Kilpailuedun luominen vihreiden innovaatioiden avulla
Korin, Annette (2022)
Korin, Annette
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205094589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205094589
Tiivistelmä
Resurssien riittävyys ja kestävä kehitys sekä muut näihin liittyvät aiheet ovat olleet suuressa suosiossa viime aikoina. Yritykset pyrkivät entistä enemmän toteuttamaan kestäviä ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön, sosiaalisen sekä taloudellisen kestävyyden. Suosiostaan huolimatta useampi yritys on edelleen laiminlyöneet vastuutaan muokata toimintojaan kestävämpään suuntaan. Maailmassa, jossa markkinat painostavat ja vaativat parempia ja kestävämpiä ratkaisuja, tuotteita ja palvelua luo oivallisen mahdollisuuden kilpailuedulle.
Tässä työssä tutkitaan miten kestävä kehitys luo kilpailuetua yrityksille. Työ on tehty kirjallisuuskatsauksen muodossa ja aineisto on pääasiassa vertaisarvioituituja tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Tutkimuksessa syvennytään siihen, miten vihreät innovaatiot kestävän kehityksen ratkaisuna luovat yritykselle kilpailuetua ja auttavat yritystä suoriutumaan hyvin markkinoilla. Lisäksi työssä pyritään ymmärtämään, millä tavoin yritys voi tukea vihreitä innovaatioita kilpailuedun luomisessa. Työn tavoitteena on esitellä, kuinka tärkeitä kestävän kehityksen ja sen ratkaisujen toteuttaminen on kilpailukyvyn ja kilpailuedun synnyttämisessä markkinoiden kehittyessä.
Tulokset näyttävät, että vihreiden innovaatioiden ja kilpailuedun välillä on yhteys. Kilpailuedun realisoimiseksi yritys tarvitsee tuekseen sopivan strategian. Geneerisinä strategioina on nostettu esille kustannusjohtajuus ja differointistrategia. Tuloksissa huomataan myös, että kustannusjohtajuusstrategia ja differointistrategiat soveltuvat erilaisiin vihreisiin innovaatioihin. Kustannusjohtajuus tukee parhaiten vihreitä prosessi-innovaatioita ja differointistrategiat puolestaan tukevat vihreitä tuoteinnovaatioita. Nämä strategiat luovat vihreille innovaatioille erityisiä kyvykkyyksiä, jotka luovat oikealla tavalla hyödynnettyinä kilpailuetua markkinoilla. Lisäksi tutkimuksessa huomattiin, että teollisuus 4.0 ja CSR (corporate social responsibility) tukevat vihreitä innovaatioita niiden tuottaessa yritykselle kilpailuetua.
Yhteenvetona vihreät innovaatiot kestävän kehityksen ratkaisuna luovat kilpailuetua markkinoilla. Tämä vaatii sopivan strategian, joka tukee yrityksen toimintoja ja kilpailuedun luontia. Lisäksi vihreiden innovaatioiden onnistunut toteuttaminen kilpailuedun tuottamiseksi vaatii usein tukea muilta yrityksiltä.
Tässä työssä tutkitaan miten kestävä kehitys luo kilpailuetua yrityksille. Työ on tehty kirjallisuuskatsauksen muodossa ja aineisto on pääasiassa vertaisarvioituituja tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta. Tutkimuksessa syvennytään siihen, miten vihreät innovaatiot kestävän kehityksen ratkaisuna luovat yritykselle kilpailuetua ja auttavat yritystä suoriutumaan hyvin markkinoilla. Lisäksi työssä pyritään ymmärtämään, millä tavoin yritys voi tukea vihreitä innovaatioita kilpailuedun luomisessa. Työn tavoitteena on esitellä, kuinka tärkeitä kestävän kehityksen ja sen ratkaisujen toteuttaminen on kilpailukyvyn ja kilpailuedun synnyttämisessä markkinoiden kehittyessä.
Tulokset näyttävät, että vihreiden innovaatioiden ja kilpailuedun välillä on yhteys. Kilpailuedun realisoimiseksi yritys tarvitsee tuekseen sopivan strategian. Geneerisinä strategioina on nostettu esille kustannusjohtajuus ja differointistrategia. Tuloksissa huomataan myös, että kustannusjohtajuusstrategia ja differointistrategiat soveltuvat erilaisiin vihreisiin innovaatioihin. Kustannusjohtajuus tukee parhaiten vihreitä prosessi-innovaatioita ja differointistrategiat puolestaan tukevat vihreitä tuoteinnovaatioita. Nämä strategiat luovat vihreille innovaatioille erityisiä kyvykkyyksiä, jotka luovat oikealla tavalla hyödynnettyinä kilpailuetua markkinoilla. Lisäksi tutkimuksessa huomattiin, että teollisuus 4.0 ja CSR (corporate social responsibility) tukevat vihreitä innovaatioita niiden tuottaessa yritykselle kilpailuetua.
Yhteenvetona vihreät innovaatiot kestävän kehityksen ratkaisuna luovat kilpailuetua markkinoilla. Tämä vaatii sopivan strategian, joka tukee yrityksen toimintoja ja kilpailuedun luontia. Lisäksi vihreiden innovaatioiden onnistunut toteuttaminen kilpailuedun tuottamiseksi vaatii usein tukea muilta yrityksiltä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]