Työn merkityksellisyyden rakentaminen osana tutkija-opettajien ammatillista kasvua muuttuvassa yliopistossa
Tapanila, Katriina (2022)
Tapanila, Katriina
Tampereen yliopisto
2022
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2433-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2433-9
Tiivistelmä
Tässä artikkeliväitöskirjassa tarkastellaan akateemisen työn merkityksellisyyden rakentamista muuttuvassa yliopistossa. Työn merkityksellisyyden rakentaminen nähdään osana yliopistossa työskentelevien tutkija-opettajien ammatillista kasvua, jossa heidän sopeutumisensa yliopistotyön muutoksiin tapahtuu heidän omista lähtökohdistaan eli heidän oman moraalisen kehyksensä ohjaamana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten ja mistä aineksista tutkija-opettajat rakentavat työnsä merkityksellisyyttä moraalisen kehyksensä ja siihen mahdollisesti liittyvän akateemisen eetoksen ohjaamana yritysmäisessä yliopistossa. Tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, niiden pohjalta kirjoitetuista artikkeleista ja yhteenvetoraportista.
Väitöstutkimuksen aineisto muodostui kasvatustieteitä edustaneiden tutkija-opettajien vastauksista työhyvinvointikyselyyn (n=ll6) ja kasvatustieteitä, lääke- ja bio- tieteitä sekä kielitieteitä edustaneiden tutkija-opettajien vastauksista teemakirjoittamisen menetelmällä toteutettuun kirjoitustehtävään (n=ll7). Tutkimusaineisto analysoitiin soveltaen narratiivisen diskurssin tutkimusotetta ja sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksena esitetään malli akateemisen työn merkityksellisyyden rakentamisesta. Sen ulottuvuuksina ovat ammatillisen kasvun elementit: itseytyminen, kuuluminen ja toisten palveleminen.
'Itseytyminen' näyttäytyi tutkimuksessa ohjautumisena oman yksilöllisen moraalisen kehyksen mukaan, yksilöllisinä suhtautumistapoina yritysmäiseen yliopistoon sekä omalle työlle annettuina merkityksinä. Tutkimuksen tulokset toivat esiin, että yritysmäinen yliopisto suosii yksilöllisiä tapoja työn merkityksellisyyden rakentamiseen. Jos tutkija-opettajilla oli tarpeeksi resursseja ja riittävän turvattu asema työssään, he saattoivat pystyä toimimaan oman moraalisen kehyksensä mukaisesti, vaikka se oli ristiriidassa yritysmäisen yliopiston asettamien odotusten kanssa. Toisaalta monella tutkija-opettajista mahdollisuudet työn merkityksellisyyden rakentamiseen olivat heikentyneet yritysmäisessä yliopistossa työssä koetun arvoristiriidan, resurssien puutteen, heikentyneen arvostuksen ja kasvaneen kontrollin seurauksena.
'Kuulumiseen' sisältyi akateeminen eetos, tieteenalakohtaiset suhtautumistavat yritysmäiseen yliopistoon ja yhteisöllisyys. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tie- teenaloja yhdistävä perinteinen akateeminen eetos ohjaa siihen sitoutuneiden tutkija- opettajien työn merkityksellisyyden rakentamista yritysmäisessä yliopistossa, vaikka se on ristiriitainen yliopiston tutkija-opettajille asettamien odotusten kanssa. Tutkimuksen tulosten mukaan tieteenala on jossain määrin yhteydessä akateemiseen eetokseen sitoutumiseen. Tämä sitoutuminen oli vahvinta kasvatustieteitä edustaneilla tutkija-opettajilla, jotka kokivat oman tieteenalansa arvostuksen heikentyneen yliopiston yritysmäistymisen seurauksena ja heikointa lääketieteessä, jonka asema on säilynyt vahvana yritysmäisessä yliopistossa. Yksilöllisillä kokemuksilla arvostuksen saamisesta näytti kuitenkin olevan suurempi vaikutus työn merkityksellisyyden rakentamiseen kuin tutkija-opettajan edustamalla tieteenalalla. Yhteisöllisyys tuli tutkimuksessa esiin yhtenä eri tieteenaloja yhdistävänä työn merkityksellisyyden rakentamisen aineksena, joka ei ollut ristiriidassa yritysmäisen yliopiston tavoitteiden kanssa.
'Toisten palvelemiseen' sisältyi opiskelijoiden, tieteen ja yhteiskunnan palveleminen, jotka tulivat tutkimuksessa esiin tutkija-opettajien työn merkityksellisyyden rakentamisen aineksina. Opiskelijoiden palveleminen ilmeni opiskelijoiden kasvattamisena, sivistämisenä ja opettamisena, jotka korostuivat erityisesti kieli- ja kasvatustie- teissä. Tieteen palveleminen tuli esiin tieteenalarajat ylittävänä itseisarvoisena tavoitteena, se ilmeni lääketieteessä oman erikoisalan tutkimuksen eteenpäin viemisenä, kasvatustieteissä tieteellisen tiedon välittämisenä ja kielitieteissä oman tieteenalan kehittämisenä ja sen aseman vahvistamisena yritysmäisessä yliopistossa. Yhteiskunnan palveleminen puolestaan tuli esiin lääketieteessä konkreettisen hyödyn tuottamisena ja kasvatus- ja kielitieteissä aineettomien arvojen edistämisenä ja yhteiskunnan kehittämisenä niiden kautta. Tutkimuksen tulosten mukaan tutkija-opettajat voivat kokiessaan arvostuksen puutetta yritysmäisessä yliopistossa keskittyä lähellä oleviin opiskelijoihin tai abstraktimpaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, ja rakentaa työnsä merkityksellisyyttä niiden pohjalta sen sijaan, että he pyrkisivät vastaamaan yliopiston heille asettamiin odotuksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella mahdollisuudet kokea ja rakentaa merkityksellisyyttä yliopistotyössä jakautuvat epätasaisesti paitsi tieteenalojen välillä, niin myös tieteenalojen sisällä. Mitä vähemmän arvostusta ja tunnustusta tutkija-opettaja saa omalle työlleen, sitä vaikeampi hänen on rakentaa työnsä merkityksellisyyttä yritysmäisessä yliopistossa. Samalla kuilu yliopistotyönantajan tutkija-opettajiin kohdistu- vien odotusten ja tutkija-opettajien omien tavoitteiden välillä kasvaa. Yliopistotyön- antajan ja yliopiston työntekijöiden keskenään erilaiset tavoitteet ja näkemykset yli- opistotyöstä vaikeuttavat vastaamista yliopistolle asetettuihin odotuksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, että akateemiseen eetoksen kanssa risti- riitaiset yliopiston odotukset ja tutkija-opettajien eriarvoiset mahdollisuudet työn merkityksellisyyden rakentumiseen ylläpitävät vastakkainasettelua yliopistotyönantajan ja tutkija-opettajien välillä yliopistoyhteisössä. Tämä vastakkainasettelu ja siihen liittyvät jännitteet vievät tutkija-opettajien voimavaroja tehdä perustyötään - tutkimusta, opetusta ja yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Näitä jännitteitä tulisi siis pyrkiä aktiivisesti purkamaan, jotta ylipisto pystyisi paremmin toteuttamaan sille asetettuja odotuksia, kuten innovaatioiden tuottamista sekä laadukasta ja vaikuttavaa tutkimus- ja opetustoimintaa taloudellisten resurssien niukentuessa.
Tutkimuksen pohjalta ehdotetaan, että edistääkseen työn merkityksellisyyden rakentamista yliopistotyönantajan tulisi luoda yhteisöllisyyttä tukevia rakenteita ja antaa tutkija-opettajille riittävästi resursseja työskennellä opiskelijoiden hyväksi. Tutkija- opettajien työpanokselle tulisi antaa tunnustusta tasapuolisemmin riippumatta heidän asemastaan, työtehtävistään tai heidän edustamastaan tieteenalasta. Lisäksi yli- opistojen resurssienjaon tulisi perustua määrällisten suoritteiden ohella myös aineettomampiin ja laadullisempiin yliopistotyön tuotoksiin.
Väitöstutkimuksen aineisto muodostui kasvatustieteitä edustaneiden tutkija-opettajien vastauksista työhyvinvointikyselyyn (n=ll6) ja kasvatustieteitä, lääke- ja bio- tieteitä sekä kielitieteitä edustaneiden tutkija-opettajien vastauksista teemakirjoittamisen menetelmällä toteutettuun kirjoitustehtävään (n=ll7). Tutkimusaineisto analysoitiin soveltaen narratiivisen diskurssin tutkimusotetta ja sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksena esitetään malli akateemisen työn merkityksellisyyden rakentamisesta. Sen ulottuvuuksina ovat ammatillisen kasvun elementit: itseytyminen, kuuluminen ja toisten palveleminen.
'Itseytyminen' näyttäytyi tutkimuksessa ohjautumisena oman yksilöllisen moraalisen kehyksen mukaan, yksilöllisinä suhtautumistapoina yritysmäiseen yliopistoon sekä omalle työlle annettuina merkityksinä. Tutkimuksen tulokset toivat esiin, että yritysmäinen yliopisto suosii yksilöllisiä tapoja työn merkityksellisyyden rakentamiseen. Jos tutkija-opettajilla oli tarpeeksi resursseja ja riittävän turvattu asema työssään, he saattoivat pystyä toimimaan oman moraalisen kehyksensä mukaisesti, vaikka se oli ristiriidassa yritysmäisen yliopiston asettamien odotusten kanssa. Toisaalta monella tutkija-opettajista mahdollisuudet työn merkityksellisyyden rakentamiseen olivat heikentyneet yritysmäisessä yliopistossa työssä koetun arvoristiriidan, resurssien puutteen, heikentyneen arvostuksen ja kasvaneen kontrollin seurauksena.
