Arvolupaus ja sen hyödyntäminen vastavuoroisessa liiketoiminnassa B2B-markkinoilla
Parikka, Milla (2022)
Parikka, Milla
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-25Tiivistelmä
Yksi tärkeimmistä yrityksen harjoittaman liiketoiminnan tavoitteista on luoda arvoa asiakkaille. Tämä arvo on viestittävä asiakkaalle mahdollisimman selkeästi, jotta kannattavan liiketoiminnan harjoittaminen on ylipäänsä mahdollista. Yhtenä osana asiakasarvon realisoimista yritys voi hyödyntää arvolupauksia, joiden avulla yritys pystyy ilmaisemaan asiakkaille, minkälaista arvoa se tarjoaa ja mitä yrityksen kanssa tehtävästä yhteistytöstä voi odottaa. Tässä työssä tutkitaan arvolupausta B2B-markkinoiden kontekstissa, missä korostuu asiakas- ja toimittajayrityksen välinen vuorovaikutus. Työn tavoitteena on selvittää, mitä arvolupaukset ovat ja miten yritysten on mahdollista hyödyntää arvolupauksia vastavuoroisessa liiketoiminnassa B2B-markkinoilla eli yritysten välisillä markkinoilla.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siihen haettiin tietoa pääasiassa vertaisarvioiduista artikkeleista aihealueen keskeisimmistä julkaisuista. Työn ensimmäisessä osiossa johdatellaan aihetta ja havainnollistetaan tutkimuksen tekemistä. Työn toisessa osiossa esitellään B2B-markkinoita, asiakasarvoa ja arvolupauksia sekä viestinnän merkitystä. Työn kolmannessa osiossa syvennytään tarkastelemaan vastavuoroista liiketoimintaa ja siihen liittyviä monitahoisia käsitteitä arvon yhteisluonnista, vastavuoroisista arvolupauksista ja palvelulogiikasta. Edelliset käsitteet ovat oleellisia toimivan liiketoiminnan kannalta B2B-markkinoilla, sillä ne edustavat kehittyneempää ajattelumallia asiakasarvon ja arvolupauksien osalta ja vastaavat täten paremmin nykypäivän markkinointitoiminnan vaatimuksiin.
Työ osoittaa, että uudempi käsitys arvolupauksista korostaa asiakas- ja toimittajayrityksen välistä suhdetta sekä asiakkaan kanssa käytävää vuorovaikutusta B2B-markkinoiden monimutkaisissa verkostoissa. Työ havainnollistaa arvolupauksen roolia vastavuoroisen liiketoiminnan harjoittamisen mahdollistajana. Vuorovaikutteisen näkökulman ansiosta arvolupaukset käsitetään vastavuoroisina lupauksina, jotka muodostavat vuoropuhelun suhteen osapuolten välille ja toimivat viestintäkäytäntönä siten, että vuorovaikutukseen osallistuvat asiakas- ja toimittajayritys jakavat arvon luomisen. Arvolupauksen luominen yhteistyössä vastavuoroisina arvolupauksina mahdollistaa läheisemmän vuorovaikutuksen asiakas- ja toimittajayrityksen välillä, mikä tukee vastavuoroisen liiketoiminnan harjoittamista, arvon yhteisluontia ja asiakkaan määrittämää kokemusta arvosta.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siihen haettiin tietoa pääasiassa vertaisarvioiduista artikkeleista aihealueen keskeisimmistä julkaisuista. Työn ensimmäisessä osiossa johdatellaan aihetta ja havainnollistetaan tutkimuksen tekemistä. Työn toisessa osiossa esitellään B2B-markkinoita, asiakasarvoa ja arvolupauksia sekä viestinnän merkitystä. Työn kolmannessa osiossa syvennytään tarkastelemaan vastavuoroista liiketoimintaa ja siihen liittyviä monitahoisia käsitteitä arvon yhteisluonnista, vastavuoroisista arvolupauksista ja palvelulogiikasta. Edelliset käsitteet ovat oleellisia toimivan liiketoiminnan kannalta B2B-markkinoilla, sillä ne edustavat kehittyneempää ajattelumallia asiakasarvon ja arvolupauksien osalta ja vastaavat täten paremmin nykypäivän markkinointitoiminnan vaatimuksiin.
Työ osoittaa, että uudempi käsitys arvolupauksista korostaa asiakas- ja toimittajayrityksen välistä suhdetta sekä asiakkaan kanssa käytävää vuorovaikutusta B2B-markkinoiden monimutkaisissa verkostoissa. Työ havainnollistaa arvolupauksen roolia vastavuoroisen liiketoiminnan harjoittamisen mahdollistajana. Vuorovaikutteisen näkökulman ansiosta arvolupaukset käsitetään vastavuoroisina lupauksina, jotka muodostavat vuoropuhelun suhteen osapuolten välille ja toimivat viestintäkäytäntönä siten, että vuorovaikutukseen osallistuvat asiakas- ja toimittajayritys jakavat arvon luomisen. Arvolupauksen luominen yhteistyössä vastavuoroisina arvolupauksina mahdollistaa läheisemmän vuorovaikutuksen asiakas- ja toimittajayrityksen välillä, mikä tukee vastavuoroisen liiketoiminnan harjoittamista, arvon yhteisluontia ja asiakkaan määrittämää kokemusta arvosta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7044]