Digitaalinen kuitti kommunikointikanavana
Luiro, Miika (2022)
Luiro, Miika
2022
Tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054437
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin digitaalista kuittia hyödyntävän palautejärjestelmän tuottamaa lisäarvoa kauppiaille. Työssä esiteltiin tuotetutkimusperiaatteita ja näitä hyödynnettiin lisäarvon tutkimisessa. Tuotetutkimusprosessi koostui kauppiaille toteutetuista kyselyistä, haastatteluista sekä palautejärjestelmän MVP:n toteuttamisesta. Tuotetutkimuksen myötä selvisi, että suunniteltu palautejärjestelmä voisi tuottaa kauppiaille lisäarvoa ja sen kehittämistä kannattaa jatkaa.
Työn toisena tavoitteena oli toteuttaa kauppiaille lisäarvoa tuottava palautejärjestelmän MVP. MVP:n vaatimusmäärittelyssä hyödynnettiin työssä toteutetuista kauppiashaastatteluista opittuja asioita. MVP koostui digitaaliseen kuittiin liitetystä palautekyselystä, jota käyttäjät pystyivät käyttämään ReceiptHero Oy:n mobiilisovelluksen kautta. Lisäksi MVP:tä varten toteutettiin taustajärjestelmä AWS:n Serverless-palveluita hyödyntäen.
Tähtiluokituspalautteita saatiin kerättyä kuluttajilta hyvin. Kauppiaiden kaipaaman raken- tavan palautteen määrä jäi vielä vähäiseksi. Haastattelujen aikana kuitenkin opittiin, että yksittäinenkin rakentava palaute on arvokas kauppiaille, joten palautejärjestelmän voitiin katsoa tuottaneen lisäarvoa kauppiaille. Jatkokehityksen kannalta keskeisimmäksi tavoitteeksi asetettiin kuluttajien antaman rakentavan palautteen määrän kasvattaminen.
Työn kolmantena tavoitteena oli ReceiptHero Oy:n tuotekehitysprosessin kehittäminen uusien tuoteideoiden tutkimisen osalta. Työssä toteutetun tuotetutkimuksen myötä löydettiin useita menetelmiä, joita ReceiptHero Oy:n kannattaisi hyödyntää jatkossa osana tuotekehi- tystään. Näin ollen työn kolmas tavoite saavutettiin.
Työn toisena tavoitteena oli toteuttaa kauppiaille lisäarvoa tuottava palautejärjestelmän MVP. MVP:n vaatimusmäärittelyssä hyödynnettiin työssä toteutetuista kauppiashaastatteluista opittuja asioita. MVP koostui digitaaliseen kuittiin liitetystä palautekyselystä, jota käyttäjät pystyivät käyttämään ReceiptHero Oy:n mobiilisovelluksen kautta. Lisäksi MVP:tä varten toteutettiin taustajärjestelmä AWS:n Serverless-palveluita hyödyntäen.
Tähtiluokituspalautteita saatiin kerättyä kuluttajilta hyvin. Kauppiaiden kaipaaman raken- tavan palautteen määrä jäi vielä vähäiseksi. Haastattelujen aikana kuitenkin opittiin, että yksittäinenkin rakentava palaute on arvokas kauppiaille, joten palautejärjestelmän voitiin katsoa tuottaneen lisäarvoa kauppiaille. Jatkokehityksen kannalta keskeisimmäksi tavoitteeksi asetettiin kuluttajien antaman rakentavan palautteen määrän kasvattaminen.
Työn kolmantena tavoitteena oli ReceiptHero Oy:n tuotekehitysprosessin kehittäminen uusien tuoteideoiden tutkimisen osalta. Työssä toteutetun tuotetutkimuksen myötä löydettiin useita menetelmiä, joita ReceiptHero Oy:n kannattaisi hyödyntää jatkossa osana tuotekehi- tystään. Näin ollen työn kolmas tavoite saavutettiin.