Koulussa kotona: Kokemuksia ensimmäisen luokan kevään etäopetuksesta kolmasluokkalaisten kertomana
Pitkänen, Marjukka (2022)
Pitkänen, Marjukka
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205064468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205064468
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia tällä hetkellä (2021–2022) kolmatta luokkaa käyvillä lapsilla on ensimmäisen luokan keväällä (2020) koronapandemian vuoksi järjestetystä etäopetuksesta. Etäopetukseen liittyvistä kokemuksista on tehty jonkin verran aiempaa tutkimusta, mutta tutkimuskohteina ovat usein opettajat tai vanhemmat oppilaat. Sen sijaan tutkimusta alkuopetusikäisten lasten kokemuksista on hyvin vähän. Opetuksen nopea siirto etänä toteutettavaksi osoitti, että päätöksiä etäopetuksen toteuttamisesta voidaan joutua tekemään nopeallakin varoitusajalla. Valmistautumisaikaa ei jäänyt oppilaille eikä opettajille, ja uusi arki vaati sopeutumista jokaiselta. Siksi on tärkeää kartoittaa, millaisia kokemuksia alkuopetusikäisillä lapsilla liittyy opiskeluun etänä.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin eräällä tamperelaisella koululla ryhmähaastatteluin. Haastatteluja järjestettiin kuusi kappaletta, ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Saadun aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Analyysin perusteella aineistosta voitiin muodostaa viisi kategoriaa, joiden alle etäopetuskokemukset jakaantuivat: koulunkäyntiä etänä, koulunkäynnin vapaus, avun ja puheenvuoron saanti etänä, uudenlaiset kouluarjen käytännöt sekä tekniikka hyvässä ja pahassa. Selkeästi eniten keskustelua käytiin kategoriasta koulunkäyntiä etänä.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että etäopetusaika on koettu monella tavalla. Etäopetus on tuonut koulunkäyntiin vapautta sekä lisännyt oppilaiden omia vaikutusmahdollisuuksia, mikä on koettu mukavana. Toisaalta vapauden mukanaan tuoma itsenäisyys ja vastuun lisääntyminen ovat aiheuttaneet myös haasteita. Avun saaminen on koettu etäopetuksessa haastavampana lähiopetukseen verrattuna. Esiin nousseista haasteista huolimatta etäopiskeluaika näytti tämän tutkimuksen perusteella olleen pienilläkin oppilailla suhteellisen onnistunut ajanjakso.
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin eräällä tamperelaisella koululla ryhmähaastatteluin. Haastatteluja järjestettiin kuusi kappaletta, ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Saadun aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä. Analyysin perusteella aineistosta voitiin muodostaa viisi kategoriaa, joiden alle etäopetuskokemukset jakaantuivat: koulunkäyntiä etänä, koulunkäynnin vapaus, avun ja puheenvuoron saanti etänä, uudenlaiset kouluarjen käytännöt sekä tekniikka hyvässä ja pahassa. Selkeästi eniten keskustelua käytiin kategoriasta koulunkäyntiä etänä.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että etäopetusaika on koettu monella tavalla. Etäopetus on tuonut koulunkäyntiin vapautta sekä lisännyt oppilaiden omia vaikutusmahdollisuuksia, mikä on koettu mukavana. Toisaalta vapauden mukanaan tuoma itsenäisyys ja vastuun lisääntyminen ovat aiheuttaneet myös haasteita. Avun saaminen on koettu etäopetuksessa haastavampana lähiopetukseen verrattuna. Esiin nousseista haasteista huolimatta etäopiskeluaika näytti tämän tutkimuksen perusteella olleen pienilläkin oppilailla suhteellisen onnistunut ajanjakso.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]