Empathy-Based Stories of Digitalization and Professional Development : An empirical illustration and methodological exploration of the method of empathy-based stories
Wallin, Anna (2022)
Wallin, Anna
Tampere University
2022
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2401-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2401-8
Tiivistelmä
Tämä väitöstutkimus sisältää kahdenlaisia tavoitteita – metodologisia ja empiirisiä. Ensimmäisenä, metodologisena tavoitteena on esitellä ja kehittää edelleen kvalitatiivista aineistonkeruumenetelmää, jota kutsutaan eläytymismenetelmäksi. Eläytymismenetelmässä tutkimuksen osallistujat kirjoittavat lyhyehköjä tarinoita tutkijan suunnittelemien orientaatioiden, niin kutsuttujen kehyskertomusten, perusteella. Ydinajatuksena menetelmässä on, että kehyskertomuksista on olemassa aina vähintään kaksi versiota, jotka poikkeavat toisistaan yhden tekijän suhteen. Tämän varioinnin avulla tutkija pystyy tarkastelemaan sitä, kuinka osallistujien tarinat muuttuvat, kun yhtä seikkaa muutetaan. Tämän artikkeliväitöskirjan ensimmäinen osajulkaisu havainnollistaa kirjallisuuskatsauksen avulla, kuinka eläytymismenetelmää on käytetty Suomessa erityisesti kasvatustieteissä, ja tarkastelee menetelmän vahvuuksia, rajoja sekä tulevaisuuden näkymiä. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että vaikka eläytymismenetelmää on käytetty Suomessa jo vuosikymmenten ajan, kansainvälisesti menetelmää on käytetty verrattain vähän. Menetelmän lanseeraaminen kansainvälisesti onkin väitöskirjan toisen osajulkaisun tavoitteena. Tässä metodologisessa artikkelissa esitellään menetelmään historiaa ja teoreettisia lähtökohtia, havainnollistetaan menetelmän käyttötapoja sekä pohditaan menetelmän yhteyttä narratiivisiin tutkimuksiin sekä sen metodologisia mahdollisuuksia ja rajoja.
Väitöskirjan toisena, empiirisenä tavoitteena on tutkia digitalisaation ja ammatillisen kehittymisen välistä suhdetta 81 suomalaisen valtion työntekijän eläytymismenetelmätarinan (N = 101) avulla. Näiden tarinoiden avulla tarkastellaan valtion työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka digitalisaatio voi tukea tai haitata työntekijöiden ammatillista kehittymistä muuttamalla työpaikkojen oppimismahdollisuuksia (osajulkaisu III), ja vaikuttamalla työn ja ammatillisen identiteetin väliseen tasapainoon (osajulkaisu IV).
Väitöskirjan empiiriset tulokset auttavat laajentamaan ymmärrystä niistä mahdollisista tavoista, joilla digitalisaatio voi vaikuttaa työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen. Tulokset osoittavat, miten digitalisaatio voi sekä tukea että haitata ammatillista kehittymistä vaikuttamalla työpaikan oppimismahdollisuuksiin, kuten työn vaatimuksiin, työn hallintaan, työtehtävien monimuotoisuuteen sekä sosiaaliseen tukeen muuttamalla työtehtäviä, työkäytäntöjä ja osaamisen kehittämistä sekä tiedon hallintaa. Sen lisäksi, että tulokset esittävät, kuinka digitalisaatio voi muuttaa työpaikkoja oppimisympäristöinä, tulokset osoittavat, että digitalisaation rooli ammatillisessa kehittymisessä liitetään myös työntekijöiden ammatilliseen identiteettiin ja siihen, miten työntekijät harjoittavat ammatillista toimijuuttaan. Tulokset havainnollistavat neljän tyypin kautta sitä, kuinka työn digitalisaation nähdään eri tavoin haastavan tai tukevan työn ja ammatillisen identiteetin välistä tasapainoa, johtaen työntekijää osallistumaan identiteettityöhön, sekä oman työn ja uran tuunaamiseen. Kaiken kaikkiaan tulokset osoittavat, kuinka ymmärrys digitalisaation roolista työntekijän ammatillisessa kehittymisessä edellyttää moniulotteista tarkastelua, jossa huomioidaan työpaikan oppimismahdollisuuksien sekä työntekijän ammatillisen identiteetin ja toimijuuden välinen vuorovaikutteinen suhde.
