”Siitä ei saa hyviä pisteitä” : Lukiolaisten käsityksiä todistusvalinnasta ja sen vaikutuksesta opiskelustressiin
Stenbacka, Rosa-Mariia (2022)
Stenbacka, Rosa-Mariia
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205054404
Tiivistelmä
Tutkimus pyrkii kuvaamaan lukiolaisten käsityksiä todistusvalinnasta ja sen vaikutuksesta opiskelustressiin. Tavoitteena on selvittää millaisena lukiolaiset käsittävät todistusvalinnan vaikutukset omaan opiskeluunsa ja tulevaisuuteensa. Teoreettisessa viitekehyksessä ovat keskiössä todistusvalinta, siirtymä korkeakouluun ja opiskelustressi. Todistusvalinta on kohdannut kritiikkiä tutkijoilta erityisesti sen vaikutuksesta lukiolaisten ainevalintoihin, kuormitukseen ja yhä aikaisempiin koulutusvalintoihin. Lukiolaisten käsitysten tuominen esiin todistusvalinnasta on hyvin olennaista, sillä se vaikuttaa merkittävästi lukiolaisten opiskeluarkeen ja tulevaisuuden näkymiin. Tarkoituksena on myös tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää todistusvalinnan tulevassa kehitystyössä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui fenomenografinen tutkimusote, sillä se soveltui hyvin lukiolaisten erilaisten käsitysten tutkimiseen. Tutkimusaineisto kerättiin verkossa jaettavalla kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastaajia kyselyyn kertyi 30 ja vastaajat koostuivat lukiolaisista ympäri Suomen vaihtelevin luokka-astein. Fenomenografiselle tutkimusotteelle luontaisesti analyysissä etsittiin merkitysyksiköitä ja muodostettiin niistä kuvauskategorioita. Kuvauskategorioita syntyi kolme: hyötynäkökulma, kuormitus ja puutteet.
Tulosten mukaan lukiolaiset kokevat todistusvalinnan vaikuttavan merkittävästi lukio-opiskeluun, ja näkevät todistusvalinnan mahdollisuudet ja puutteet hyvin selkeästi. Mahdollisuuksia kuvattaessa olennaisimmiksi tekijöiksi nousivat suora opiskelupaikka, toinen hakumahdollisuus pääsykokeen ohella ja ylioppilastodistuksen parempi hyödyntäminen. Todistusvalinnan puutteista kirjoittaessa pisteytystyökalu nousi keskeisimmäksi puutteeksi ja suuri osa nosti esiin erityisesti matemaattisten aineiden painotuksen epäoikeudenmukaisuuden. Suuri osa tutkimuksen lukiolaisista myös valitsi opiskeltavat oppiaineet pisteiden mukaan eikä niinkään oman kiinnostuksensa mukaan. Lisäksi lukiolaiset kuvailivat todistuksen painoarvon suuruutta, ja osa lukiolaisista koki, että todistusvalinta ei mitannut soveltuvuutta. Esille tuotiin todistusvalintaan liittyviä tunteita, jotka sisälsivät todistusvalintaan liittyvää stressiä, riittämättömyyttä ja pelkoja. Suurin osa koki jonkinlaista kuormitusta ja stressiä liittyen todistusvalintaan sekä siihen liittyviin vaatimuksiin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui fenomenografinen tutkimusote, sillä se soveltui hyvin lukiolaisten erilaisten käsitysten tutkimiseen. Tutkimusaineisto kerättiin verkossa jaettavalla kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastaajia kyselyyn kertyi 30 ja vastaajat koostuivat lukiolaisista ympäri Suomen vaihtelevin luokka-astein. Fenomenografiselle tutkimusotteelle luontaisesti analyysissä etsittiin merkitysyksiköitä ja muodostettiin niistä kuvauskategorioita. Kuvauskategorioita syntyi kolme: hyötynäkökulma, kuormitus ja puutteet.
Tulosten mukaan lukiolaiset kokevat todistusvalinnan vaikuttavan merkittävästi lukio-opiskeluun, ja näkevät todistusvalinnan mahdollisuudet ja puutteet hyvin selkeästi. Mahdollisuuksia kuvattaessa olennaisimmiksi tekijöiksi nousivat suora opiskelupaikka, toinen hakumahdollisuus pääsykokeen ohella ja ylioppilastodistuksen parempi hyödyntäminen. Todistusvalinnan puutteista kirjoittaessa pisteytystyökalu nousi keskeisimmäksi puutteeksi ja suuri osa nosti esiin erityisesti matemaattisten aineiden painotuksen epäoikeudenmukaisuuden. Suuri osa tutkimuksen lukiolaisista myös valitsi opiskeltavat oppiaineet pisteiden mukaan eikä niinkään oman kiinnostuksensa mukaan. Lisäksi lukiolaiset kuvailivat todistuksen painoarvon suuruutta, ja osa lukiolaisista koki, että todistusvalinta ei mitannut soveltuvuutta. Esille tuotiin todistusvalintaan liittyviä tunteita, jotka sisälsivät todistusvalintaan liittyvää stressiä, riittämättömyyttä ja pelkoja. Suurin osa koki jonkinlaista kuormitusta ja stressiä liittyen todistusvalintaan sekä siihen liittyviin vaatimuksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]