Palveluliiketoiminnan vaikutukset laitevalmistajayritysten kannattavuuteen
Puumalainen, Akseli (2022)
Puumalainen, Akseli
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205124810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205124810
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnasta on viime vuosikymmeninä tullut yhä tärkeämpi osa laitevalmistajayritysten liiketoimintaa. Palveluliiketoiminnalla laitevalmistajayrityksissä tarkoitetaan sitä, että laitevalmistajayritykset eivät tarjoa asiakkailleen enää pelkästään tuotteita vaan myös palveluita valmistamiensa tuotteiden yhteydessä. Palveluliiketoiminta muuttaa siis väkisinkin laitevalmistajayrityksiä monella eri tavalla. Tämän takia on tärkeää tietää ja tutkia miten palveluliiketoiminta vaikuttaa laitevalmistajayrityksiin.
Tässä työssä tutkitaan nimenomaan palveluliiketoiminnan taloudellisia vaikutuksia laitevalmistajayrityksiin. Työssä keskitytään kolmeen päätutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, kuinka palveluliiketoiminta vaikuttaa laitevalmistajayritysten kannattavuuteen. Toinen tutkimuskysymys on, että mitkä ovat onnistuneen palveluliiketoiminnan menestystekijät. Viimeinen tutkimuskysymys on, että kuinka laitevalmistajayritykset voivat mitata palveluliiketoimintansa onnistumista.
Työ toteutettiin kokonaisuudessaan kirjallisuustutkimuksena. Pääasiallisina tiedonhakupalveluina toimivat Andor ja Scopus. Nämä hakupalvelut valikoituvat niiden kattavan ja luotettavan lähdemateriaaliaineistonsa, sekä hyvien ja helppokäyttöisten rajausmahdollisuuksiensa ansiosta. Lähdemateriaaleina on käytetty pääasiallisesi vain vertaisarvioituja laadukkaita artikkeleja, joiden laatuluokitus on pyritty vielä erikseen selvittämään.
Työ jakautuu neljään lukuun. Johdannossa käydään läpi tutkimuskysymykset, tutkimusmetodit, rajataan aihe ja perustellaan rajatun aiheen tärkeys. Toisessa luvussa käydään läpi palveluliiketoimintaan liittyvää teoreettista taustaa, kuten erilaisia palvelutyyppejä, palveluliiketoimintaan lähtemisen syitä sekä sen vaikutuksia laitevalmistajayrityksiin. Kolmannessa luvussa vastataan johdannossa esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Päätelmissä käydään vielä tiivistetysti läpi työn keskeisimmät tulokset ja esitetään mahdollisia jatkotutkimusaiheita.
Tutkimusaineistosta tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan palveluliiketoiminnan vaikutusten kannattavuuteen olevan monitulkintainen asia, johon vaikuttaa monia eri asioita. Tämän takia kannattavuudesta on vaikea tehdä yksinkertaista johtopäätöstä, jossa palveluliiketoiminta olisi aina kannattavaa tai kannattamatonta. Sen sijaan voidaan kuitenkin todeta, että yritykset voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa palveluliiketoimintansa onnistumismahdollisuuksiin. Esimerkiksi uudelleen muokkaamalla organisaatiorakennettaan palveluille sopivaksi voidaan parantaa palveluliiketoiminnan onnistumismahdollisuuksia. Palveluiden onnistumista voidaan puolestaan mitata monin eri taloudellisin sekä ei-taloudellisin tavoin. Mittausjärjestelmä tulee kuitenkin muuttaa palveluliiketoiminnan myötä enemmän palveluille sopivaksi, eli ne mittarit mitkä toimivat tuotteille eivät välttämättä toimi palveluille.
Tässä työssä tutkitaan nimenomaan palveluliiketoiminnan taloudellisia vaikutuksia laitevalmistajayrityksiin. Työssä keskitytään kolmeen päätutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, kuinka palveluliiketoiminta vaikuttaa laitevalmistajayritysten kannattavuuteen. Toinen tutkimuskysymys on, että mitkä ovat onnistuneen palveluliiketoiminnan menestystekijät. Viimeinen tutkimuskysymys on, että kuinka laitevalmistajayritykset voivat mitata palveluliiketoimintansa onnistumista.
Työ toteutettiin kokonaisuudessaan kirjallisuustutkimuksena. Pääasiallisina tiedonhakupalveluina toimivat Andor ja Scopus. Nämä hakupalvelut valikoituvat niiden kattavan ja luotettavan lähdemateriaaliaineistonsa, sekä hyvien ja helppokäyttöisten rajausmahdollisuuksiensa ansiosta. Lähdemateriaaleina on käytetty pääasiallisesi vain vertaisarvioituja laadukkaita artikkeleja, joiden laatuluokitus on pyritty vielä erikseen selvittämään.
Työ jakautuu neljään lukuun. Johdannossa käydään läpi tutkimuskysymykset, tutkimusmetodit, rajataan aihe ja perustellaan rajatun aiheen tärkeys. Toisessa luvussa käydään läpi palveluliiketoimintaan liittyvää teoreettista taustaa, kuten erilaisia palvelutyyppejä, palveluliiketoimintaan lähtemisen syitä sekä sen vaikutuksia laitevalmistajayrityksiin. Kolmannessa luvussa vastataan johdannossa esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Päätelmissä käydään vielä tiivistetysti läpi työn keskeisimmät tulokset ja esitetään mahdollisia jatkotutkimusaiheita.
Tutkimusaineistosta tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan palveluliiketoiminnan vaikutusten kannattavuuteen olevan monitulkintainen asia, johon vaikuttaa monia eri asioita. Tämän takia kannattavuudesta on vaikea tehdä yksinkertaista johtopäätöstä, jossa palveluliiketoiminta olisi aina kannattavaa tai kannattamatonta. Sen sijaan voidaan kuitenkin todeta, että yritykset voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa palveluliiketoimintansa onnistumismahdollisuuksiin. Esimerkiksi uudelleen muokkaamalla organisaatiorakennettaan palveluille sopivaksi voidaan parantaa palveluliiketoiminnan onnistumismahdollisuuksia. Palveluiden onnistumista voidaan puolestaan mitata monin eri taloudellisin sekä ei-taloudellisin tavoin. Mittausjärjestelmä tulee kuitenkin muuttaa palveluliiketoiminnan myötä enemmän palveluille sopivaksi, eli ne mittarit mitkä toimivat tuotteille eivät välttämättä toimi palveluille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]