Projektiportfoliojohtamisen implementointi kohdeyrityksessä : Tiekartan luominen kasvustrategian tueksi
Holsti, Emmi (2022)
Holsti, Emmi
2022
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205044335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205044335
Tiivistelmä
Jatkuvassa muutoksessa oleva toimintaympäristö edellyttää organisaatiolta kykyä vastata muutokseen. Hyödyntämällä kehittyneitä strategisen johtamisen periaatteita organisaatio säilyttää ja luo uusia kilpailuedun lähteitä. Projektiportfoliojohtamisen potentiaali yhtenä strategisen johtamisen osana on yleistynyt ja on tutkitusti erinomainen työkalu niin strategian toteuttamisen kuin toiminnan yleisen tehokkuuden varmistamiseksi.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on luoda tiekartta kohdeyritykselle projektiportfoliojohtamisen käyttöönotolle sekä määritellä keskeiset strategian ja projektiportfoliojohtamisen väliset yhteydet. Tutkimuksen aikana tehtiin kirjallisuuskatsaus strategian, projektinhallinnan sekä projektiportfoliojohtamisen osa-alueilla. Erityistä huomiota kohdistettiin projektiportfoliojohtamisen ja strategian väliseen yhteyteen.
Toimintatutkimuksen avulla tutkittiin kohdeyrityksen edellytyksiä projektiportfoliojohtamisen soveltamiseksi suorittamalla kyselytutkimus sekä työpaja. Työn aikana tehtiin havaintoja yrityksen lähtötason kyvykkyydestä projektiportfoliojohtamisen aihepiirin ympärillä ja havaittiin tiedon lisäämisen tarpeita joillain osa-alueilla. Lisäksi tutkimuksen aikana havaittiin selkeitä kehitystarpeita tiettyjen liiketoiminnan prosessien osalta.
Valtaosa tehdyistä havainnoista on hyvin linjassa kirjallisuuden ja olemassa olevan teorian kanssa. Tämän työn ja kohdeyrityksen kannalta tärkeimpänä löydöksenä voidaan pitää strategiaviestinnän tärkeyden korostamista, henkilöresurssienhallinnan tärkeyttä projektin onnistumisen kannalta sekä projektiportfoliojohtamisen mukanaan tuomaa selkeää ja strukturoitua johtamistapaa työkaluineen, jotka mahdollistavat kohdeyrityksen asiakaslupauksen toteutumista. Environment that is constantly changing requires that the organization can respond to changes. Utilizing advanced strategic management principles, an organization maintains and creates new sources of competitive advantage. The potential of project portfolio management as one part of strategic management has become more common and has been studied to be an excellent tool for ensuring both the implementation of the strategy and the overall efficiency of operations.
The main goal of this study is to create a roadmap for the target company to implement project portfolio management and to define the key links between strategy and project portfolio management. During the study, a literature review was conducted in the areas of strategy, project management and project portfolio management. Particular attention was paid to the link between project portfolio management and strategy.
With the help of the action research, the preconditions of the target company for the implementation of project portfolio management were examined by conducting a survey and a workshop. During the work, observations were made about the company's initial level of capability around the topic of project portfolio management, and the need to increase knowledge in some areas was identified. In addition, during the study, clear development needs were identified for certain business processes.
Most of the findings are well in line with the literature and existing theory. The most important findings for this work and the target company are the importance of strategic communication, the importance of resource management for the success of the projects and the clear and structured management approach that project portfolio management brings with its tools that enable the target company's customer promise to be fulfilled.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on luoda tiekartta kohdeyritykselle projektiportfoliojohtamisen käyttöönotolle sekä määritellä keskeiset strategian ja projektiportfoliojohtamisen väliset yhteydet. Tutkimuksen aikana tehtiin kirjallisuuskatsaus strategian, projektinhallinnan sekä projektiportfoliojohtamisen osa-alueilla. Erityistä huomiota kohdistettiin projektiportfoliojohtamisen ja strategian väliseen yhteyteen.
Toimintatutkimuksen avulla tutkittiin kohdeyrityksen edellytyksiä projektiportfoliojohtamisen soveltamiseksi suorittamalla kyselytutkimus sekä työpaja. Työn aikana tehtiin havaintoja yrityksen lähtötason kyvykkyydestä projektiportfoliojohtamisen aihepiirin ympärillä ja havaittiin tiedon lisäämisen tarpeita joillain osa-alueilla. Lisäksi tutkimuksen aikana havaittiin selkeitä kehitystarpeita tiettyjen liiketoiminnan prosessien osalta.
Valtaosa tehdyistä havainnoista on hyvin linjassa kirjallisuuden ja olemassa olevan teorian kanssa. Tämän työn ja kohdeyrityksen kannalta tärkeimpänä löydöksenä voidaan pitää strategiaviestinnän tärkeyden korostamista, henkilöresurssienhallinnan tärkeyttä projektin onnistumisen kannalta sekä projektiportfoliojohtamisen mukanaan tuomaa selkeää ja strukturoitua johtamistapaa työkaluineen, jotka mahdollistavat kohdeyrityksen asiakaslupauksen toteutumista.
The main goal of this study is to create a roadmap for the target company to implement project portfolio management and to define the key links between strategy and project portfolio management. During the study, a literature review was conducted in the areas of strategy, project management and project portfolio management. Particular attention was paid to the link between project portfolio management and strategy.
With the help of the action research, the preconditions of the target company for the implementation of project portfolio management were examined by conducting a survey and a workshop. During the work, observations were made about the company's initial level of capability around the topic of project portfolio management, and the need to increase knowledge in some areas was identified. In addition, during the study, clear development needs were identified for certain business processes.
Most of the findings are well in line with the literature and existing theory. The most important findings for this work and the target company are the importance of strategic communication, the importance of resource management for the success of the projects and the clear and structured management approach that project portfolio management brings with its tools that enable the target company's customer promise to be fulfilled.