Reactin lähestyttävyys
Lantonen, Lari (2022)
Lantonen, Lari
2022
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205094586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205094586
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee React-kirjaston lähestyttävyyttä web-sovellusten käyttöliittymien kehityksessä. Reactista käydään läpi siihen liittyviä peruskäsitteitä ja avataan hieman sen käyttötarkoitusta. Tutkielmassa selvitetään, mitä on React ja kuinka lähestyttävä se on. Tutkielmaa tarkastellaan ohjelmointialan kokemusta omaavan ohjelmoijan näkökulmasta.
Lähestyttävyydellä tarkoitetaan ohjelmistokehittäjän kokemusta suorittaa tutkittavassa ympäristössä jokin tehtävä, joka tässä tapauksessa on esimerkiksi web-kehitystä React-kirjaston avulla. Lähestyttävyyden mittaaminen pohjautuu käyttäjän kokemuksen tutkimusten pohjalle.
Reactin suuri suosio ja lähestyttävyyden vähäinen tieteellinen tutkimus luovat yhdessä ajan kohtaisen tutkielman aiheen. Motivaationa tutkielman tekemiseen on uudenlaisen tutkimuksen tekeminen ja kirjoittajan oma halu oppia Reactista enemmän.
Tutkielma sisältää kirjallisuuskatsauksena tehdyn teoriaosuuden, sekä pienen käytännön osuuden. Teoriaosuus keskittyy Reactiin ja sen lähestyttävyyteen. Käytännön osuudessa perehdytään React-ohjelmointia varten tarvittavan ohjelmointiympäristön asentamiseen ja Reactin komponenttien rakentamiseen käyttäen JSX-syntaksia.
Teoriaosuuden jälkeen todettiin Reactin olevan lähestyttävyyden kannalta hyvällä tasolla. Käytännön osuudessa kuitenkin huomattiin suuria heikkouksia ohjeistuksien ja sovellusten riippuvuuksien kanssa. Heikkoudet sijoittuvat tiedonhankinnan ja oppimisen puolelle, johon Reactin kehitys ei voi suuresti vaikuttaa. Selkeiden linjojen vetäminen Reactin kehittäjien puolelta, esimerkiksi suosimalla joko luokka- tai funktiokomponentteja, parantaisi varmasti yleistä näkemystä siitä, miten Reactilla kuuluu ohjelmoida. Tässä tutkielmassa kohdatut virheet johtuivat useimmiten useista erilaisista ohjeistuksista ja riippuvuuksista asennettujen sovellusten välillä. Positiivista oli, että pienet virheet asentaessa tai ajatustenkulussa ei estänyt tehtävien suorittamista.
Lähestyttävyydellä tarkoitetaan ohjelmistokehittäjän kokemusta suorittaa tutkittavassa ympäristössä jokin tehtävä, joka tässä tapauksessa on esimerkiksi web-kehitystä React-kirjaston avulla. Lähestyttävyyden mittaaminen pohjautuu käyttäjän kokemuksen tutkimusten pohjalle.
Reactin suuri suosio ja lähestyttävyyden vähäinen tieteellinen tutkimus luovat yhdessä ajan kohtaisen tutkielman aiheen. Motivaationa tutkielman tekemiseen on uudenlaisen tutkimuksen tekeminen ja kirjoittajan oma halu oppia Reactista enemmän.
Tutkielma sisältää kirjallisuuskatsauksena tehdyn teoriaosuuden, sekä pienen käytännön osuuden. Teoriaosuus keskittyy Reactiin ja sen lähestyttävyyteen. Käytännön osuudessa perehdytään React-ohjelmointia varten tarvittavan ohjelmointiympäristön asentamiseen ja Reactin komponenttien rakentamiseen käyttäen JSX-syntaksia.
Teoriaosuuden jälkeen todettiin Reactin olevan lähestyttävyyden kannalta hyvällä tasolla. Käytännön osuudessa kuitenkin huomattiin suuria heikkouksia ohjeistuksien ja sovellusten riippuvuuksien kanssa. Heikkoudet sijoittuvat tiedonhankinnan ja oppimisen puolelle, johon Reactin kehitys ei voi suuresti vaikuttaa. Selkeiden linjojen vetäminen Reactin kehittäjien puolelta, esimerkiksi suosimalla joko luokka- tai funktiokomponentteja, parantaisi varmasti yleistä näkemystä siitä, miten Reactilla kuuluu ohjelmoida. Tässä tutkielmassa kohdatut virheet johtuivat useimmiten useista erilaisista ohjeistuksista ja riippuvuuksista asennettujen sovellusten välillä. Positiivista oli, että pienet virheet asentaessa tai ajatustenkulussa ei estänyt tehtävien suorittamista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]