Tilojen tuntu : Kokemuksellisen tilan rajaaminen ja siihen uppoutuminen näyttelijäntaiteessa
Sippola, Vilma Ilmatar (2022)
Sippola, Vilma Ilmatar
2022
Teatterityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205024241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205024241
Tiivistelmä
Opinnäytteessä käsitellään sitä, miten näyttelijä voi rajata ja hyödyntää tilakokemusta työssään. Tila on karkeasti määritelty kolmeen kokemukselliseen tilaan: ruumiintilaan, ympäristöön ja fiktion tilaan. Opinnäytteessä tarkastellaan tapoja uppoutua kuhunkin rajattuun tilaan.
Ensimmäisessä luvussa pohditaan sitä, kuinka tuntua ruumiin sisäisestä tilasta voi hyödyntää näyttelijäntyössä. Tähän sovelletaan Doreen Masseyn käsitettä tila-ajasta ja Maurice Merleau-Pontyn ajatuksia eletystä ruumiista.
Toisessa pääluvussa kirjoittaja avaa kokemuksiaan sosiaalisessa tilassa olemisesta ja siitä, miten tilaa voi ottaa ja antaa. Luvussa tutkitaan sitä, miten ympäristön luonne vaikuttaa näyttelijäntyöhön ja miten sitä voi hyödyntää. Ajatusta huomiokentästä soveltaen luvussa avataan tapoja, joilla näyttelijä voi jäsentää työskentelyään harjoitustilanteessa. Luvussa käsitellään myös tapoja, joilla näyttelijä voi uppoutua rajattuun huomiokenttään.
Kolmannessa pääluvussa tutkitaan kokemuksellista tilaa, jossa näyttelijä on näytellessään: fiktion tilaa. Fiktion tilaan sovelletaan kirjallisuudentutkimuksen käsitettä kronotoopista. Teksti esittää näyttelijän hyödyntävän tietynlaista kronotooppia fiktion tilaa luodessaan. Luvussa puhutaan myös kirjoittamisen hyödyistä näyttelijäntyössä ja esitetään roolityön olevan näyttelijän työstön kohteena olevaan materiaaliin tekemä päällekirjoitus.
Ensimmäisessä luvussa pohditaan sitä, kuinka tuntua ruumiin sisäisestä tilasta voi hyödyntää näyttelijäntyössä. Tähän sovelletaan Doreen Masseyn käsitettä tila-ajasta ja Maurice Merleau-Pontyn ajatuksia eletystä ruumiista.
Toisessa pääluvussa kirjoittaja avaa kokemuksiaan sosiaalisessa tilassa olemisesta ja siitä, miten tilaa voi ottaa ja antaa. Luvussa tutkitaan sitä, miten ympäristön luonne vaikuttaa näyttelijäntyöhön ja miten sitä voi hyödyntää. Ajatusta huomiokentästä soveltaen luvussa avataan tapoja, joilla näyttelijä voi jäsentää työskentelyään harjoitustilanteessa. Luvussa käsitellään myös tapoja, joilla näyttelijä voi uppoutua rajattuun huomiokenttään.
Kolmannessa pääluvussa tutkitaan kokemuksellista tilaa, jossa näyttelijä on näytellessään: fiktion tilaa. Fiktion tilaan sovelletaan kirjallisuudentutkimuksen käsitettä kronotoopista. Teksti esittää näyttelijän hyödyntävän tietynlaista kronotooppia fiktion tilaa luodessaan. Luvussa puhutaan myös kirjoittamisen hyödyistä näyttelijäntyössä ja esitetään roolityön olevan näyttelijän työstön kohteena olevaan materiaaliin tekemä päällekirjoitus.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]