Väitöskirja edistää ammatillista kehitystä ja digitalisaatiota koskevaa tutkimusta soveltamalla uutta tiedonkeruumenetelmää, joka osoittaa mielikuvituksen ja tarinankerronnan voiman tutkittaessa, miten yksilöt ymmärtävät ja näkevät jonkin ilmiön. Esittelemällä eläytymismenetelmää ja sen käyttöä niin teoreettisesti kuin empiirisestikin, väitöskirja pyrkii herättämään metodologista keskustelua ja innostamaan tutkijoita löytämään uusia tapoja käyttää eläytymismenetelmää erilaisissa yhteyksissä.
Väitöskirjan toisena, empiirisenä tavoitteena on tutkia digitalisaation ja ammatillisen kehittymisen välistä suhdetta 81 suomalaisen valtion työntekijän eläytymismenetelmätarinan (N = 101) avulla. Näiden tarinoiden avulla tarkastellaan valtion työntekijöiden näkemyksiä siitä, kuinka digitalisaatio voi tukea tai haitata työntekijöiden ammatillista kehittymistä muuttamalla työpaikkojen oppimismahdollisuuksia (osajulkaisu III), ja vaikuttamalla työn ja ammatillisen identiteetin väliseen tasapainoon (osajulkaisu IV).
Väitöskirjan empiiriset tulokset auttavat laajentamaan ymmärrystä niistä mahdollisista tavoista, joilla digitalisaatio voi vaikuttaa työntekijöiden ammatilliseen kehittymiseen. Tulokset osoittavat, miten digitalisaatio voi sekä tukea että haitata ammatillista kehittymistä vaikuttamalla työpaikan oppimismahdollisuuksiin, kuten työn vaatimuksiin, työn hallintaan, työtehtävien monimuotoisuuteen sekä sosiaaliseen tukeen muuttamalla työtehtäviä, työkäytäntöjä ja osaamisen kehittämistä sekä tiedon hallintaa. Sen lisäksi, että tulokset esittävät, kuinka digitalisaatio voi muuttaa työpaikkoja oppimisympäristöinä, tulokset osoittavat, että digitalisaation rooli ammatillisessa kehittymisessä liitetään myös työntekijöiden ammatilliseen identiteettiin ja siihen, miten työntekijät harjoittavat ammatillista toimijuuttaan. Tulokset havainnollistavat neljän tyypin kautta sitä, kuinka työn digitalisaation nähdään eri tavoin haastavan tai tukevan työn ja ammatillisen identiteetin välistä tasapainoa, johtaen työntekijää osallistumaan identiteettityöhön, sekä oman työn ja uran tuunaamiseen. Kaiken kaikkiaan tulokset osoittavat, kuinka ymmärrys digitalisaation roolista työntekijän ammatillisessa kehittymisessä edellyttää moniulotteista tarkastelua, jossa huomioidaan työpaikan oppimismahdollisuuksien sekä työntekijän ammatillisen identiteetin ja toimijuuden välinen vuorovaikutteinen suhde.
Väitöskirja edistää ammatillista kehitystä ja digitalisaatiota koskevaa tutkimusta soveltamalla uutta tiedonkeruumenetelmää, joka osoittaa mielikuvituksen ja tarinankerronnan voiman tutkittaessa, miten yksilöt ymmärtävät ja näkevät jonkin ilmiön. Esittelemällä eläytymismenetelmää ja sen käyttöä niin teoreettisesti kuin empiirisestikin, väitöskirja pyrkii herättämään metodologista keskustelua ja innostamaan tutkijoita löytämään uusia tapoja käyttää eläytymismenetelmää erilaisissa yhteyksissä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]