Yritysostot ja -fuusiot kansainvälistymisen strategiana
Pesonen, Riiko (2022)
Pesonen, Riiko
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205134848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205134848
Tiivistelmä
Kilpaillussa markkinatilanteessa yhä useammat yritykset pyrkivät kansainväliseen kasvuun yritysostojen ja -fuusioiden avulla. Yritysostojen ja -fuusioiden suosio on ollut tasaisessa kasvussa viime vuosikymmenten ajan. Vaikka alalla on tehty paljon tutkimusta, on tulosten välillä havaittavissa selkeitä eroja muun muassa yritysten laajenemispäätösten motiiveissa sekä suorituskykyyn vaikuttavissa tekijöissä. Tämän kandidaatintyön ensimmäisessä osassa esitellään yritysostojen ja -fuusioiden teoriaa, motiiveja sekä yritysjärjestelyiden prosessia. Myöhemmin katsauksessa tutkitaan yritysten kansainvälisen laajenemisen strategisia motiiveja sekä kaupan jälkeisen integraation vaikutuksia onnistuneeseen lopputulokseen. Tutkimuksessa käsitellään myös orgaanisen ja epäorgaanisen kasvun eroja eri markkinaympäristöissä.
Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytetään vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita sekä alan kirjallisuutta. Artikkelit poimitaan pääasiassa Scopus-tietokannasta käyttäen aiheeseen soveltuvia hakusanoja. Lähteiden laadun varmistamiseksi artikkeleita arvioidaan muun muassa julkaisualustan ja viittausten määrän perusteella.
Tutkimuksessa tunnistetaan markkinoiden kehittyneisyyden ja resurssien epätasaisen alueellisen jakautumisen merkitys kansainvälisen laajenemisstrategian valinnassa. Kansainvälisiä yritysostoja ja -fuusioita suosivat enimmäkseen suuremmat yritykset, jotka pyrkivät luomaan synergiaetuja haalimalla edellä mainittuja alueellisesti epätasaisesti jakaantuneita resursseja. Yritysostot ja -fuusiot nähdään ensisijaisena laajenemisstrategiana, mikäli kohdemaan markkinat ovat kehittyneet ja markkinoille tulo on orgaanisen kasvun kautta haastavaa. Tutkimuksen toisena havaintona todetaan, että rajat ylittävissä yritysostoissa ja -fuusioissa onnistuneen integraation merkitys on huomattava suotuisan lopputuloksen kannalta. Tämä johtuu kulttuurillisten erojen yhteensovittamisen haasteista kaupan jälkeisessä vaiheessa.
Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytetään vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita sekä alan kirjallisuutta. Artikkelit poimitaan pääasiassa Scopus-tietokannasta käyttäen aiheeseen soveltuvia hakusanoja. Lähteiden laadun varmistamiseksi artikkeleita arvioidaan muun muassa julkaisualustan ja viittausten määrän perusteella.
Tutkimuksessa tunnistetaan markkinoiden kehittyneisyyden ja resurssien epätasaisen alueellisen jakautumisen merkitys kansainvälisen laajenemisstrategian valinnassa. Kansainvälisiä yritysostoja ja -fuusioita suosivat enimmäkseen suuremmat yritykset, jotka pyrkivät luomaan synergiaetuja haalimalla edellä mainittuja alueellisesti epätasaisesti jakaantuneita resursseja. Yritysostot ja -fuusiot nähdään ensisijaisena laajenemisstrategiana, mikäli kohdemaan markkinat ovat kehittyneet ja markkinoille tulo on orgaanisen kasvun kautta haastavaa. Tutkimuksen toisena havaintona todetaan, että rajat ylittävissä yritysostoissa ja -fuusioissa onnistuneen integraation merkitys on huomattava suotuisan lopputuloksen kannalta. Tämä johtuu kulttuurillisten erojen yhteensovittamisen haasteista kaupan jälkeisessä vaiheessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]