen käsite sekä lukion opetussuunnitelma ja sen tavoitteet opinto-ohjauksesta. Tutkimuksen tavoite oli kuvailla millaisia urasuunnittelijoita lukiolaiset ovat pohtiessaan omaa opintopolkuaan ja millaisia yksilöllisiä kokemuksia lukiolaisilla on urasuunnittelua ja lukion opinto- ohjausta koskien.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimuksen kohteena olivat 2. vuoden lukio-opiskelijat. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti avoimella kyselylomakkeella Pirkanmaalla sijaitsevasta lukiosta huhtikuussa 2022. Kyselylomake sisälsi neljä avointa kysymystä, joista kaksi painottui jatko-opintojen suunnitteluun ja kaksi opinto-ohjaukseen. Lomakkeessa lukiolaisia pyydettiin kuvailemaan jatko-opintosuunnitelmiaan sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinto-ohjauksen osalta haluttiin selvittää, millaista apua lukiolaiset ovat kokeneet saaneensa opinto-ohjauksesta sekä mitä heidän kokemuksiensa mukaan opinto-ohjauksessa on painotettu. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 2. vuoden lukiolaisista löytyi erilaisia urasuunnittelijoita. Osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli varmoja suunnitelmistaan ja myös perustelivat valintaansa kattavasti. Osa vastaajista ei ollut vielä tehnyt valintaa jatko-opintojen suhteen. Tulosten mukaan lukiolaisten koulutuspaikan valintaan vaikuttaa oma kiinnostus, aikaisemmat kokemukset elämässä ja omat vahvuudet. Näiden lisäksi nuoret painottivat työllisyysmahdollisuuksia, alan tulevaisuutta, työtehtävien sisältöä, palkkausta sekä koulutuspaikan sijaintia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet lukiolaiset olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa opinto-ohjaukseen. Nuoret kokivat saaneensa kattavasti tietoa eri hakukohteista ja niihin hakemisesta. Tulosten mukaan opinto-ohjauksessa painotetaan opintopolun ja suunnitelmallisuuden tärkeyttä. Opinto-ohjaajat olivat myös painottaneet opiskelijoiden omien kiinnostuksen kohteiden löytämistä ja hyödyntämistä. Osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista kuitenkin koki kaivanneensa enemmän apua ja tietoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimuksen kohteena olivat 2. vuoden lukio-opiskelijat. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti avoimella kyselylomakkeella Pirkanmaalla sijaitsevasta lukiosta huhtikuussa 2022. Kyselylomake sisälsi neljä avointa kysymystä, joista kaksi painottui jatko-opintojen suunnitteluun ja kaksi opinto-ohjaukseen. Lomakkeessa lukiolaisia pyydettiin kuvailemaan jatko-opintosuunnitelmiaan sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opinto-ohjauksen osalta haluttiin selvittää, millaista apua lukiolaiset ovat kokeneet saaneensa opinto-ohjauksesta sekä mitä heidän kokemuksiensa mukaan opinto-ohjauksessa on painotettu. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 2. vuoden lukiolaisista löytyi erilaisia urasuunnittelijoita. Osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli varmoja suunnitelmistaan ja myös perustelivat valintaansa kattavasti. Osa vastaajista ei ollut vielä tehnyt valintaa jatko-opintojen suhteen. Tulosten mukaan lukiolaisten koulutuspaikan valintaan vaikuttaa oma kiinnostus, aikaisemmat kokemukset elämässä ja omat vahvuudet. Näiden lisäksi nuoret painottivat työllisyysmahdollisuuksia, alan tulevaisuutta, työtehtävien sisältöä, palkkausta sekä koulutuspaikan sijaintia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet lukiolaiset olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa opinto-ohjaukseen. Nuoret kokivat saaneensa kattavasti tietoa eri hakukohteista ja niihin hakemisesta. Tulosten mukaan opinto-ohjauksessa painotetaan opintopolun ja suunnitelmallisuuden tärkeyttä. Opinto-ohjaajat olivat myös painottaneet opiskelijoiden omien kiinnostuksen kohteiden löytämistä ja hyödyntämistä. Osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista kuitenkin koki kaivanneensa enemmän apua ja tietoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]