Digitaalisesta alustasta digitaaliseen markkinapaikkaan: viitekehys teolliseen B2B-ympäristöön
Hiljanen, Sara (2022)
Hiljanen, Sara
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054415
Tiivistelmä
Digitaaliset markkinapaikat ovat alkaneet yleistymään myös business-to-business (B2B) ympäristöissä, jonka vuoksi yrityksillä on riski menettää kilpailuasemansa ja jäädä kilpailijoistaan jälkeen, jos eivät kuulu digitaaliseen markkinapaikkaan tai edes omaa strategiaa sellaisen luomisesta tai sellaiseen liittymisestä. Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka yritys voi luoda digitaalisen markkinapaikan teollisessa B2B-ympäristössä hyödyntämällä olemassa olevaa digitaalista alustaa, joka toimii digitaalisen markkinapaikan toiminnan mahdollistajana.
Digitaalisen markkinapaikan luomiseen teollisessa B2B-ympäristössä lähdettiin luomaan viitekehystä etsimällä tietoa digitaalisista markkinapaikoista ja digitaalisista alustoista. Lisäksi etsittiin tietoa siitä, millaisia päätöksiä orkestraattorin, eli digitaalisen markkinapaikan hallinnoijan, tulee tehdä digitaalista markkinapaikkaa luodessaan. Tutkimuksessa etsittiin tietoa myös digitaalisen markkinapaikan houkuttelevuudesta, kuinka digitaalinen alusta tulee avata partnereille ja asiakkaille sekä millaisia muutoksia digitaaliseen alustaan tulee tehdä, jotta se vastaa digitaalisen markkinapaikan vaatimuksiin. Näiden perusteella luotiin tavoiteltu viitekehys.
Digitaalinen markkinapaikka koostuu orkestraattoriyrityksen tarjoomasta eli ydintarjoomasta sekä partnereiden kehittämistä ydintarjoomaa täydentävistä ratkaisuista. Ydintarjoomaa täydentävien ratkaisujen kehittäminen ja partnereiden sekä orkestraattorin välinen yhteistyö tapahtuu digitaalisella alustalla, joka siis mahdollistaa digitaalisen markkinapaikan toiminnan. Digitaalisen markkinapaikan tulee pystyä luomaan enemmän arvoa asiakkaalle, partnereille ja orkestraattorille. Digitaalisen markkinapaikan avulla orkestraattori pystyy tarjoamaan asiakkaille laajemman kokonaistarjooman, eli ydintarjooman ja sitä täydentävät ratkaisut, partnerit pystyvät luomaan ratkaisuja, joita eivät olisi pystyneet luomaan ilman orkestraattorin tarjoamia resursseja sekä asiakas saa paremmin tarpeisiinsa vastaavaa tarjoomaa.
Luodun viitekehyksen ensimmäisessä vaiheessa orkestraattorin tulee tehdä päätös digitaalisen markkinapaikan liiketoimintamalleista ja arvolupauksista, immateriaalioikeuksista, partnereiden ja asiakkaiden oikeudesta kuulua myös muihin digitaalisiin markkinapaikkoihin sekä digitaalisen alustan ja digitaalisen markkinapaikan avoimuudesta. Digitaalisen markkinapaikan toiminta aloitetaan laitetoimittajien kanssa, joiden kanssa omataan jo olemassa oleva luottamussuhde sekä sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka ovat teknisesti pätevien ja digitalisaatiosta kiinnostuneita. Viitekehyksen toisessa vaiheessa digitaalista alustaa muokataan ja se avataan partnereille ja asiakkaille. Tällöin orkestraattori tukee ja hallinnoi partnereiden ja asiakkaiden toimimista digitaalisella alustalla. Viitekehyksen kolmannessa vaiheessa digitaaliseen markkinapaikkaan hankitaan sen tarjoomaa rikastuttavia partnereita sekä uusia asiakkaita. Orkestraattorin tulee investoida digitaalisen alustan kehitykseen. Orkestraattori kannustaa partnereita myös yhteistyöhön ja autonomiaan, jolloin orkestraattorin rooli muuttuu mahdollistavaksi. Viitekehyksen viimeisessä vaiheessa mukaan pystytään ottamaan myös kilpialevia partnereita ja lopulta digitaalinen markkinapaikka voidaan avata avoimeksi markkinapaikaksi.
