Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yritysilmeen rooli strategian viestinnässä työntekijöille

Hirvonen, Ella (2022)

 
Avaa tiedosto
HirvonenElla.pdf (1.167Mt)
Lataukset: 



Hirvonen, Ella
2022

Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205114745
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yritysilmeen roolia strategian viestinnässä työntekijöille. Organisaatiot tekevät säännöllisin väliajoin strategioita ohjaamaan toimintaansa. Strategian työstämiseen käytetään usein paljon resursseja, mutta silti ne monesti epäonnistuvat. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että strategiaa ei toimeenpanna tehokkaasti. Tämän toimeenpanoprosessin ensimmäinen vaihe on strategian viestiminen työntekijöille, jotka ovat merkittävässä roolissa onnistuneessa strategian toimeenpanossa. Strategiat ovat usein kuitenkin sisällöltään monimutkaisia ja niiden viestiminen organisaatioissa ei ole tarpeeksi ymmärrettävää. Yksi mahdollinen ratkaisu strategian viestinnän parantamiseen on strategian viestiminen visuaalisessa muodossa yritysilmeen kautta.
Yritysilme on visuaalisuutensa vuoksi hyvin näkyvä keino viestiä organisaation sisäisistä muutoksista. Yritysilmeitä muutetaankin usein esimerkiksi strategiauudistuksen myötä. Tällöin strategiaa pyritään tuomaan mahdollisimman hyvin esiin yritysilmeen elementtien kautta. Näin ollen yritysilme voisi toimia apuna strategian viestinnässä työntekijöille. Yritysilmeen kautta strategian viestimiseen liittyy myös se, että ihmiset muistavat paremmin kuvien avulla esitettyä tietoa, esimerkiksi tekstiin verrattuna. Näin ollen yhtenä tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, auttaako yritysilme työntekijöitä muistamaan strategian ja vaikuttaako se heidän työntekoonsa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, jonka avulla tutkittavasta aiheesta pyrittiin saamaan aikaan ymmärrystä. Tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastattelut kahden organisaation johdolle ja työntekijälle. Tutkimuksen tulokseksi saatiin kuvaus molempien tutkittavien organisaatioiden yritysilmeestä. Toisen organisaation yritysilmeen nähtiin kuvaavan kyseisen organisaation strategiaa, kun taas toisen organisaation yritysilmeellä ja strategialla ei nähty merkittävää yhteneväisyyttä. Löydettiin myös, että ensin mainitun organisaation työntekijä koki yritysilmeen muistuttavan hänelle organisaation strategiasta sekä vaikuttavan hänen työntekoonsa. Toisaalta löydettiin, että jälkimmäiseksi mainitun organisaation työntekijä ei kokenut yritysilmeen muistuttavan häntä strategiasta eikä hän nähnyt myöskään sen vaikuttavan merkittävästi työntekoonsa.
Lopuksi tutkimuksen tuloksia ja aiempaa kirjallisuutta vertailtiin ja niistä muodostettiin johtopäätökset. Tärkeimmäksi johtopäätökseksi saatiin, että yritysilme voi toimia apuna strategian viestinnässä työntekijöille silloin kun se mukailee organisaation strategiaa. Näin ollen yritysilme, joka ei mukaile organisaation strategiaa, ei tämän tutkimuksen mukaan toimi apuna strategian viestinnässä työntekijöille.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste