Thinking Outside the Phrase: Emergence and Recent Trends in the Use of the Idiom Think outside the Box
Sulonen, Minttu-Maaria (2022)
Sulonen, Minttu-Maaria
2022
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205104691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205104691
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tutkimuksen kohteena on englanninkielinen idiomi "think outside the box". Suomeksi idiomi käännetään laatikon ulkopuoleiseksi ajattelutavaksi, jossa korostetaan luovan ja uuden ajattelutavan käyttöä.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää idiomin käytön frekvenssit ja analysoida niiden pohjalta fraasin yleisyyttä sekä mahdollisia yllättäviä nousu- tai laskukohtia sen käytössä. Tutkimuksessa pohditaan myös idiomin modifikaatiota, eli idiomissa esiintyvän verbin ja substantiivin eri muunnoksia, ja niiden perusteella tarkastellaan idiomin muutettavuutta.
Tutkimuksen pohjana toimi vuosien 1990–2019 data Corpus of Contemporary American English -korpuksesta (COCA), jonka avulla suoritettiin kvantitatiivista korpusanalyysia amerikanenglannin kielestä. Analyysi pyrki vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: milloin think outside the box alun perin kehittyi ja kuinka yleinen sen käyttö on ollut vuosien aikana, sekä onko idiomilla toimivia variaatioita ja kuinka paljon kyseistä fraasia voi muokata?
Think outside the box -idiomi on saanut alkunsa 1900-luvun alussa keksitystä Nine Dots Puzzle -pulmapelistä, jossa yhdeksän pistettä täytyy yhdistää neljällä viivalla. Ratkaistakseen pulmapelin, viivojen täytyy ylittää kuvitteellisen laatikon rajat, jotka pelaaja itse luo päässään rajoitteeksi peliin. Fraasi kehittyi aluksi kirjaimellisesta ohjeesta ja muodostui vuosien saatossa figuratiiviseksi idiomiksi, jonka suosio alkoi jo mahdollisesti 1970-luvulla erinäisten liikemiesten motivaatiopuheissa. Nykyaikana think outside the box koetaan jo kliseenä sen runsaan käytön takia.
Idiomin suosiota tutkittiin korpusanalyysissa esiintyvien frekvenssien kautta. Luvut pysyivät yllättävän matalina, mutta osoittivat sen, että idiomin käyttö oli nousussa 1990-luvusta lähtien. Tutkimuksessa analysoidusta datasta vuosi 2012 oli suurin tulosluokka, joka sisälsi suurimmaksi osaksi internet-tuloksia. Internet-tulokset ainoastaan vuodelta 2012 ovat saatavilla COCA-korpuksessa. Tämä viittaa siihen, että kyseisen idiomin käyttö voi olla suositumpaa kuin tämä tutkimus osoittaa, mutta tämänhetkiset tietokannat eivät voi todistaa kyseistä väitettä. Idiomin modifikaation analyysi myös osoitti luovat mahdollisuudet: sekä verbejä että substantiiveja on sallittua muokata, mutta suurin osa tapauksista olivat yksittäisiä tuloksia, mikä osoittaa, että idiomi edelleen esiintyy selkeästi eniten alkuperäisessä muodossaan
Tutkielman tarkoituksena on selvittää idiomin käytön frekvenssit ja analysoida niiden pohjalta fraasin yleisyyttä sekä mahdollisia yllättäviä nousu- tai laskukohtia sen käytössä. Tutkimuksessa pohditaan myös idiomin modifikaatiota, eli idiomissa esiintyvän verbin ja substantiivin eri muunnoksia, ja niiden perusteella tarkastellaan idiomin muutettavuutta.
Tutkimuksen pohjana toimi vuosien 1990–2019 data Corpus of Contemporary American English -korpuksesta (COCA), jonka avulla suoritettiin kvantitatiivista korpusanalyysia amerikanenglannin kielestä. Analyysi pyrki vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: milloin think outside the box alun perin kehittyi ja kuinka yleinen sen käyttö on ollut vuosien aikana, sekä onko idiomilla toimivia variaatioita ja kuinka paljon kyseistä fraasia voi muokata?
Think outside the box -idiomi on saanut alkunsa 1900-luvun alussa keksitystä Nine Dots Puzzle -pulmapelistä, jossa yhdeksän pistettä täytyy yhdistää neljällä viivalla. Ratkaistakseen pulmapelin, viivojen täytyy ylittää kuvitteellisen laatikon rajat, jotka pelaaja itse luo päässään rajoitteeksi peliin. Fraasi kehittyi aluksi kirjaimellisesta ohjeesta ja muodostui vuosien saatossa figuratiiviseksi idiomiksi, jonka suosio alkoi jo mahdollisesti 1970-luvulla erinäisten liikemiesten motivaatiopuheissa. Nykyaikana think outside the box koetaan jo kliseenä sen runsaan käytön takia.
Idiomin suosiota tutkittiin korpusanalyysissa esiintyvien frekvenssien kautta. Luvut pysyivät yllättävän matalina, mutta osoittivat sen, että idiomin käyttö oli nousussa 1990-luvusta lähtien. Tutkimuksessa analysoidusta datasta vuosi 2012 oli suurin tulosluokka, joka sisälsi suurimmaksi osaksi internet-tuloksia. Internet-tulokset ainoastaan vuodelta 2012 ovat saatavilla COCA-korpuksessa. Tämä viittaa siihen, että kyseisen idiomin käyttö voi olla suositumpaa kuin tämä tutkimus osoittaa, mutta tämänhetkiset tietokannat eivät voi todistaa kyseistä väitettä. Idiomin modifikaation analyysi myös osoitti luovat mahdollisuudet: sekä verbejä että substantiiveja on sallittua muokata, mutta suurin osa tapauksista olivat yksittäisiä tuloksia, mikä osoittaa, että idiomi edelleen esiintyy selkeästi eniten alkuperäisessä muodossaan
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8894]