''Olisi tärkeää, että aina ei olisi jotenkin 'erilainen' '': Laadullinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä erityisen tuen oppilaan oppimisen tukemisesta
Koivisto, Helmiina (2022)
Koivisto, Helmiina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205164921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205164921
Tiivistelmä
Inkluusio on moniulotteinen ilmiö, joka voidaan ymmärtää monin eri tavoin. Perusopetusta ohjaaviin asiakirjoihin tai lakiin ei ole annettu selkeää määritelmää inkluusiosta. Kasvatusalalla onkin havaittu olevan erilaisia käsityksiä inkluusiosta – osa näkee sen fyysisenä opetuksen paikkana, toiset erityisen tuen oppilaihin suunnattuna ja loput yhdistävät sen yhteisöä tai yhteiskuntaa koskevaksi ilmiöksi. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, miten suomalaisessa koulutusjärjestelmässä työskentelevät, erityisen tuen oppilaita opettavat luokanopettajat tuovat ilmi käsityksiään inkluusiosta.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 25 luokanopettajaa ympäri Suomen. Kyselyssä luokanopettajat osoittivat käsitystään inkluusiosta avointen, erityisen tuen oppilaan opettamista koskevien kysymysten kautta. Kyselylomakkeella kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaattein. Tutkimuksen tulokset jaettiin luokanopettajien käsityksiin ja heidän koettuun asemaansa inkluusion kentällä.
Tulokset osoittavat joidenkin luokanopettajien käsitysten sisältävän segregoivia eli erottelevia asenteita, jotka ovat ristiriidassa inkluusioperiaatteiden kanssa. Tutkimuksessa useampi luokanopettaja leimasi inkluusion ongelmaksi oppilaan. Osa vastauksista viesti ’’me ja muut’’ -asennetta sulkien erityisen tuen oppilaan ryhmän ulkopuolelle. Käsitykset inkluusiosta olivat jaettavissa yksilö-, ryhmä- ja yhteiskuntatasoon. Yksilötasolla inkluusio nähtiin vain erityisen tuen oppilasta koskettavaksi, ryhmätasolla inkluusio koettiin esimerkiksi luokkahenkeä parantavana. Yhteiskunnan tasolla luokanopettajat näkivät inkluusion tavoittelevan laajempaa yhteisöllisyyden tunnetta ja yhdenvertaisuuden lisäämistä. Osa luokanopettajista näki itsensä inkluusion kentällä passiivisena toiminnan kohteena, kun taas toiset näkivät aktiivisen toimijuutensa inkluusiossa. Tutkimus osoittaa tarpeen inkluusion käsitteiden määrittelylle, segregoivien rakenteiden poistamiselle ja tavoitteellisempaan yhdenvertaisuuteen tähtäämiselle.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi 25 luokanopettajaa ympäri Suomen. Kyselyssä luokanopettajat osoittivat käsitystään inkluusiosta avointen, erityisen tuen oppilaan opettamista koskevien kysymysten kautta. Kyselylomakkeella kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaattein. Tutkimuksen tulokset jaettiin luokanopettajien käsityksiin ja heidän koettuun asemaansa inkluusion kentällä.
Tulokset osoittavat joidenkin luokanopettajien käsitysten sisältävän segregoivia eli erottelevia asenteita, jotka ovat ristiriidassa inkluusioperiaatteiden kanssa. Tutkimuksessa useampi luokanopettaja leimasi inkluusion ongelmaksi oppilaan. Osa vastauksista viesti ’’me ja muut’’ -asennetta sulkien erityisen tuen oppilaan ryhmän ulkopuolelle. Käsitykset inkluusiosta olivat jaettavissa yksilö-, ryhmä- ja yhteiskuntatasoon. Yksilötasolla inkluusio nähtiin vain erityisen tuen oppilasta koskettavaksi, ryhmätasolla inkluusio koettiin esimerkiksi luokkahenkeä parantavana. Yhteiskunnan tasolla luokanopettajat näkivät inkluusion tavoittelevan laajempaa yhteisöllisyyden tunnetta ja yhdenvertaisuuden lisäämistä. Osa luokanopettajista näki itsensä inkluusion kentällä passiivisena toiminnan kohteena, kun taas toiset näkivät aktiivisen toimijuutensa inkluusiossa. Tutkimus osoittaa tarpeen inkluusion käsitteiden määrittelylle, segregoivien rakenteiden poistamiselle ja tavoitteellisempaan yhdenvertaisuuteen tähtäämiselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]