"Follow the reaper until the point of no return”: metallimusiikki ja kuolema Alexi Laihoa koskevan journalismin diskursseissa
Harju, Eli (2022)
Harju, Eli
2022
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205124790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205124790
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani muusikko Alexi Laihosta kirjoitettuja journalistisia juttuja ennen ja jälkeen hänen kuolemansa. Tarkoituksenani on tutkia hänen suurelle yleisölle välitetyn julkisuuskuvansa sisältöä ja muuttumista.
Laihon pääasiallinen yhtye Children Of Bodom saavutti kansainvälistä menestystä, mutta sen musiikkityyli äärimetalli saattaa kantaa negatiivisia konnotaatioita. Myös Laiho itse oli monitahoinen hahmo, joka toisaalta valittiin useasti maailman parhaaksi kitaristiksi mutta toisaalta puhui julkisesti mielenterveys- ja päihdeongelmistaan. Pyrin diskurssianalyysin keinoin selvittämään, miten hänen julkisuuskuvaansa vaikuttivat metallimusiikki ja siihen mahdollisesti liittyvät ennakkokäsitykset, ja toisaalta miten julkisuuskuva muuttui hänen menehdyttyään vuoden 2020 lopussa. Aineistonani on yhteensä 63 artikkelia Helsingin Sanomista ja Ilta-Sanomista vuosilta 2019–2021. Artikkeleista 22 on julkaistu ennen Laihon kuolemaa ja 41 sen jälkeen. Valitsin lehdet kokonaistavoittavuutensa perusteella ja siten, että sain mukaan sekä sanoma- että iltapäivälehden. Musiikkilehdet jätin kokonaan aineiston ulkopuolelle, koska yksi olennainen osa tutkimustani olivat paitsi mahdollisimman suuri yleisö, myös metalliin liittyvät ennakkokäsitykset, joita niissä ei olisi välttämättä esiintynyt.
Löydösteni perusteella Laihon julkisuuskuvaa hänen eläessään dominoivat metallimusiikkiin ja menestykseen liittyvät elementit. Nämä eroavat toisistaan sekä kielenkäytön että sisällön rikkaudessa. Laihon kuoleman jälkeen nämä elementit sekoittuvat osittain, ja niiden rinnalle nousee inhimillisyyttä korostavia elementtejä, jotka laajentavat hänestä välitettyä kuvaa. Niiden lisäksi alkaa ilmetä myös kuolemaan ja kuolemattomuuteen viittaavia elementtejä, jotka toisaalta tuovat ilmi konkreettisen kuoleman peruuttamattomuuden, mutta toisaalta korostavat ennen kaikkea sitä, että hänet muistetaan ja hänen taiteellinen työnsä jäi kaikesta huolimatta jäljelle.
Laihon pääasiallinen yhtye Children Of Bodom saavutti kansainvälistä menestystä, mutta sen musiikkityyli äärimetalli saattaa kantaa negatiivisia konnotaatioita. Myös Laiho itse oli monitahoinen hahmo, joka toisaalta valittiin useasti maailman parhaaksi kitaristiksi mutta toisaalta puhui julkisesti mielenterveys- ja päihdeongelmistaan. Pyrin diskurssianalyysin keinoin selvittämään, miten hänen julkisuuskuvaansa vaikuttivat metallimusiikki ja siihen mahdollisesti liittyvät ennakkokäsitykset, ja toisaalta miten julkisuuskuva muuttui hänen menehdyttyään vuoden 2020 lopussa. Aineistonani on yhteensä 63 artikkelia Helsingin Sanomista ja Ilta-Sanomista vuosilta 2019–2021. Artikkeleista 22 on julkaistu ennen Laihon kuolemaa ja 41 sen jälkeen. Valitsin lehdet kokonaistavoittavuutensa perusteella ja siten, että sain mukaan sekä sanoma- että iltapäivälehden. Musiikkilehdet jätin kokonaan aineiston ulkopuolelle, koska yksi olennainen osa tutkimustani olivat paitsi mahdollisimman suuri yleisö, myös metalliin liittyvät ennakkokäsitykset, joita niissä ei olisi välttämättä esiintynyt.
Löydösteni perusteella Laihon julkisuuskuvaa hänen eläessään dominoivat metallimusiikkiin ja menestykseen liittyvät elementit. Nämä eroavat toisistaan sekä kielenkäytön että sisällön rikkaudessa. Laihon kuoleman jälkeen nämä elementit sekoittuvat osittain, ja niiden rinnalle nousee inhimillisyyttä korostavia elementtejä, jotka laajentavat hänestä välitettyä kuvaa. Niiden lisäksi alkaa ilmetä myös kuolemaan ja kuolemattomuuteen viittaavia elementtejä, jotka toisaalta tuovat ilmi konkreettisen kuoleman peruuttamattomuuden, mutta toisaalta korostavat ennen kaikkea sitä, että hänet muistetaan ja hänen taiteellinen työnsä jäi kaikesta huolimatta jäljelle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6448]