A Business Model Perspective to Retail Transformation
Hokkanen, Harri (2022)
Hokkanen, Harri
Tampere University
2022
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2405-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2405-6
Tiivistelmä
Kauppa luo asiakasarvoa yhdistämällä tuotannon ja kuluttamisen. Markkinoiden nykyiset kehityspiirteet viittaavat toimialan olevan evoluutionsa taitekohdassa. Edelläkävijäyritykset kuten mm. alustatalouden toimijat ovat synnyttäneet uusia kaupankäynnin muotoja erilaistaen itseään toimimalla perinteisestä kaupasta poikkeavilla tavoilla. Kaupan ominaispiirteet ovat tulleet haastetuiksi vaikuttaen toimialaan kokonaisuudessaan. Ymmärtääksemme kaupan transformaatiota onkin tärkeää keskittää tutkimusta siihen, miten arvoa luodaan. Ilmiötä on kuitenkin tutkittu verrattain vähän. Tämän väitöskirjan tarkoituksena on tutkia ja analysoida kaupan transformaatiota liiketoimintamallien näkökulmasta.
Tämä väitöskirja sisältää kokoamaosion sekä neljä erillisjulkaisua. Artikkeli I käsittelee kivijalkakaupan mahdollisuuksia digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä yritysjohdon näkökulmasta. Artikkelissa II analysoidaan, miten alustaliiketoiminnassa arvolupausta hyödynnetään erilaistumisen välineenä. Artikkeli III tutkii ja analysoi arvonluomisen keinoja ja tapoja verkostoissa. Artikkeli IV rakentaa typologian kuvaten kaupan markkinassa esiintyvien liiketoimintamallien ominaispiirteitä.
Tämän väitöskirjan artikkeleita ja kokoamaosiota hyödyntäen tutkimuksessa esitetään kolme propositiota, jotka lisäävät ymmärrystä kaupan transformaation keskeisistä ominaispiirteitä ja antavat suosituksia toimialan yrityksille suunnistaa läpi muutosten sarjan. Tämän lisäksi esitetään keskeisiä käytännön implikaatioita sekä tunnistetaan jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Tämä väitöskirja sisältää kokoamaosion sekä neljä erillisjulkaisua. Artikkeli I käsittelee kivijalkakaupan mahdollisuuksia digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä yritysjohdon näkökulmasta. Artikkelissa II analysoidaan, miten alustaliiketoiminnassa arvolupausta hyödynnetään erilaistumisen välineenä. Artikkeli III tutkii ja analysoi arvonluomisen keinoja ja tapoja verkostoissa. Artikkeli IV rakentaa typologian kuvaten kaupan markkinassa esiintyvien liiketoimintamallien ominaispiirteitä.
Tämän väitöskirjan artikkeleita ja kokoamaosiota hyödyntäen tutkimuksessa esitetään kolme propositiota, jotka lisäävät ymmärrystä kaupan transformaation keskeisistä ominaispiirteitä ja antavat suosituksia toimialan yrityksille suunnistaa läpi muutosten sarjan. Tämän lisäksi esitetään keskeisiä käytännön implikaatioita sekä tunnistetaan jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]