#oksalleylimmälle ja #ilokasvaasavossa: Suomalaisten lentopallojoukkueiden brändin vahvistaminen Instagram-julkaisujen avulla
Kontinen, Iiris (2022)
Kontinen, Iiris
2022
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205164962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205164962
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, millä tavoin kaksi Suomen Lentopallon Mestaruusliigassa pelaavaa joukkuetta, Savo Volley ja LP Kangasala, vahvistavat omaa brändiään Instagram-julkaisujen avulla. Tutkimuskysymykseni ovat: ” Minkälaista sisältöä Lentopallon Mestaruusliigassa pelaavat joukkueet, Savo Volley ja LP Kangasala, tuottavat Instagramissa?” ja ”Miten joukkueet tuovat omaa brändi-identiteettiään esille Instagramissa?”. Brändin kehittämistä ja vahvistamista sosiaalisen median alustoilla on tutkittu aikaisemmin, ja osa tästä tutkimuksesta käsittelee aihetta myös joukkueurheilun kontekstissa. Suomalaisen joukkueurheilun kontekstissa aihetta ei kuitenkaan ole vielä tutkittu. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii aikaisemmassakin tutkimuksessa hyödynnetty TAM-malli, joka sisältää 16 ulottuvuutta, joiden avulla urheilujoukkueet pystyvät vahvistamaan yhteyttä joukkueen brändin ja sen kannattajien välillä.
Aineistoni koostuu Savo Volleyn ja LP Kangasalan marraskuussa 2021 julkaisemista Instagram-päivityksistä. Julkaisuja oli yhteensä 50, joista 32 kuului Savo Volleylle ja 18 puolestaan LP Kangasalalle. Valitsin TAM-mallin esittelemistä ulottuvuuksista kahdeksan, joiden avulla analysoin aineistoani teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tarkoitukseni on selvittää, miten näitä ulottuvuuksia tuodaan esille joukkueiden Instagram-julkaisuissa. Lisäksi käytin joukkueiden itse määrittelemiä arvoja sisällönanalyysin kategorioina. Nämä arvot ovat vahvasti kytköksissä joukkueiden brändi-identiteetteihin, ja tutkimukseni selvittää, millä tavoin niitä korostetaan joukkueiden Instagram-julkaisuissa.
Tutkimukseni tuloksista käy ilmi, millä tavoin ja kuinka paljon tutkimuksen kohteena olleet lentopallojoukkueet korostivat TAM-mallista kumpuavia ulottuvuuksia sekä niiden brändi-identiteettiin liitettäviä arvoja. Tuloksien perusteella voin todeta, että kumpikin tutkimukseni kohteena oleva lentopallojoukkue korostaa Instagram-julkaisuissaan ainoastaan muutamaa ulottuvuutta ja kummankin joukkueen julkaisut ovat melko toistuvia. Myös tietyt arvot korostuivat julkaisuissa toisia enemmän. Verratessani tutkimukseni tuloksia aiempaan tutkimukseen huomasin, että nämä eniten korostetut ulottuvuudet erosivat toisistaan. Löysin tuloksistani myös yhtäläisyyksiä aiemman tutkimuksen kanssa. Näitä ovat esimerkiksi aktiivisuus Instagramissa sekä tiettyjen ulottuvuuksien yhteen kietoutuminen samassa julkaisussa. Lopuksi esittelen omia pohdintojani TAM-mallin sopivuudesta nykypäivän joukkueurheilun tutkimiseen, sekä ehdotan aiheita mahdolliselle tulevalle tutkimukselle.
Aineistoni koostuu Savo Volleyn ja LP Kangasalan marraskuussa 2021 julkaisemista Instagram-päivityksistä. Julkaisuja oli yhteensä 50, joista 32 kuului Savo Volleylle ja 18 puolestaan LP Kangasalalle. Valitsin TAM-mallin esittelemistä ulottuvuuksista kahdeksan, joiden avulla analysoin aineistoani teorialähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Tarkoitukseni on selvittää, miten näitä ulottuvuuksia tuodaan esille joukkueiden Instagram-julkaisuissa. Lisäksi käytin joukkueiden itse määrittelemiä arvoja sisällönanalyysin kategorioina. Nämä arvot ovat vahvasti kytköksissä joukkueiden brändi-identiteetteihin, ja tutkimukseni selvittää, millä tavoin niitä korostetaan joukkueiden Instagram-julkaisuissa.
Tutkimukseni tuloksista käy ilmi, millä tavoin ja kuinka paljon tutkimuksen kohteena olleet lentopallojoukkueet korostivat TAM-mallista kumpuavia ulottuvuuksia sekä niiden brändi-identiteettiin liitettäviä arvoja. Tuloksien perusteella voin todeta, että kumpikin tutkimukseni kohteena oleva lentopallojoukkue korostaa Instagram-julkaisuissaan ainoastaan muutamaa ulottuvuutta ja kummankin joukkueen julkaisut ovat melko toistuvia. Myös tietyt arvot korostuivat julkaisuissa toisia enemmän. Verratessani tutkimukseni tuloksia aiempaan tutkimukseen huomasin, että nämä eniten korostetut ulottuvuudet erosivat toisistaan. Löysin tuloksistani myös yhtäläisyyksiä aiemman tutkimuksen kanssa. Näitä ovat esimerkiksi aktiivisuus Instagramissa sekä tiettyjen ulottuvuuksien yhteen kietoutuminen samassa julkaisussa. Lopuksi esittelen omia pohdintojani TAM-mallin sopivuudesta nykypäivän joukkueurheilun tutkimiseen, sekä ehdotan aiheita mahdolliselle tulevalle tutkimukselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]