Meemipandemia: Koronavirushuumori Reddit-meemeissä maaliskuussa 2020
Pihlaja, Sofia (2022)
Pihlaja, Sofia
2022
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205154907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205154907
Tiivistelmä
Covid-19, paremmin tunnettu nimellä koronavirus, muutti maailmaa perusteellisesti ihmisten arjen toimintojen häiriintyessä. Monet sosiaaliset kohtaamiset siirtyivät internettiin rajoitusten estäessä kasvokkaiset sosiaaliset kontaktit. Paljon tutkimusta on tehty karanteenin ja eristyksen vaikutuksista ihmisten hyvinvointiin mutta vähemmän on tutkittu sitä, miten korona-aikaa käsiteltiin internetmeemeissä. Meemit ovat kasvattaneet suosiotaan internetin aikakaudella ja niitä on käytetty erinäisiin tarkoituksiin sotapropagandasta arjen käytäntöjen pilkkaamiseen. Meemillä tarkoitetaan internetissä jaettavia sisältöyksiköitä tai ryhmiä, eli yleensä videoita, kuvia, sanontoja ja tekstejä, jotka jakavat piirteitä keskenään ja joita levitetään ja muokataan tietoisena toisistaan.
Tutkimus suoritettiin tarkastelemalla Reddit verkkosivuston koronaviruslangan meemejä maaliskuulta 2020. Maaliskuun meemien tarkasteleminen mahdollistaa katsauksen koronaviruksen ensireaktioihin meemien muodossa. Tutkimuksen metodina käytettiin teemoittelua, meemeissä esiintyvien teemojen selvittämiseksi. Teemoiksi valikoitui kolme pääteemaa, työn ja koulun teema, ajan teema ja moraalin teema. Jokainen pääteema sisälsi lukuisia alateemoja. Teemojen tarkastelemiseksi käytettiin semioottisen kuva-analyysin keinoa, konnotatiivista kuva-analyysia. Kyseessä on kolmivaiheinen tarkasteluprosessi, joka syventää kuva-analyysiä jokaisen tason aikana ja mahdollistaa meemien syvemmän analyysin. Kolmivaiheinen analyysiprosessi alkaa denotatiivisesta tasosta, jossa etsitään meemin perusmerkitys. Denotatiivista tasoa seuraa konnotatiivinen, lisämerkitysten taso, joka täydentää perusmerkitystä. Kolmas ja viimeinen taso on henkilökohtainen taso, jossa määritellään kuvan viesti. Tarkoituksena on selvittää mille meemeissä nauretaan, mistä huumori syntyy ja millä keinoin.
Työn ja koulun teemaan liittyvissä meemeissä käsiteltiin työssä ja opiskelussa tapahtunutta muutosta, eri ammattien kokemaa arvostusta ja otettiin kantaa siihen, miten aiemmin matalankoulutuksen ammateista kehittyi elintärkeitä yhteiskunnan toimimisen kannalta. Meemeissä puitiin ammattien hierarkkista järjestystä ja kritisoitiin valikoivaa arvostusta ja mediahuomiota. Ajan teeman alle sijoittuvissa meemeissä käsiteltiin koronavirusta maailmanlopun tapaisena katastrofina, jota tarkasteltiin muistoissa ajasta ennen koronavirusta, korona-ajan nykyisyyttä sekä koronaviruksen muistelua ajassa koronaviruksen jälkeen. Moraalin teemassa otettiin vahvasti kantaa ihmisten käytökseen ja yhteiskunnassa tapahtuviin asioihin, määrittelemällä ja vitsailemalla siitä mikä on moraalisesti hyväksyttävää ja mikä ei.
Koronavirusmeemit jakavat paljon yhtäläisyyksiä koronavirusajan ulkopuolella tehtyjen meemien kanssa. Monessa turvaudutaan yhdysvaltalaiseen populaarikulttuuriin ja käytetään hyväksi valmiiksi tunnettuja ja vakiintuneita hahmoja, jotka syventävät meemin viestiä. Koronavirusmeemit olivat usein naurettavia, absurdeja, sisälsivät paljon mustaa huumoria ja katastrofivitsejä. Meemeissä vähemmistöt ja ei-valkoiset etniset ryhmät jäivät marginaaliin ja esitettiin negatiivisessa valossa. Koronavirusmeemien voidaan siis sanoa vahvistaneen vallalla olevia diskursseja niiden haastamisen sijaan.
Tutkimus suoritettiin tarkastelemalla Reddit verkkosivuston koronaviruslangan meemejä maaliskuulta 2020. Maaliskuun meemien tarkasteleminen mahdollistaa katsauksen koronaviruksen ensireaktioihin meemien muodossa. Tutkimuksen metodina käytettiin teemoittelua, meemeissä esiintyvien teemojen selvittämiseksi. Teemoiksi valikoitui kolme pääteemaa, työn ja koulun teema, ajan teema ja moraalin teema. Jokainen pääteema sisälsi lukuisia alateemoja. Teemojen tarkastelemiseksi käytettiin semioottisen kuva-analyysin keinoa, konnotatiivista kuva-analyysia. Kyseessä on kolmivaiheinen tarkasteluprosessi, joka syventää kuva-analyysiä jokaisen tason aikana ja mahdollistaa meemien syvemmän analyysin. Kolmivaiheinen analyysiprosessi alkaa denotatiivisesta tasosta, jossa etsitään meemin perusmerkitys. Denotatiivista tasoa seuraa konnotatiivinen, lisämerkitysten taso, joka täydentää perusmerkitystä. Kolmas ja viimeinen taso on henkilökohtainen taso, jossa määritellään kuvan viesti. Tarkoituksena on selvittää mille meemeissä nauretaan, mistä huumori syntyy ja millä keinoin.
Työn ja koulun teemaan liittyvissä meemeissä käsiteltiin työssä ja opiskelussa tapahtunutta muutosta, eri ammattien kokemaa arvostusta ja otettiin kantaa siihen, miten aiemmin matalankoulutuksen ammateista kehittyi elintärkeitä yhteiskunnan toimimisen kannalta. Meemeissä puitiin ammattien hierarkkista järjestystä ja kritisoitiin valikoivaa arvostusta ja mediahuomiota. Ajan teeman alle sijoittuvissa meemeissä käsiteltiin koronavirusta maailmanlopun tapaisena katastrofina, jota tarkasteltiin muistoissa ajasta ennen koronavirusta, korona-ajan nykyisyyttä sekä koronaviruksen muistelua ajassa koronaviruksen jälkeen. Moraalin teemassa otettiin vahvasti kantaa ihmisten käytökseen ja yhteiskunnassa tapahtuviin asioihin, määrittelemällä ja vitsailemalla siitä mikä on moraalisesti hyväksyttävää ja mikä ei.
Koronavirusmeemit jakavat paljon yhtäläisyyksiä koronavirusajan ulkopuolella tehtyjen meemien kanssa. Monessa turvaudutaan yhdysvaltalaiseen populaarikulttuuriin ja käytetään hyväksi valmiiksi tunnettuja ja vakiintuneita hahmoja, jotka syventävät meemin viestiä. Koronavirusmeemit olivat usein naurettavia, absurdeja, sisälsivät paljon mustaa huumoria ja katastrofivitsejä. Meemeissä vähemmistöt ja ei-valkoiset etniset ryhmät jäivät marginaaliin ja esitettiin negatiivisessa valossa. Koronavirusmeemien voidaan siis sanoa vahvistaneen vallalla olevia diskursseja niiden haastamisen sijaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8261]