Poliisipäälliköiden viestintä Twitterissä
Reinikainen, Ilona (2022)
Reinikainen, Ilona
2022
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054418
Tiivistelmä
Johtajat ovat lisänneet läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa ja etenkin Twitterissä, joka on muodostunut organisaatioille ja yhteiskunnallisille toimijoille tärkeäksi viestintäkanavaksi. Johtaja on yrityksensä keulahahmo, joka edustaa johtamaansa yritystä. Johtajien viestintää sosiaalisessa pidetään yleensä kiinnostavana, ja sillä voi olla positiivisia vaikutuksia niin organisaation maineeseen kuin luottamukseen organisaatiota kohtaan.
Tässä tutkielmassa luodaan kuva siitä, miten poliisipäälliköt viestivät Twitterissä ja miten heidän Twitter-viestintänsä ylläpitää luottamusta poliisia kohtaan. Suomessa poliisiin luotetaan hyvin, ja poliisin strateginen tavoite on ylläpitää korkeaa luottamusta muun muassa läpinäkyvän viestinnän ja sosiaalisen median läsnäolon avulla. Poliisin viestintää sosiaalisessa mediassa on tutkittu vähän, ja suuri osa johtajien Twitter-viestinnän tutkimuksesta keskittyy yritysmaailman puolelle.
Aihetta lähestytään tutkimalla, mitkä ovat poliisipäälliköiden tavoitteita Twitterissä, miten viestinnän tavoitteet ilmenevät heidän Twitter-viestinnässään ja miten poliisipäälliköiden Twitter-viestintä rakentaa luottamusta. Poliisipäälliköiden Twitter-viestintää tutkittiin haastattelun ja Twitteristä kerätyn aineiston avulla. Haastatteluun osallistui viisi suomalaisen poliisilaitoksen poliisipäällikköä. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin heidän Twitter-profiileitaan ja heidän julkaisemiaan twiittejä aikavälillä 1.8.-31.10.2021.
Aineistoa analysoitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Tulosten mukaan poliisipäälliköt käyttävät Twitteriä pitkälti samalla tavalla kuin yritysjohtajat. Poliisipäälliköiden viestintä Twitterissä on asiapitoista, ja heidän tärkein tavoitteensa on lisätä tietoa sekä yleisesti poliisin että oman poliisilaitoksensa toiminnasta. Viestimällä poliisin näkökulmasta poliisipäälliköt pyrkivät osaltaan vahvistamaan yhtenäistä kuvaa poliisista ja lisäämään luottamusta poliisia kohtaan.
Tässä tutkielmassa luodaan kuva siitä, miten poliisipäälliköt viestivät Twitterissä ja miten heidän Twitter-viestintänsä ylläpitää luottamusta poliisia kohtaan. Suomessa poliisiin luotetaan hyvin, ja poliisin strateginen tavoite on ylläpitää korkeaa luottamusta muun muassa läpinäkyvän viestinnän ja sosiaalisen median läsnäolon avulla. Poliisin viestintää sosiaalisessa mediassa on tutkittu vähän, ja suuri osa johtajien Twitter-viestinnän tutkimuksesta keskittyy yritysmaailman puolelle.
Aihetta lähestytään tutkimalla, mitkä ovat poliisipäälliköiden tavoitteita Twitterissä, miten viestinnän tavoitteet ilmenevät heidän Twitter-viestinnässään ja miten poliisipäälliköiden Twitter-viestintä rakentaa luottamusta. Poliisipäälliköiden Twitter-viestintää tutkittiin haastattelun ja Twitteristä kerätyn aineiston avulla. Haastatteluun osallistui viisi suomalaisen poliisilaitoksen poliisipäällikköä. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin heidän Twitter-profiileitaan ja heidän julkaisemiaan twiittejä aikavälillä 1.8.-31.10.2021.
Aineistoa analysoitiin laadullisin ja määrällisin menetelmin. Tulosten mukaan poliisipäälliköt käyttävät Twitteriä pitkälti samalla tavalla kuin yritysjohtajat. Poliisipäälliköiden viestintä Twitterissä on asiapitoista, ja heidän tärkein tavoitteensa on lisätä tietoa sekä yleisesti poliisin että oman poliisilaitoksensa toiminnasta. Viestimällä poliisin näkökulmasta poliisipäälliköt pyrkivät osaltaan vahvistamaan yhtenäistä kuvaa poliisista ja lisäämään luottamusta poliisia kohtaan.