Digitaalisen markkinapaikan luomiseen teollisessa B2B-ympäristössä lähdettiin luomaan viitekehystä etsimällä tietoa digitaalisista markkinapaikoista ja digitaalisista alustoista. Lisäksi etsittiin tietoa siitä, millaisia päätöksiä orkestraattorin, eli digitaalisen markkinapaikan hallinnoijan, tulee tehdä digitaalista markkinapaikkaa luodessaan. Tutkimuksessa etsittiin tietoa myös digitaalisen markkinapaikan houkuttelevuudesta, kuinka digitaalinen alusta tulee avata partnereille ja asiakkaille sekä millaisia muutoksia digitaaliseen alustaan tulee tehdä, jotta se vastaa digitaalisen markkinapaikan vaatimuksiin. Näiden perusteella luotiin tavoiteltu viitekehys.
Digitaalinen markkinapaikka koostuu orkestraattoriyrityksen tarjoomasta eli ydintarjoomasta sekä partnereiden kehittämistä ydintarjoomaa täydentävistä ratkaisuista. Ydintarjoomaa täydentävien ratkaisujen kehittäminen ja partnereiden sekä orkestraattorin välinen yhteistyö tapahtuu digitaalisella alustalla, joka siis mahdollistaa digitaalisen markkinapaikan toiminnan. Digitaalisen markkinapaikan tulee pystyä luomaan enemmän arvoa asiakkaalle, partnereille ja orkestraattorille. Digitaalisen markkinapaikan avulla orkestraattori pystyy tarjoamaan asiakkaille laajemman kokonaistarjooman, eli ydintarjooman ja sitä täydentävät ratkaisut, partnerit pystyvät luomaan ratkaisuja, joita eivät olisi pystyneet luomaan ilman orkestraattorin tarjoamia resursseja sekä asiakas saa paremmin tarpeisiinsa vastaavaa tarjoomaa.
Luodun viitekehyksen ensimmäisessä vaiheessa orkestraattorin tulee tehdä päätös digitaalisen markkinapaikan liiketoimintamalleista ja arvolupauksista, immateriaalioikeuksista, partnereiden ja asiakkaiden oikeudesta kuulua myös muihin digitaalisiin markkinapaikkoihin sekä digitaalisen alustan ja digitaalisen markkinapaikan avoimuudesta. Digitaalisen markkinapaikan toiminta aloitetaan laitetoimittajien kanssa, joiden kanssa omataan jo olemassa oleva luottamussuhde sekä sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka ovat teknisesti pätevien ja digitalisaatiosta kiinnostuneita. Viitekehyksen toisessa vaiheessa digitaalista alustaa muokataan ja se avataan partnereille ja asiakkaille. Tällöin orkestraattori tukee ja hallinnoi partnereiden ja asiakkaiden toimimista digitaalisella alustalla. Viitekehyksen kolmannessa vaiheessa digitaaliseen markkinapaikkaan hankitaan sen tarjoomaa rikastuttavia partnereita sekä uusia asiakkaita. Orkestraattorin tulee investoida digitaalisen alustan kehitykseen. Orkestraattori kannustaa partnereita myös yhteistyöhön ja autonomiaan, jolloin orkestraattorin rooli muuttuu mahdollistavaksi. Viitekehyksen viimeisessä vaiheessa mukaan pystytään ottamaan myös kilpialevia partnereita ja lopulta digitaalinen markkinapaikka voidaan avata avoimeksi markkinapaikaksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]