"Se näyttää mustaa kieltä":Liminaalisuus ja subliimi kauhu Marko Hautalan romaanissa Kuokkamummo
Hänninen, Jarita (2022)
Hänninen, Jarita
2022
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205114718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205114718
Tiivistelmä
Tutkielmassani analysoin Marko Hautalan Kuokkamummo-teoksessa kuvattuja kauhukokemuksia subliimin ja liminaalisuuden käsitteiden avulla. Niin antropologiasta peräisin oleva liminaalisuuden käsite kuin estetiikan filosofiasta peräisin olevan subliiminkin käsite linkittyvät voimakkaasti ajatukseen olemassaolon ja kokemuksen monitasoisuudesta ja näiden tasojen välisistä jännitteistä, minkä takia niiden soveltaminen yliluonnolliseen goottilaiseen kauhufiktioon on mielekästä ja hedelmällistä. Vaikka olemassaolon ulottuvuuksien sekä kokemuksen ja ymmärryksen rajojen käsittelyä on löydettävissä runsaasti nimenomaan yliluonnollisen goottilaisen kauhun piiristä, jossa kuvaukset poikkeavista olemassaolon tasoista ovat yksi keskeinen genreä rakentava piirre, on näiden tutkiminen jäänyt kauhututkimuksessa vähäiseksi. Tutkielmani tarkoituksena onkin pyrkiä täyttämään tämä tutkimuksellinen aukko tarkastelemalla sitä, kuinka liminaalisuus ja subliimi ilmenevät kohdeteoksessa ja kuinka käsitteiden voidaan nähdä rakentavan teoksen kauhua. Kauhukokemusta tutkiessani tutkimuskohteenani ei ole teoksen lukijassa herättämät kauhukokemukset, vaan teoksessa kuvatut henkilöhahmojen kokemat kauhukokemukset.
Kuokkamummo-teos kertoo tarinan Suvikylää vartioivasta yliluonnollisesta Kuokkamummosta ja hänen kanssaan kohtaamisiin joutuvista kylän asukkaista. Kohdeteokseksi on valikoitunut nimenomaan Hautalan romaani siksi, että se pitää sisällään perinteisiä yliluonnollisen goottilaisen kauhun piirteitä. Samalla olen havainnut, että teos esittää rajakokemuksien kuvauksissaan erityislaatuisesti niiden luonteen subliimeina ja yli-inhimillisinä kokemuksina. Täten teos havainnollistaa hyvin goottilaisen maailman monitasoisuutta sekä kauhun kohtaamisessa rakentuvaa kokemuksen monitasoisuutta.
Määrittelen tutkielmassani goottilaisen kauhukirjallisuuden ja sijoitan kohdeteokseni osaksi goottilaisen kauhufiktion genreä osoittamalla kuinka teos toisaalta ilmentää genrelle tyypillisiä trooppeja, mutta myös rikkoo niitä erityisesti Kuokkamummon hahmon kautta. Hyödynnän tutkielmassani liminaalisuuden käsitettä niin tarinamaailman ontologisiin tasoihin, henkilöhahmoihin kuin kuvattujen kauhukokemustenkin luonteeseen. Olen tutkielmassani pyrkinyt liminaalisuuden käsitettä hyödyntämällä osoittamaan, kuinka Kuokkamummo-teos ei ainoastaan kuvaa goottilaisia liminaalitiloja ja liminaalihahmoja, vaan myös näiden tilojen sisäisiä kokemuksellisia rajapintoja ja kauhukokemuksen liminaalisuutta. Subliimin käsitteen kautta olen pyrkinyt osoittamaan kuinka äärimmäinen subliimi on luettavissa teoksen kauhun kuvauksista ja sen tavoissa kuvata äärimmäistä kipua ja kivun rajojen ylittymisestä seuraavaa minuuden ja ympäröivän todellisuuden hajoamista. Sen lisäksi olen osoittanut, kuinka Kuokkamummon hahmo itsessään voidaan lukea subliimiksi ja kuinka kauhukokemuksien kuvauksissa hyödynnetty abstrakti kieli peilaa subliimin kokemuksen synnyttämää representaation hajoamista. Olen tutkielmassani pyrkinyt osoittamaan Kuokkamummo-teoksen potentiaalin liminaalisuuden ja subliimin käsitteiden havainnollistamisessa.
Kuokkamummo-teos kertoo tarinan Suvikylää vartioivasta yliluonnollisesta Kuokkamummosta ja hänen kanssaan kohtaamisiin joutuvista kylän asukkaista. Kohdeteokseksi on valikoitunut nimenomaan Hautalan romaani siksi, että se pitää sisällään perinteisiä yliluonnollisen goottilaisen kauhun piirteitä. Samalla olen havainnut, että teos esittää rajakokemuksien kuvauksissaan erityislaatuisesti niiden luonteen subliimeina ja yli-inhimillisinä kokemuksina. Täten teos havainnollistaa hyvin goottilaisen maailman monitasoisuutta sekä kauhun kohtaamisessa rakentuvaa kokemuksen monitasoisuutta.
Määrittelen tutkielmassani goottilaisen kauhukirjallisuuden ja sijoitan kohdeteokseni osaksi goottilaisen kauhufiktion genreä osoittamalla kuinka teos toisaalta ilmentää genrelle tyypillisiä trooppeja, mutta myös rikkoo niitä erityisesti Kuokkamummon hahmon kautta. Hyödynnän tutkielmassani liminaalisuuden käsitettä niin tarinamaailman ontologisiin tasoihin, henkilöhahmoihin kuin kuvattujen kauhukokemustenkin luonteeseen. Olen tutkielmassani pyrkinyt liminaalisuuden käsitettä hyödyntämällä osoittamaan, kuinka Kuokkamummo-teos ei ainoastaan kuvaa goottilaisia liminaalitiloja ja liminaalihahmoja, vaan myös näiden tilojen sisäisiä kokemuksellisia rajapintoja ja kauhukokemuksen liminaalisuutta. Subliimin käsitteen kautta olen pyrkinyt osoittamaan kuinka äärimmäinen subliimi on luettavissa teoksen kauhun kuvauksista ja sen tavoissa kuvata äärimmäistä kipua ja kivun rajojen ylittymisestä seuraavaa minuuden ja ympäröivän todellisuuden hajoamista. Sen lisäksi olen osoittanut, kuinka Kuokkamummon hahmo itsessään voidaan lukea subliimiksi ja kuinka kauhukokemuksien kuvauksissa hyödynnetty abstrakti kieli peilaa subliimin kokemuksen synnyttämää representaation hajoamista. Olen tutkielmassani pyrkinyt osoittamaan Kuokkamummo-teoksen potentiaalin liminaalisuuden ja subliimin käsitteiden havainnollistamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]