Sosiaalinen media pk-yrityksen B2B-markkinoinnissa
Valtonen, Kasper (2022)
Valtonen, Kasper
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054413
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys yritystoiminnassa on lisääntynyt, mikä on muuttanut yritysten markkinointi- ja myyntiprosesseja. B2C-markkinoinnissa sosiaalinen media on otettu melko hyvin käyttöön, mutta B2B-puolella sosiaalisen median käyttö on vielä vähäisempää. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintyössä tutkittiin, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää pk-yrityksen B2B-markkinoinnissa hyödyksi. Kysymykseen vastaamiseksi työssä määritellään ensin sosiaalinen media ja miten sitä käytetään B2B-markkinoinnissa ja sen jälkeen minkälaisia tuloksia sosiaalisen median käytöllä on saatu ja minkälainen käyttö on johtanut positiivisiin tuloksiin.
Sosiaalisen median markkinointi voidaan määritellä verkkoyhteisöpalveluiden käyttämiseksi markkinointitarkoituksiin. Sosiaalisen median markkinointiin lukeutuu siis sisältömarkkinointi ja yhteydenpito asiakkaiden ja toimittajien kanssa sosiaalisen median alustoilla.
Sosiaalisen median käytöllä on koettu olevan positiivinen vaikutus yrityksen kilpailukykyyn. Sosiaalisen median on havaittu muun muassa alentavan yhteydenpito kustannuksia, parantavan asiakassuhteita ja tarjoavan mahdollisuuden vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Sosiaalinen media tarjoaa myös kustannustehokkaan ratkaisun yrityksen markkinointiin ja bränditietoisuuden levittämiseen, minkä vuoksi pk-yrityksille sosiaalisen median käytöstä on vielä huomattavasti enemmän hyötyä, kuin suuremmille yrityksille. Tutkimuksessa havaittiin myös, että sosiaalisen median käyttö ei suoraan vaikuta suuren yrityksen tulokseen.
Tutkimuksessa havaittiin myös hyvän sosiaalisen median sisällön olevan inspiroivaa, vuorovaikuttavaa, visuaalista, informoivaa sekä viihdyttävää. Lisäksi todettiin säännöllisyyden ja suunnitelmallisuuden olevan tärkeitä tekijöitä sosiaalisen median hyötyjen saavuttamiseksi.
Sosiaalisen median markkinointi voidaan määritellä verkkoyhteisöpalveluiden käyttämiseksi markkinointitarkoituksiin. Sosiaalisen median markkinointiin lukeutuu siis sisältömarkkinointi ja yhteydenpito asiakkaiden ja toimittajien kanssa sosiaalisen median alustoilla.
Sosiaalisen median käytöllä on koettu olevan positiivinen vaikutus yrityksen kilpailukykyyn. Sosiaalisen median on havaittu muun muassa alentavan yhteydenpito kustannuksia, parantavan asiakassuhteita ja tarjoavan mahdollisuuden vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Sosiaalinen media tarjoaa myös kustannustehokkaan ratkaisun yrityksen markkinointiin ja bränditietoisuuden levittämiseen, minkä vuoksi pk-yrityksille sosiaalisen median käytöstä on vielä huomattavasti enemmän hyötyä, kuin suuremmille yrityksille. Tutkimuksessa havaittiin myös, että sosiaalisen median käyttö ei suoraan vaikuta suuren yrityksen tulokseen.
Tutkimuksessa havaittiin myös hyvän sosiaalisen median sisällön olevan inspiroivaa, vuorovaikuttavaa, visuaalista, informoivaa sekä viihdyttävää. Lisäksi todettiin säännöllisyyden ja suunnitelmallisuuden olevan tärkeitä tekijöitä sosiaalisen median hyötyjen saavuttamiseksi.