Näyttelijäntaide raskautuneessa ruumiissa
Karhu, Kristiina (2023)
Karhu, Kristiina
2023
Teatterityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-01-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205034252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205034252
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee näyttelijäntaidetta raskautuneessa ruumiissa. Kirjoittaja käyttää aineistona taiteellisia opinnäytteitä, henkilökohtaista oppimispäiväkirjaa sekä raskautta ja synnytystä käsittelevää oppimateriaalia ja kirjallisuutta.
Työ esittelee kirjoittajan tavan hahmottaa näyttelemisen prosessia ruumiillisten ja vuorovaikutuksellisten ehdotusten kautta. Työ tarkastelee raskauden vaikutusta näyttelemiseen tutkimalla lähemmin kirjoittajan sooloteoksen IBRUTSKA tekoprosessia, joka on osa Teatterityön tutkinto-ohjelman toisen vuoden opintokokonaisuutta. IBRUTSKA on kirjoittajan ohjaama, käsikirjoittama ja näyttelemä teos, joka sai ensi-iltansa keväällä 2021 Tampereella. Kirjoittaja nostaa tärkeäksi osaksi omaa työskentelyään ruumiin kuuntelemisen ja pohtii sen merkitystä raskaudessa ja synnytyksessä.
Opinnäytteessä kirjoittaja käsittelee omaa synnytyskokemustaan ja peilaa omaa kokemustaan synnytysregressiosta näyttelemisessä saavuttamaansa ”nautinnon tilaan”, jossa näytteleminen tuntuu mielekkäältä ja virtaavalta. Kirjoittaja nimeää ”näyttelijän nautinnon tilan” opinnäytteessä näyttelijän regressioksi perustelemalla synnytysregression ja näyttelijän ”nautinnon tilan” tarpeeksi samankaltaisiksi ruumiintiloiksi.
Opinnäytteessä kirjoittaja nostaa oleelliseksi omaa työskentelemistä ja henkilökohtaista elämää yhdistäväksi ilmiöksi hallinnan ja hallitsemattomuuden ilmiön. Kirjoittaja avaa henkilökohtaista suhdettaan hallinnan tarpeeseen ja pohtii hallitsemattomuuden osaa omassa näyttelijäntyössä.
Lopuksi kirjoittaja esittelee oivalluksiaan raskauden ja vanhemmuuden myötä muuttuneesta ruumiistaan ja pohtii oman ruumiin muodonmuutoksen vaikutuksia omaan näyttelemiseen tulevaisuudessa. Kirjoittaja uskoo, että raskauden ja synnytyksen aiheuttamat muutokset ruumiiseen tulevat vaikuttamaan omaan näyttelemiseen pääosin myönteisesti.
Työ esittelee kirjoittajan tavan hahmottaa näyttelemisen prosessia ruumiillisten ja vuorovaikutuksellisten ehdotusten kautta. Työ tarkastelee raskauden vaikutusta näyttelemiseen tutkimalla lähemmin kirjoittajan sooloteoksen IBRUTSKA tekoprosessia, joka on osa Teatterityön tutkinto-ohjelman toisen vuoden opintokokonaisuutta. IBRUTSKA on kirjoittajan ohjaama, käsikirjoittama ja näyttelemä teos, joka sai ensi-iltansa keväällä 2021 Tampereella. Kirjoittaja nostaa tärkeäksi osaksi omaa työskentelyään ruumiin kuuntelemisen ja pohtii sen merkitystä raskaudessa ja synnytyksessä.
Opinnäytteessä kirjoittaja käsittelee omaa synnytyskokemustaan ja peilaa omaa kokemustaan synnytysregressiosta näyttelemisessä saavuttamaansa ”nautinnon tilaan”, jossa näytteleminen tuntuu mielekkäältä ja virtaavalta. Kirjoittaja nimeää ”näyttelijän nautinnon tilan” opinnäytteessä näyttelijän regressioksi perustelemalla synnytysregression ja näyttelijän ”nautinnon tilan” tarpeeksi samankaltaisiksi ruumiintiloiksi.
Opinnäytteessä kirjoittaja nostaa oleelliseksi omaa työskentelemistä ja henkilökohtaista elämää yhdistäväksi ilmiöksi hallinnan ja hallitsemattomuuden ilmiön. Kirjoittaja avaa henkilökohtaista suhdettaan hallinnan tarpeeseen ja pohtii hallitsemattomuuden osaa omassa näyttelijäntyössä.
Lopuksi kirjoittaja esittelee oivalluksiaan raskauden ja vanhemmuuden myötä muuttuneesta ruumiistaan ja pohtii oman ruumiin muodonmuutoksen vaikutuksia omaan näyttelemiseen tulevaisuudessa. Kirjoittaja uskoo, että raskauden ja synnytyksen aiheuttamat muutokset ruumiiseen tulevat vaikuttamaan omaan näyttelemiseen pääosin myönteisesti.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]