Sähköpotkulautapalvelut osana kestävää kaupunkiliikennettä
Taiponen, Roosa (2022)
Taiponen, Roosa
2022
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205124812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205124812
Tiivistelmä
Sähköpotkulautapalvelut ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosien aikana ja muutos on näkynyt erityisesti kaupunkiliikenteessä. Sähköpotkulautapalveluita markkinoidaan ympäristöystävällisenä, nopeana ja helppona kulkumuotona kaupungeissa. Tieteelliset tutkimusartikkelit ovat kuitenkin nostaneet esille sähköpotkulautapalveluiden ongelmakohtia, joita ovat muun muassa sähköpotkulautapalveluiden todellinen ympäristöystävällisyys, turvallisuus ja pysäköintiongelmat kaupungeissa.
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan sähköpotkulautapalveluiden kestävyyttä kaupunkiliikenteessä. Työssä tutkitaan sähköpotkulautapalveluiden vaikutuksia kaupunkiliikenteeseen kestävän kehityksen tavoitteiden kolmesta eri näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sähköpotkulautapalveluiden käyttäjiä ja käyttötottumuksia. Aihe on käsittelemisen arvoinen erityisesti ilmastonmuutoksen kannalta, koska tällä hetkellä liikenne aiheuttaa merkittävän osan kasvihuonekaasupäästöistä, jotka aiheuttavat ilmaston lämpenemistä. Uudet ja kestävät innovaatiot kaupunkiliikennejärjestelmässä ovat tärkeitä näiden päästöjen vähentämisessä.
Työ toteutetaan kokonaan kirjallisuustutkimuksena, jossa käytetään sekä kansainvälisiä että kotimaisia tieteellisiä tutkimusartikkeleita, uutisartikkeleita, tiedotteita ja sähköpotkulautapalveluita tarjoavien yritysten verkkosivuja. Työssä havaittiin, että suoraan sähköpotkulautailun kestävyyttä tarkastelevia empiirisiä tutkimuksia löytyi hyvin vähän. Kirjallisuustutkimuksena toteutettuja tieteellisiä tutkimusartikkeleita aiheeseen liittyen löytyi puolestaan hyvin. Suurin osa työssä käytetystä kirjallisuusaineistosta on viimeiseltä viideltä vuodelta, mikä johtuu sähköpotkulautapalveluiden uutuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että sähköpotkulautapalveluiden kestävyyteen kaupunkiliikenteessä vaikuttaa merkittävästi se, minkä kulkumuodon ne korvaavat. Tulokset osoittavat sähköpotkulaudalla tehtävien matkojen olevan kestävyyden kannalta parempi ratkaisu erityisesti silloin, kun ne korvaavat yksityisautolla tehtyjä matkoja. Tällöin kaupunkiliikenteestä syntyy vähemmän päästöjä, mikä vaikuttaa positiivisesti ekologiseen kestävyyteen. Toisaalta, kun sähköpotkulautailu korvaa kävelyn tai pyöräilyn, sähköpotkulautailulla on enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä vaikutuksia erityisesti sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Kävelyn ja pyöräilyn korvaamisella on negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi kansanterveyteen ja turvallisuuteen. Tulokset osoittavat, että sähköpotkulautapalveluilla on positiivisia vaikutuksia kaupunkiliikenteeseen kestävyyden näkökulmasta, mutta yhä paremman kestävyyden tavoittelu vaatii kompromisseja eri toimijoiden kuten kaupunkien ja sähköpotkulautapalveluita vuokraavien yritysten kesken.
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan sähköpotkulautapalveluiden kestävyyttä kaupunkiliikenteessä. Työssä tutkitaan sähköpotkulautapalveluiden vaikutuksia kaupunkiliikenteeseen kestävän kehityksen tavoitteiden kolmesta eri näkökulmasta, joita ovat ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sähköpotkulautapalveluiden käyttäjiä ja käyttötottumuksia. Aihe on käsittelemisen arvoinen erityisesti ilmastonmuutoksen kannalta, koska tällä hetkellä liikenne aiheuttaa merkittävän osan kasvihuonekaasupäästöistä, jotka aiheuttavat ilmaston lämpenemistä. Uudet ja kestävät innovaatiot kaupunkiliikennejärjestelmässä ovat tärkeitä näiden päästöjen vähentämisessä.
Työ toteutetaan kokonaan kirjallisuustutkimuksena, jossa käytetään sekä kansainvälisiä että kotimaisia tieteellisiä tutkimusartikkeleita, uutisartikkeleita, tiedotteita ja sähköpotkulautapalveluita tarjoavien yritysten verkkosivuja. Työssä havaittiin, että suoraan sähköpotkulautailun kestävyyttä tarkastelevia empiirisiä tutkimuksia löytyi hyvin vähän. Kirjallisuustutkimuksena toteutettuja tieteellisiä tutkimusartikkeleita aiheeseen liittyen löytyi puolestaan hyvin. Suurin osa työssä käytetystä kirjallisuusaineistosta on viimeiseltä viideltä vuodelta, mikä johtuu sähköpotkulautapalveluiden uutuudesta.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että sähköpotkulautapalveluiden kestävyyteen kaupunkiliikenteessä vaikuttaa merkittävästi se, minkä kulkumuodon ne korvaavat. Tulokset osoittavat sähköpotkulaudalla tehtävien matkojen olevan kestävyyden kannalta parempi ratkaisu erityisesti silloin, kun ne korvaavat yksityisautolla tehtyjä matkoja. Tällöin kaupunkiliikenteestä syntyy vähemmän päästöjä, mikä vaikuttaa positiivisesti ekologiseen kestävyyteen. Toisaalta, kun sähköpotkulautailu korvaa kävelyn tai pyöräilyn, sähköpotkulautailulla on enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä vaikutuksia erityisesti sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Kävelyn ja pyöräilyn korvaamisella on negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi kansanterveyteen ja turvallisuuteen. Tulokset osoittavat, että sähköpotkulautapalveluilla on positiivisia vaikutuksia kaupunkiliikenteeseen kestävyyden näkökulmasta, mutta yhä paremman kestävyyden tavoittelu vaatii kompromisseja eri toimijoiden kuten kaupunkien ja sähköpotkulautapalveluita vuokraavien yritysten kesken.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]