Markkinointijohtajan toimet strategisen muutoksen toimeenpanossa: Dynaamisten kyvykkyyksien näkökulma
Bergman, Benjamin (2022)
Bergman, Benjamin
2022
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205114714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205114714
Tiivistelmä
Liiketoimintaympäristö muuttuu jatkuvasti digitalisaation ja markkinamuutosten myötä. Organisaatioiden on pystyttävä muuntautumaan ketterästi, jotta ne voivat säilyttää markkina- asemansa. Dynaamiset kyvykkyydet selittävät osaltaan, kuinka kilpailukyky säilyy tai miten luodaan kilpailuetua. Kilpailuedun luominen vaatii arvokkaita dynaamisia johtamiskyvykkyyksiä yrityksen johdolta. Tämä tutkimus keskittyy markkinointijohtajien muutosta edistäviin toimiin. Nämä toimet heijastelevat myös niitä arvokkaita kyvykkyyksiä, joita organisaation tulisi omistaa, jotta se pystyy muuttumaan.
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, kategorisoida ja analysoida dynaamisten johtamiskyvykkyyksien toimia muutoksen toimeenpanovaiheessa markkinointijohtajien näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu dynaamisten kyvykkyyksien taustoituksesta syventyen dynaamisten johtamiskyvykkyyksien mikrotekijöihin. Johtamistoimia tarkastellaan läpi muutoksen toimeenpanovaiheen. Markkinointijohtajan mahdollisia toimia tarkastellaan eri asemien ja roolien kautta.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää markkinointijohtajaa puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Markkinointijohtajat työskentelivät kasvavissa suomalaisissa yrityksissä hektisessä markkinaympäristössä. CIT-menetelmää käytettiin tukevana menetelmänä, jotta tunnistettaisiin kriittisiä toimia muutoksen toimeenpanovaiheessa. Sisällönanalyysi ja koodaaminen toteutettiin Gioia-menetelmää hyödyntäen. Aineistosta nousi esiin 45 ensimmäisen asteen koodia eli mikrotason toimea, 11 toiseen asteen teemaa eli ylemmän tason toimea sekä neljä kokonaisulottuvuutta. Kokonaisulottuuvudet ovat tutkimuksen kohdalla johtamiskyvykkyyksiä, jotka muodostuivat muutosta edistävien toimien kautta.
Tuloksissa korostuvat toimet, jotka liittyvät neljään johtamiskyvykkyyteen: 1) resurssien muokkaamiseen, joka sisälsi prosessien muokkaamisen, aineettoman pääoman kohdistamisen ja välitavoitteiden luonnin sekä seurannan. 2) Henkilöstöön vaikuttaminen koostui ihmisten motivoimisesta, luottamuksen rakentamisesta ja suhteiden luomisesta sekä vastuuttamisesta. 3) Kulttuurin rakentaminen muodostui tekemisen yhtenäistämisestä, kommunikoinnista ja muutosvastarinnan vähentämisestä. 4) Tiedon hallitsemisessa korostui tiedon jakaminen ja tiedolla sitouttaminen.
Tutkimuksen johtopäätöksissä osoitetaan ihmiskeskeiset, kriittistä ajattelukykyä ja periksiantamattomuutta heijastelevat toimet muutoksen toteutuksen yhteydessä. Sosiaalisten taitojen, kommunikoinnin ja motivoinnin tärkeys tunnistetaan myös tuloksista. Tämä tutkimus vahvistaa luovien ja tilannesidonnaisten toimien vahvuutta muutoksen toimeenpanovaiheessa. Kokonaisuuden pilkkominen lyhyemmän tähtäimen tavoitteisiin nousi esiin jokaiselta haastateltavalta markkinointijohtajalta. Avoimen työilmapiirin luominen lähtee yksittäisistä johtajista, ja onnistuessaan se auttaa selviämään yhtenäisenä rintamana. Tiedon määrä lisääntyy, mutta ilman oikea-aikaisia toimintojen uudelleenmuotoilun toimia yritykset eivät pysty vastaamaan liiketoimintaympäristön muutokseen. Tutkimus lisää ymmärrystä muutosta edistävistä toimista kategorisoimalla ne toimintojen uudelleenmuotoilun vaiheeseen uudella tavalla.
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, kategorisoida ja analysoida dynaamisten johtamiskyvykkyyksien toimia muutoksen toimeenpanovaiheessa markkinointijohtajien näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu dynaamisten kyvykkyyksien taustoituksesta syventyen dynaamisten johtamiskyvykkyyksien mikrotekijöihin. Johtamistoimia tarkastellaan läpi muutoksen toimeenpanovaiheen. Markkinointijohtajan mahdollisia toimia tarkastellaan eri asemien ja roolien kautta.
Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää markkinointijohtajaa puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Markkinointijohtajat työskentelivät kasvavissa suomalaisissa yrityksissä hektisessä markkinaympäristössä. CIT-menetelmää käytettiin tukevana menetelmänä, jotta tunnistettaisiin kriittisiä toimia muutoksen toimeenpanovaiheessa. Sisällönanalyysi ja koodaaminen toteutettiin Gioia-menetelmää hyödyntäen. Aineistosta nousi esiin 45 ensimmäisen asteen koodia eli mikrotason toimea, 11 toiseen asteen teemaa eli ylemmän tason toimea sekä neljä kokonaisulottuvuutta. Kokonaisulottuuvudet ovat tutkimuksen kohdalla johtamiskyvykkyyksiä, jotka muodostuivat muutosta edistävien toimien kautta.
Tuloksissa korostuvat toimet, jotka liittyvät neljään johtamiskyvykkyyteen: 1) resurssien muokkaamiseen, joka sisälsi prosessien muokkaamisen, aineettoman pääoman kohdistamisen ja välitavoitteiden luonnin sekä seurannan. 2) Henkilöstöön vaikuttaminen koostui ihmisten motivoimisesta, luottamuksen rakentamisesta ja suhteiden luomisesta sekä vastuuttamisesta. 3) Kulttuurin rakentaminen muodostui tekemisen yhtenäistämisestä, kommunikoinnista ja muutosvastarinnan vähentämisestä. 4) Tiedon hallitsemisessa korostui tiedon jakaminen ja tiedolla sitouttaminen.
Tutkimuksen johtopäätöksissä osoitetaan ihmiskeskeiset, kriittistä ajattelukykyä ja periksiantamattomuutta heijastelevat toimet muutoksen toteutuksen yhteydessä. Sosiaalisten taitojen, kommunikoinnin ja motivoinnin tärkeys tunnistetaan myös tuloksista. Tämä tutkimus vahvistaa luovien ja tilannesidonnaisten toimien vahvuutta muutoksen toimeenpanovaiheessa. Kokonaisuuden pilkkominen lyhyemmän tähtäimen tavoitteisiin nousi esiin jokaiselta haastateltavalta markkinointijohtajalta. Avoimen työilmapiirin luominen lähtee yksittäisistä johtajista, ja onnistuessaan se auttaa selviämään yhtenäisenä rintamana. Tiedon määrä lisääntyy, mutta ilman oikea-aikaisia toimintojen uudelleenmuotoilun toimia yritykset eivät pysty vastaamaan liiketoimintaympäristön muutokseen. Tutkimus lisää ymmärrystä muutosta edistävistä toimista kategorisoimalla ne toimintojen uudelleenmuotoilun vaiheeseen uudella tavalla.