'Kuulumiseen' sisältyi akateeminen eetos, tieteenalakohtaiset suhtautumistavat yritysmäiseen yliopistoon ja yhteisöllisyys. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tie- teenaloja yhdistävä perinteinen akateeminen eetos ohjaa siihen sitoutuneiden tutkija- opettajien työn merkityksellisyyden rakentamista yritysmäisessä yliopistossa, vaikka se on ristiriitainen yliopiston tutkija-opettajille asettamien odotusten kanssa. Tutkimuksen tulosten mukaan tieteenala on jossain määrin yhteydessä akateemiseen eetokseen sitoutumiseen. Tämä sitoutuminen oli vahvinta kasvatustieteitä edustaneilla tutkija-opettajilla, jotka kokivat oman tieteenalansa arvostuksen heikentyneen yliopiston yritysmäistymisen seurauksena ja heikointa lääketieteessä, jonka asema on säilynyt vahvana yritysmäisessä yliopistossa. Yksilöllisillä kokemuksilla arvostuksen saamisesta näytti kuitenkin olevan suurempi vaikutus työn merkityksellisyyden rakentamiseen kuin tutkija-opettajan edustamalla tieteenalalla. Yhteisöllisyys tuli tutkimuksessa esiin yhtenä eri tieteenaloja yhdistävänä työn merkityksellisyyden rakentamisen aineksena, joka ei ollut ristiriidassa yritysmäisen yliopiston tavoitteiden kanssa.
'Toisten palvelemiseen' sisältyi opiskelijoiden, tieteen ja yhteiskunnan palveleminen, jotka tulivat tutkimuksessa esiin tutkija-opettajien työn merkityksellisyyden rakentamisen aineksina. Opiskelijoiden palveleminen ilmeni opiskelijoiden kasvattamisena, sivistämisenä ja opettamisena, jotka korostuivat erityisesti kieli- ja kasvatustie- teissä. Tieteen palveleminen tuli esiin tieteenalarajat ylittävänä itseisarvoisena tavoitteena, se ilmeni lääketieteessä oman erikoisalan tutkimuksen eteenpäin viemisenä, kasvatustieteissä tieteellisen tiedon välittämisenä ja kielitieteissä oman tieteenalan kehittämisenä ja sen aseman vahvistamisena yritysmäisessä yliopistossa. Yhteiskunnan palveleminen puolestaan tuli esiin lääketieteessä konkreettisen hyödyn tuottamisena ja kasvatus- ja kielitieteissä aineettomien arvojen edistämisenä ja yhteiskunnan kehittämisenä niiden kautta. Tutkimuksen tulosten mukaan tutkija-opettajat voivat kokiessaan arvostuksen puutetta yritysmäisessä yliopistossa keskittyä lähellä oleviin opiskelijoihin tai abstraktimpaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, ja rakentaa työnsä merkityksellisyyttä niiden pohjalta sen sijaan, että he pyrkisivät vastaamaan yliopiston heille asettamiin odotuksiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella mahdollisuudet kokea ja rakentaa merkityksellisyyttä yliopistotyössä jakautuvat epätasaisesti paitsi tieteenalojen välillä, niin myös tieteenalojen sisällä. Mitä vähemmän arvostusta ja tunnustusta tutkija-opettaja saa omalle työlleen, sitä vaikeampi hänen on rakentaa työnsä merkityksellisyyttä yritysmäisessä yliopistossa. Samalla kuilu yliopistotyönantajan tutkija-opettajiin kohdistu- vien odotusten ja tutkija-opettajien omien tavoitteiden välillä kasvaa. Yliopistotyön- antajan ja yliopiston työntekijöiden keskenään erilaiset tavoitteet ja näkemykset yli- opistotyöstä vaikeuttavat vastaamista yliopistolle asetettuihin odotuksiin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään, että akateemiseen eetoksen kanssa risti- riitaiset yliopiston odotukset ja tutkija-opettajien eriarvoiset mahdollisuudet työn merkityksellisyyden rakentumiseen ylläpitävät vastakkainasettelua yliopistotyönantajan ja tutkija-opettajien välillä yliopistoyhteisössä. Tämä vastakkainasettelu ja siihen liittyvät jännitteet vievät tutkija-opettajien voimavaroja tehdä perustyötään - tutkimusta, opetusta ja yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Näitä jännitteitä tulisi siis pyrkiä aktiivisesti purkamaan, jotta ylipisto pystyisi paremmin toteuttamaan sille asetettuja odotuksia, kuten innovaatioiden tuottamista sekä laadukasta ja vaikuttavaa tutkimus- ja opetustoimintaa taloudellisten resurssien niukentuessa.
Tutkimuksen pohjalta ehdotetaan, että edistääkseen työn merkityksellisyyden rakentamista yliopistotyönantajan tulisi luoda yhteisöllisyyttä tukevia rakenteita ja antaa tutkija-opettajille riittävästi resursseja työskennellä opiskelijoiden hyväksi. Tutkija- opettajien työpanokselle tulisi antaa tunnustusta tasapuolisemmin riippumatta heidän asemastaan, työtehtävistään tai heidän edustamastaan tieteenalasta. Lisäksi yli- opistojen resurssienjaon tulisi perustua määrällisten suoritteiden ohella myös aineettomampiin ja laadullisempiin yliopistotyön tuotoksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]